2026-05-30, 21:10
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordstam
Alla tåg är ju byggda och anpassad efter behov. C20 har nyckel till hyttdörr samt för att aktivera hytten. Om någon aktiverar från en annan hytt då en hytt är aktiverad så går tåget i nödbroms. Finns ju inget behov av att två hytter ska vara aktiva samtidigt. Finns ju inga tågvärdar på tunneltågen. C30 har nyckelkort både för att öppna hyttdörr och aktivera en hytt. Där är jag dock osäker på om man kan göra manuella utrop från en passivt aktiverad hytt. Alla hyttdörrar går såklart att nödöppna både inifrån och utifrån ifall man skulle råka låsa ut sig själv.

Men varför är du så fokuserad på att ha flera aktiva hytter det fattar jag inte. Man kan i normala tåg göra utrop från alla hytter oavsett vad. Det är en säkerhetsgrej!!
Citera
2026-05-30, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Fast högtalarsystemet är väl frikopplat från övriga system. Så även om inte två hytter kan vara aktiverade kan en tågvärd ändå gå in i bakhytt och köra utrop.

Finns inga tågvärdar i tunnelbanan. Därav finns ej behovet att två hytter ska kunna vara aktiverade samtidigt. Nej det går inte att göra utrop från en oaktiverad hytt.
Citera
2026-05-30, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olinsty
Högtalarsystemet är centralstyrt. Är inte jättesvårt att mata in egna meddelanden. Man kan kapa en högtalarkabel och koppla på egen förstärkare ifall man vill då allt är parallel kopplat på stationen

Tågets datorsystem är inte wifi-uppkopplat. C20 uppdateras på depå med extern dator via kabel. Det går inte att "kapa" systemet medans tåget är ute i drift på banan.
Citera
2026-05-30, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Men varför är du så fokuserad på att ha flera aktiva hytter det fattar jag inte. Man kan i normala tåg göra utrop från alla hytter oavsett vad. Det är en säkerhetsgrej!!

Men nu säger jag att man inte kan det i C20 eller C30 tåg. Hytten MÅSTE vara aktiverad för att utropsmikrofonen ska fungera. Svenska tunneltåg har inga tågvärdar och är heller inte byggt för det.
Citera
2026-05-30, 21:49
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Men nu säger jag att man inte kan det i C20 eller C30 tåg. Hytten MÅSTE vara aktiverad för att utropsmikrofonen ska fungera. Svenska tunneltåg har inga tågvärdar och är heller inte byggt för det.

Märkligt säkerhetstänk att föraren måste springa fram till hytten för utrop vid en allvarligare händelse där denne är längst bak och gör något.
Citera
2026-05-30, 21:51
Medlem
Citat:
Märkligt säkerhetstänk att föraren måste springa fram till hytten för utrop vid en allvarligare händelse där denne är längst bak och gör något.

Man tar såklart med sig nyckeln eller nyckelkortet. Hur hade du tänkt att man ska komma in i annan hytt annars?
Citera
2026-05-30, 21:52
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Man tar såklart med sig nyckeln eller nyckelkortet. Hur hade du tänkt att man ska komma in i annan hytt annars?

Ok så hytten avaktiveras så fort man går ut ur den? Hade ingen aning
Citera
2026-05-30, 21:57
Medlem
Citat:
Ok så hytten avaktiveras så fort man går ut ur den? Hade ingen aning

Alltså lämna diskussionen istället. Om tågföraren lämnar sin hytt så tar tågföraren med sig nyckeln (c20) eller nyckelkortet (c30). Annars låser föraren ut sig själv såklart. Med nyckeln i handen kan föraren komma in i andra hytter. Där kan föraren såklart aktivera hytten och vips så kan föraren göra utrop... duh!
Citera
2026-05-30, 21:59
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Alltså lämna diskussionen istället. Om tågföraren lämnar sin hytt så tar tågföraren med sig nyckeln (c20) eller nyckelkortet (c30). Annars låser föraren ut sig själv såklart. Med nyckeln i handen kan föraren komma in i andra hytter. Där kan föraren såklart aktivera hytten och vips så kan föraren göra utrop... duh!

Men shit förlåt att jag är nyfiken... jeeeeez SÅ vitt jag kan se äger inte du denna tråd iaf.
Citera
2026-05-30, 22:06
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Den där rösten kan väl programmeras om det sker avvikelser?

Har inte tågförarna hört nåt och reagerat?
Citera
2026-05-30, 22:51
Medlem
Citat:
Men shit förlåt att jag är nyfiken... jeeeeez SÅ vitt jag kan se äger inte du denna tråd iaf.

Du framhäver dig som någon sorts tågexpert men kan inte ta till dig simpel information och förlöjliga det jag skriver. Har du ens någon erfarenhet av järnvägslok och motorvagnar? Jag tvivlar starkt på att vem som helst kan ta sig in i en hytt på t.ex. pendeltåget och börja ropa ut saker i micken eller pilla på tågets utrustning. Det krävs nog någon form av aktivering i annan hytt också.
Citera
2026-05-30, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Den där rösten kan väl programmeras om det sker avvikelser?

Har inte tågförarna hört nåt och reagerat?

Alla automatiska meddelanden är förprogrammerade och väljs i en lång lista av olika fraser för olika sammanhang. Det är inget föraren själv kan ändra om och hitta på egna utrop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in