2026-05-29, 20:33
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Du är fan hela jävla störd i skallen. 19kr/litern är varken billigt eller rekordbilligt.
Alla bilar från 80-talet drar inte heller det dubbla.

Jämfört med GB:s billigaste glass så är det billigaste sedan 1960-talet då bensinen konstant varit ungefär 25 % dyrare än glassen.

Nej, alla bilar drar inte mindre, du har helt rätt, men de flesta drar mindre och stora tunga drar avsevärt mindre.
Citera
2026-05-29, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Jämfört med GB:s billigaste glass så är det billigaste sedan 1960-talet då bensinen konstant varit ungefär 25 % dyrare än glassen.

Nej, alla bilar drar inte mindre, du har helt rätt, men de flesta drar mindre och stora tunga drar avsevärt mindre.
Denna tråd verkar handla om prisutvecklingen på olika produkter...
TS själv går OT.
Citera
2026-05-29, 20:35
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jaha - är det det som är det intressanta nu? Varför skrev du inte det då istället för att ljuga om att bensinen skulle ha blivit billigare? Kostnaden för att tanka har givetvis ökat i samma takt som bensinpriset men nu var det tydligen km-priset som var intressant inte priset vid pumpen -eller hur ska du ha det?

Varsågod och bemöt mina inlägg om pris på piggelin (absurt argument), nybilspriser och andra avgifter.

Bensinen är billig då den kostar lika mycket som en Piggelin och historiskt sett kostat runt 1,25 Piggelin. Utöver det drar bilarna mindre så vi kommer längre per krona.
Citera
2026-05-29, 20:42
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
En Dacia Sandero ligger på knappa 190 000, justerat för ökad köpkraft tack vare reallöneökningar borde det motsvsra ungefär samma antal arbetade timmar för medianikomstagaren, sen var ju momsen bara 20% 1980 jämfört med 25% 2026

Vad spelar momsprocenten för roll för en privatperson?

Du har letat upp den billigaste bilen - inte en motsvarande. Men då hör jag detsamma - den billigaste bilen i Sverige 1980 var en Fiat 126 (vad jag kan hitta) - den kostade ca 15.000:- vilket motsvarar ca 63.000- idag …

Lycka till!
Citera
2026-05-29, 20:44
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Bensinen är billig då den kostar lika mycket som en Piggelin och historiskt sett kostat runt 1,25 Piggelin. Utöver det drar bilarna mindre så vi kommer längre per krona.

En piggelin kan man idag gå och köpa för 4.35:- enligt länken jag gav dig - då borde bensinen alltså kosta under 5.43:- idag enligt dig. Gör den det?
Citera
2026-05-29, 20:44
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Därför det är tidö och Sd:s vallöften så nu gör de det för lånade pengar, de är desperata nu högerspökerna!
Citera
2026-05-29, 20:48
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Självklart kan jag förklara.

År 2000 tankade vi diesel för straxt under 7 kronor/litern, vilket blir ungefär 11–12 kronor i dagens penningvärde.

Vi hade bland annat en Opel Corsa och en Toyota Starlet i familjen vid den tiden vilka låg runt 0,5L/milen.

Bränslet är INTE billigt, priset borde ligga runt 11-12 kronor/litern.

2000 låg en liter bensin på ca 9,5 och en piggelin på 6 kr, så dryga 1,5 piggelin/l så då är bensinen avsevärt billigare idag
Citera
2026-05-29, 20:50
Medlem
Ingen har bett om att bensin ska beskattas så hårt. Ponera nu att man lägger 100000000000000000000000000000000000000% skatt på vatten ena veckan och sedan sänker den till 25% veckan därpå.

Då har staten alltså subventionerat vattnet och det är för jävligt.

Har man inte förstått att skatt är en del av ett förtryck som pågått i årtusenden så kan man dra åt helvete.

Att betala en avgift för att dra runt saker nödvändiga för det allmänna är ok dock om det görs på ett effektivt sätt.
Citera
2026-05-29, 20:54
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Denna tråd verkar handla om prisutvecklingen på olika produkter...
TS själv går OT.

Tråden handlar om hur GB's billigaste glass sedan 1960-talet följt prisutvecklingen för en liter bensin och hur man även behöver väga in körda km per liter i kostnaden för bensin, som därmed är rekordbilligt just nu.
Citera
2026-05-29, 20:56
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Vad spelar momsprocenten för roll för en privatperson?

Du har letat upp den billigaste bilen - inte en motsvarande. Men då hör jag detsamma - den billigaste bilen i Sverige 1980 var en Fiat 126 (vad jag kan hitta) - den kostade ca 15.000:- vilket motsvarar ca 63.000- idag …

Lycka till!

För att momsen påverkar utpriset till kund, då högre moms genererar högre utpris till kund.
Citera
2026-05-29, 21:00
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
För att momsen påverkar utpriset till kund, då högre moms genererar högre utpris till kund.

Jaha, och hur mycket bättre blir kundens ekonomi av att de betalar en mindre andel moms men samma slutsumma?
Trollar du eller driver du med oss eller är du bara lite driven av ideologier?

För övrigt var det sossarna som införde både oms och senare moms…
Citera
2026-05-29, 21:12
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
En piggelin kan man idag gå och köpa för 4.35:- enligt länken jag gav dig - då borde bensinen alltså kosta under 5.43:- idag enligt dig. Gör den det?

I flerpack ja, och gör du det så fine med dig, men det är den som köps styckvis och funnits på mackar att köpa sedan 1972 som vi jämför med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in