2026-05-29, 18:03
  #567997
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Rumänien kastar ut rysk konsul i samband med drönaren som smällde där. Zacharova varnar att Ryssland kommer svara på det. Samtidigt gick Vatniken Medvedev ut på X med att krig mot Ryssland har förklarats och att det är slut med fred och lugna nätter i Europa.

https://wydarzenia.interia.pl/zagranica/news-rosja-grozi-rumunii-po-incydencie-z-dronem-bedzie-odwet,nId,23489566

Vodkabjörnen har börjat supandet ganska tidigt idag verkar det som. Eller så är han sur för att horan saggeröva inte särar på benen för han.

Dags kanske att man ställer upp en jävla massa högtalare mot gränsen till rysseriet och börjar spela "Säkkijärven polkka" (för att fixa eventuella minor - skulle inte förvåna mig om ryssen använder samma minor nu som då) varvat med "svansjön" dygnet runt.
Citera
2026-05-29, 18:06
  #567998
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ha lite proportioner nu. Artikel 5 aktiveras inte pga vilsna drönare.
Fördelen med cyberangrepp är ju att de alltid är möjliga att förneka, och det har ju ryssarna utnyttjat i decennier! Jag har aldrig begripit att väst bara tagit emot allt utan att någonsin slå tillbaka.
Citera
2026-05-29, 18:07
  #567999
Medlem
Silfverryggs avatar
Jaha... Nytt manus på ingång?
Putin says he knows nothing about the drone in Romania, claims no one can establish the origin of the drone, suggests Romania should handover drone to Moscow for investigation
https://liveuamap.com/en/2026/29-may-15-putin-says-he-knows-nothing-about-the-drone-in
Originalkälla:
https://t.me/tassovkaru/78892

Och nya hot
The war in Ukraine began with attempts to join the EU, - Putin said, commenting on Armenia's aspirations to join the EU.
https://liveuamap.com/en/2026/29-may-15-the-war-in-ukraine-began-with-attempts-to-join
Originalkälla:
https://t.me/tassovkaru/78898
Citera
2026-05-29, 18:10
  #568000
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Rysk SU-25 råkar skjuta ner sin rote etta

https://x.com/victorkvert2008/status/2060242050675556369?s=61&t=I6dscfF0IFdDmpCRNisV1Q

Hoppsan
Är inte det här några år gammalt, eller har det verkligen hänt på nytt?
Citera
2026-05-29, 18:12
  #568001
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Fördelen med cyberangrepp är ju att de alltid är möjliga att förneka, och det har ju ryssarna utnyttjat i decennier! Jag har aldrig begripit att väst bara tagit emot allt utan att någonsin slå tillbaka.

Vem säger att man inte genomför "Operation Tillbaka-kaka"? Det pågår ju av och till lite roliga saker inne i rysseriet med störningar då och då som inte kan förklaras på naturligt sätt.
Citera
2026-05-29, 18:23
  #568002
Medlem
SBU-drönare "jagade" FSB:s elektroniska underrättelsecentral och två olje- och gasanläggningar i Ryssland
Stanislav Pohorilov — 29 maj, 18:35
"Drönare från Ukrainas säkerhetstjänsts specialoperationscenter "Alpha" attackerade en FSB:s elektroniska underrättelseanläggning och en gasterminal i Temrjuk-hamnen i Krasnodar-territoriet, samt oljepumpstationen "Yaroslavl-3" i Yaroslavl-regionen i Ryssland."

Källa : SBU

"Detaljer : Det noteras att "Alpha" träffade det 16:e FSB-centret, som hanterar elektronisk underrättelse. "Denna kontrollpunkt, belägen i Temryutsky-distriktet i Krasnodar-territoriet, användes av fienden för att styra missiler och drönare över Ukrainas territorium, samt för att avlyssna signaler från utländska satelliter", står det i rapporten."
Mer att läsa i länk:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/05/29/8036964/
"Till baka kaka" pågår.
Citera
2026-05-29, 18:34
  #568003
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Rysslands finansdepartementet börjar uttrycka oro över den försämrade ekonomin. Finansministern har därför skickat ett brev med uppmaning att skära 28 miljarder Dollar inom områden där investering inte är nödvändig. En annan anställd vid deras departement går ännu längre och kräver att kriget i Ukraina avslutas så fort som möjligt innan den skadar Rysslands ekonomi ännu mer.

https://wydarzenia.interia.pl/ukraina-rosja/news-rozpaczliwy-list-ministra-finansow-rosji-kreml-w-finansowej,nId,23489276

Den där "oron" har funnits i flera år. Stått om det, rapporterats..först mer sällan.., sedan mer jämt ifrån Ryssland. Har ju faktiskt varit enklare för de att skriva om sina ekonomiska bekymmer (som det verkar), men själva orsaken till det hela.., det kan man inte röra. Big no-no.

Syns dock nuförtiden, att de illavarslande rapporterna har accelererat. Verkar vara varje vecka något. Så det är nog illa ställt. De har sett den där lilla snöbollen som har vuxit som den rullar ner, dragit/rivit med sig mera snö...att det mera ser ut som en lavin som är på väg..
__________________
Senast redigerad av Snapcount 2026-05-29 kl. 18:40.
Citera
2026-05-29, 18:35
  #568004
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Många frågor måste få ett svar först:

Siktade drönaren på byggnaden?
Besköts den innan den föll?
Hur ser Ukrainas drönarstörsystem ut i området? Vi vet att Ryssland stör ut drönare och får dem att sikta på allierade istället. Gör Ukraina likadant?

Utred först, reagera senare.

Jag tycker det är en klok utgångspunkt.
Citera
2026-05-29, 18:35
  #568005
Medlem
Mer stöd till Ukraina:
Finland skickar ett nytt stödpaket värt över 125 miljoner euro till Ukraina
Ulyana Krychkovska, Tetyana Oliynyk — 29 maj, 19:20

"Finland har beslutat att skicka det 33:e militära biståndspaketet till Ukraina."

Källa : " Europeiska Pravda " med hänvisning till ett uttalande från det finska försvarsministeriet

Detaljer : Kostnaden för den utrustning som skickas denna gång är cirka 128 miljoner euro. Som nämnts har Finland redan försett Ukraina med försvarsutrustning till ett värde av totalt 3,4 miljarder euro.
---------
”Ukraina behöver fortfarande stöd från sina västallierade i sin försvarskamp. Ryssland har fört sitt kriminella anfallskrig för femte året i rad. Finland har förbundit sig att stödja Ukraina så länge det behövs. Detta stärker också Finlands försvarsindustriella bas”, sade landets försvarsminister Antti Häkkinen.
Mer att läsa i länk:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/05/29/8036973/
Leveranstid? Direkt.
Strongt Finland!
Ingen utredning behövs först!
__________________
Senast redigerad av Antistalk 2026-05-29 kl. 18:37.
Citera
2026-05-29, 18:50
  #568006
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ha lite proportioner nu. Artikel 5 aktiveras inte pga vilsna drönare.

Nej, exakt.
Men ryssen kan förledas in på ett ändspår där de går för långt.
Frågan är vad som skulle hända då?

Tror inte på en invasion av Ryssland.

Vad kan väst göra då?
Citera
2026-05-29, 18:56
  #568007
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Den där "oron" har funnits i flera år. Stått om det, rapporterats..först mer sällan.., sedan mer jämt ifrån Ryssland. Har ju faktiskt varit enklare för de att skriva om sina ekonomiska bekymmer (som det verkar), men själva orsaken till det hela.., det kan man inte röra. Big no-no.

Syns dock nuförtiden, att de illavarslande rapporterna har accelererat. Verkar vara varje vecka något. Så det är nog illa ställt. De har sett den där lilla snöbollen som har vuxit som den rullar ner, dragit/rivit med sig mera snö...att det mera ser ut som en lavin som är på väg..

Konstatins senaste visar en mycket mörk bild utav Rysslands ekonomi.

@russiainside
Citera
2026-05-29, 18:59
  #568008
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Fast just det förslaget borde inte vara några problem att genomföra. Är cyberangrepp en krigshandling?
Om Ja => Vi svarar bara på Rysslands angrepp.
Om Nej => Inga problem.

Är det inte nej de kommit fram till? Enl skola Clay.
Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in