Citat:
Ursprungligen postat av
kyrkstocken
Totalt missvisande rubrik-
Detta handlar om självförsörjning vars brister vi sett med covid, konflikterna i Ukraina och Iran.
Ja? Rubriken "Sveriges självförsörjning av livsmedel måste öka, enligt Sverigedemokraterna." Kan väl tolkas just på det viset som du skriver eller? Att marknadsekonomin fungerar vid fred och inga störningar är nog de flesta ense om. Problemet uppkommer främst när krig och elände bryter ut tex ukraina-kriget då Ukraina står för en stor andel spannmål som produceras i världen. Detta påverkade ju vårt mjölpris här i Sverige.
Således anser jag personligen att detta ligger i Sveriges intressesfär och att en del av vårt spannmål bör subventioneras för att säkerställa att vi blir helt självförsörjande på mat för att undvika ekonomiska problem och i värsta fall svält vid oroligheter i omvärlden. Vi ser tex Finland som har stora lager med spannmål vid eventuella krig, något vi i Sverige typ saknar helt eftersom vi inte upplevt krig på 300 år.
Jag menar på att energi+mat+allmän infrastruktur bör garanteras av vår stat. Maten och energin skall vara stabil i både produktion och pris, samt att vägar och järnväg bara skall funka så att folk kan ta sig till sina arbete utan oplanerade kostsamma förseningar. Att bli självförsörjande på mat är definitivt ett steg i rätt riktning, men det kommer givetvis kosta om svensken hellre skall välja svensk mat före utländsk eftersom våra löner många gånger är högre än tex de länder som producerar mat i östra EU. Det går inte att tävla med dessa länder via vanlig marknadsekonomi om inte våra producenter går ner i lön, vilket jag inte tror någon vill.
Vad har vi då kvar att välja på? Jo riktade subventioner från staten som vi skattebetalare betalar för. Vad får vi? Vi får alltid mat i affärerna till vettigt pris samt behålla arbetstillfällena i form av lantbrukare i Sverige. En billig investering i jämförelse av vad vi får. Se det som en hemförsäkring. Det kostar, men om/när katastrofen inträffar så klarar vi oss utan problem.