2026-05-29, 20:21
Medlem
Grievers avatar
Det är valår och media vill att folk ska rösta på miljöpartiet.
Citera
2026-05-29, 20:45
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Vi har haft 38grader varmt i Sthlm, typ 2-3ggr under de senaste tio åren.

Knappast

Några av de varmaste åren i Stockholm senaste decenniet:

2022: 34,5 °C
2018: 33,5 °C
2021: 33,1 °C
2020: 30,6 °C

I solen räknas inte. Vi pratar skugga
Citera
2026-05-29, 20:58
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Låter som att det är något annat.

Britterna stormar Medelhavet varje år och där är det minst lika varmt.
Ingen som dör.

Luktar sur fisk
Fast de britter som åker på badsemester till medelhavet är nog badkunniga. De som inte är det, och som riskerar att drunkna, åker inte på en sådan semester.

Ökningen under värmeböljan beror ju på att fler ”ickebadare” lockas att försöka än vid svalare väder.
Citera
2026-05-29, 21:07
Medlem
JoakimBalls avatar
så en drunknade pga av värmeböljan.. finns inget skäl till att att hata ljugmedian. undra på att ingen på riktigt läser dem längre.
Citera
2026-05-29, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Saken är att någon påstod att Stockholm hade haft 38 grader två gånger under de senaste tio åren. Förstår du? Annars fråga gärna en gång till.

Vet du hur man mäter temperaturen som registreras?

Ja, inte är det i solen iallafall…

Förstår du?
Citera
2026-05-29, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Knappast

Några av de varmaste åren i Stockholm senaste decenniet:

2022: 34,5 °C
2018: 33,5 °C
2021: 33,1 °C
2020: 30,6 °C

I solen räknas inte. Vi pratar skugga

Och ändå är det i solen man befinna sig oftast.

Men visst, vi säger väl 30-34grader då om det passar er bättre. Det betyder att det är sjukt jävla varmt i solen, ja långt över 38grader såklart..
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-05-29 kl. 22:10.
Citera
2026-05-29, 21:36
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Är det seriöst att skriva om värmebölja och att införa de som råkat illa ut i denna kontext?

Är det värmeböljans fel att de dog?

Det är väl rimligt att skriva om drunkning och påminna om farorna med att bada under dagar då nästa alla gör det.
Citera
2026-05-29, 22:24
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det varmaste jag upplevt (förutom bastu) är 34 grader, och det var i staden där jag bor. Jag kollar värmerekord och formellt har det bara varit 32 grader det året och tio år tidigare hade vi 34 grader, men det missade jag. Stockholm 32-33,5 2018, 2019 och 2021. Klart att lite varmare kan det bli lokalt med 38 grader... nja.

Problemet är att många bor i asfaltstäta bostadsområden utan grönska där temperaturen lätt kan bli 38 grader när solen ligger på, detta även om medeltemperaturen är 30 grader i omgivningen.
Citera
2026-05-29, 23:00
Medlem
Citat:
Är det seriöst att skriva om värmebölja och att införa de som råkat illa ut i denna kontext?

Håkan snubblar på en kotte och slår i huvudet under värmeböljan.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/junior-12-dog-under-extrema-varmeboljan-/

När det är värmebölja drar sig folk ner till vattnet. Kanske hälften lyckas ta sig ner i något vatten. Vad ska man vänta för resultat om 35 miljoner människor badar. Långtifrån alla är simkunniga. En alternativ rubriksättning: Endast sju omkom.
Citera
2026-05-30, 00:10
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Och ändå är det i solen man befinna sig oftast.

Men visst, vi säger väl 30-34grader då om det passar er bättre. Det betyder att det är sjukt jävla varmt i solen, ja långt över 38grader såklart..

Njae inte jätte varmt. Det hade jag på nätterna när jag bodde i Dubai.

Men alla klarar ju värme olika förvisso.
Citera
2026-05-30, 00:11
Medlem
HassanVonEssens avatar
Jag undrar mest vad tidningarna skriver i Afrika när det blir ovanligt varmt. Jag menar, värmebölja är ju det normala tillståndet där. Någonstans runt 50 grader brukar medierna dock vakna och så får man se bilder från ett café där tanterna trots den extrema hettan sitter med varma hucklen över huvudet. Allt är relativt.
Citera
2026-05-30, 07:38
Medlem
Citat:

Håkan snubblar på en kotte och slår i huvudet under värmeböljan.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/junior-12-dog-under-extrema-varmeboljan-/

Det har väl alltid varit så att fler drunknar på sommaren än under andra årstider? Eftersom det är då folk i allmänhet badar.

Men nej, 2026 har journalisterna kommit på att det är KLIMATETS fel.
Vi måste nog återinföra plastpåseskatten, höja bensinpriset och bygga bort ytterligare några parkerinsgplatser i Stockholm och Göteborg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in