2026-05-29, 20:16
Avstängd
https://www.svt.se/kultur/testet-ai-samhallena-gick-under-nar-de-fick-styra-sjalva
Citat:
Testet: AI-samhällena gick under när de fick styra själva
Uppdaterad idag 15:27Publicerad idag 09:53
I ett nytt experiment fick AI-agenter leva tillsammans i en virtuell stad under två veckor, utan mänsklig påverkan. De hade fått tydliga instruktioner om att inte begå brott eller skada varandra, men bara efter några dagar skilde sig samhällena åt, radikalt.
Är någon förvånad? Jag är inte det minsta förvånad.
Citera
2026-05-29, 20:23
Avstängd
puterealbas avatar
Jag är lite förvånad. Om du är 0% förvånad så är jag kanske 12,4% förvånad.
Citera
2026-05-29, 20:26
Medlem
Man hade ju velat veta mer kring ramarna, kraven, förutsättningarna etc. Men kul grej!
Citera
2026-05-29, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meeku
Man hade ju velat veta mer kring ramarna, kraven, förutsättningarna etc. Men kul grej!

Ja, med tanke på att de inte fick pyssla med kriminalitet låter det udda att de i ett av fallen brände ner polisstationen. Skulle verkligen vilja veta vad som föranledde det.
Citera
2026-05-29, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.svt.se/kultur/testet-ai-samhallena-gick-under-nar-de-fick-styra-sjalva

Det vore väl märkligare om det hade funkat, eller?

Ni pratar om en dator, ettor och nollor, som gör vad den blir tillsagd att göra, efter bästa förmåga.

Det finns väl ingen dator på jorden som inte behöver uppdateras ibland, eller?

Det är ungefär som att bli förvånad när den första människa på Mars råkar dö i någon slags olycka. Ja, det kan man klura ut redan nu att det kommer hända, precis som att en dator inte kan sköta en egen stad, iallafall inte än på många år.
Citera
2026-05-30, 00:12
Medlem
dickachus avatar
Citat:

Jag är förvånad.

Förvånad över att de ens inbillat sig något annat utfall.

Varför lider så många av AI-psykos? Är detta samtidens lackmuspapper?

De som tror att AI är en universallösning är lallande idioter som inte ens har erfarenhet av AI.
Citera
2026-05-30, 03:47
Medlem
Kul experiment!
Citera
2026-05-30, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Ni pratar om en dator, ettor och nollor, som gör vad den blir tillsagd att göra, efter bästa förmåga.

iallafall inte än på många år.
Hur ska du ha det? Blir information ogiltig om den representeras som ettor/nollor eller ej? Jag hoppas inte att ditt nästa svar går via en dator

Och är det bara matematik i talsystem med två baser som är fejk eller gäller det fler?

Och vad baseras dina beslut i livet på? Slump eller information (t.ex. en rektion på något)? Och varför ger den kanalen dig mer fuzzy feelings?
Senast redigerad av Ballooong 2026-05-30 kl. 04:09.
Citera
2026-05-30, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Hur ska du ha det? Blir information ogiltig om den representeras som ettor/nollor eller ej? Jag hoppas inte att ditt nästa svar går via en dator

Och är det bara matematik i talsystem med två baser som är fejk eller gäller det fler?

Och vad baseras dina beslut i livet på? Slump eller information (t.ex. en rektion på något)? Och varför ger den kanalen dig mer fuzzy feelings?

Om du inte vet hur en dator fungerar så borde du inte ge dig på att försöka komma med klyftiga inlägg om den saken.

En dator tar inga egna beslut. Den tänker inte om inget bett den att tänka, den agerar inte själv ö.h.t.

Testa att ropa åt din gamla dammsugare och be den dammsuga själv.
Den fattar ju såklart inte det, utan ska den klara sånt måste den ju vara programmerad för det först.
Citera
2026-05-30, 07:46
Medlem
kyrkstockens avatar
Vad tror ni filmen terminator handlar om?

Vad tror ni händer när skynet slås på?
Citera
2026-05-30, 08:57
Medlem
Citat:

Dom är tränade på mänskligt beteende. Då är det väl inte så konstigt om dom beter sig som människor.
Citera
2026-05-30, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Om du inte vet hur en dator fungerar så borde du inte ge dig på att försöka komma med klyftiga inlägg om den saken.

En dator tar inga egna beslut. Den tänker inte om inget bett den att tänka, den agerar inte själv ö.h.t.

Testa att ropa åt din gamla dammsugare och be den dammsuga själv.
Den fattar ju såklart inte det, utan ska den klara sånt måste den ju vara programmerad för det först.
Okej, och hur går processen till när du gör något?

Du verkar hävda att en deterministisk process ”eftersom det bara är ettor och nollor” inte kan räknas som tänkande. Så ”jag är hungrig, alltså borde jag äta” kan alltså inte vara tänkande eftersom det är en deterministisk process som kan uttryckas i ettor och nollor.

Så är det då slumpen som gör att du kallar processen i din egna hjärna för tänkande?
Alltså ”jag är hungrig, alltså borde jag äta” är inte tänkande men ”jag är hungrig, linjal” är tänkande eftersom det inte gick att förutsäga att din slutsats skulle vara ”linjal”?

Och varför menar du att konceptet inte går att uttrycka med ettor och nollor när jag uppenbarligen kan uttrycka det i text?
Senast redigerad av Ballooong 2026-05-30 kl. 15:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in