2026-05-13, 19:30
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
Utan ett standardiserat separat spårk blir den där typen av lokalidentitet bara Den sista färden. I Galicien finns ett eget språk som skånska också hade kunnat bli. Och basker talar baskiska som modersmål och lär sig spanska i skolan, till skillnad från samer. Och jag tror att det var det svenska språkets hegemoni som Tage Erlander syftade på när han sade "inte bara beträffande rasen".

Jo du har förstås rätt att sen skånska identiteten blir svagare varje generation och kopplas mer och mer till Sverige/svensken.
Citera
2026-05-14, 09:51
Medlem
Det trillar in en hel del privata meddelanden från folk som faktiskt har fattat vad som pågår. Man kan ju undra varför de inte skriver direkt i tråden, men å andra sidan finns det kanske inte så mycket att diskutera?
Läget är ju helt uppenbart.

Frågan är väl bara vilka det är som lyckas vilseleda svenskarna att tro något annat:
Är det Jimmies trollarméer från skåneland eller någon gigantisk AI-central i Köpenhamn?​ Hursomhelst, här kommer ett meddelande som jag fick från en annan medlem:

Citat:
Gillar dina posts i forumet angående Skåne. Alldeles för mycket högerextrem populism och propaganda har infekterat Skåne län känns det som. Men väldigt många har vaknat och protesterar, röstar emot. Det ser väldigt hoppfullt ut. Må mänskliga rättigheter, jämställdhet och rättvisa vinna över fascismen/förtrycket och hatet, diskrimineringen och mobbingen.

Sverige ska inte vara ett bakåtsträvande land, det är inte det Sverige jag känner igen (för över 20-30 år sedan var Sverige väldigt progressivt, framsträvandet, humanistiskt kan jag minnas - det Sverige sitter mig nära hjärtat).
Citera
2026-05-14, 11:13
Medlem
VivaLaMusicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100knutarsbacke
Obs: Detta är INTE en trolltråd.

Jag har observerat ett mönster som är både fascinerande och djupt oroande.. I vardagslivet, i politiken och inte minst här på nätet..

Alla som vrålar högst efter hårdare straff, uniformsklädda män som ska styra folks vardag, total övervakning och kontroll, och framför allt skriker ”sparka ut varenda jävla invandrare” verkar till över 90 % komma från ett och samma ställe: Skåne.

Hur kommer detta sig?
Är skåningar helt enkelt kulturellt och intellektuellt efterblivna? En folkgrupp som aldrig riktigt lämnade 1600-talet, fortfarande vaktar sina rapsfält med små spadar och jagar bort allt som inte luktar senap?

Hur i helvete har vi andra svenskar och framför allt vi stockholmare, kunnat låta oss manipuleras så totalt av dessa inavlade bonnlurkar?

Förr var skånska förbjuden i TV för att det lät som en grov utvecklingsstörning. Idag dominerar de programledare efter programledare, babblar obegripligt med sina dansk-förvridna byfånedialekter som låter som en förståndshandikappad med munnen full av gröt, och vi nickar artigt medan de sakta men säkert tar över både skärmen, myndigheterna och politiken.

Frågan som måste ställas:
Är det en medveten infiltration? Har skåningarna smugit sig in i nyckelpositioner för att långsamt ta över landet med sin speciella mix av högerpopulism, främlingshat och skånsk självgodhet?

Det är inte bara oproportionerligt många skåningar inom politiken, det är en fullständig ockupation, inte minst inom SD.
Och om det inte är skåningarna själva som sitter och drar i trådarna, så är det deras smålänningar som fungerar som trogen och villig kanonmat.

Sverige för svenskar.
Inte för skåningar som låtsas vara svenskar när det passar dem, men som i själva verket längtar tillbaka till medeltiden och dansk ockupation.
I slutändan är det inte invandrarna som river Sverige i bitar. Det är träskallarna längst där nere som säljer ut landets framtid för en skånsk storhet som aldrig ens existerat.

Vi måste ställa oss frågan: Vem ska egentligen äga Sveriges framtid, Stockholm eller Skåne?

Diskutera.

Skåningar är en sorts blandras, ungefär som Sydafrikas Cape Coloreds. De är rotlösa och försöker kompensera för att de har dansken i blodet, då blir de så där högljudda.
Citera
2026-05-14, 11:36
Medlem
Svavelbryggas avatar
Först tar vi SVT Barn. Nästa generation svenskar kommer att prata skånska.
Citera
2026-05-14, 12:55
Medlem
Min teori får mer stöd ju mer man granskar saken och bevis finns redan från 2010:

https://www.sydsvenskan.se/nyheter/en-resa-fran-spritromantik-till-islamofobi/
Citat:
Skånepartiet. Sjöbopartiet. Framstegspartiet.
Skånska småpartier har krattat vägen för SD.
Citat:
Vid valet 2002 överlämnades stafettpinnen. Ärkeskånska invandringskritiker
förvandlades till blågula nationalister.

https://www.kristianstadsbladet.se/nyheter/ar-55-procent-av-skaningarna-rasister/
Citat:
Är 55 procent av skåningarna rasister?
I denna tidning, den 19 juli, presenterades den så kallade Skåneundersökningen. Av denna framgår att 55 procent av skåningarna vill minska invandringen.

Med tanke på att man redan år 2010 diskuterade huruvida en majoritet av skåningarna var rasister, väcks frågan hur det opinionsläget ser ut i dag.
Citera
2026-05-26, 08:38
Avstängd
Jag tycker vi förbjuder skånska igen, dom bonnläpparna har ingenting i politiken att göra. Möjligtvis kan vi göra om hela Skåneland till en nationalpark med safaribussar och guidade turer. Så kan svenskarna och deras barn få se hur en äkta skåning ser ut och låter, ja kanske till och med klappa på huvet och mata med nåt kex.
Citera
2026-05-28, 12:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
I Sverige har dock skåningen sett och uppmärksammat svenskens politiska misstag och fått rätt. Stockholmarnas elit har helt enkelt fel världsbild och sätter inte någon stopp så kommer landet förstöras.

Inga sprängninar, granater eller problem i Köpenhamn som Sverige har. Malmö vs Köpenhamn är i princip ett A/B test danskt styre vs svenskt. Danskarna är rika, tryggare och har skapat ett bättre land de senaste 40 åren jämfört med Sverige.
Sverige var alltid ett bra och tryggt land. Skjutningarna startade exakt samtidigt som polisen stora omorganisation 2015. Då poliserna inte visste vad dom jobbade med och många slutade i protest. Det var Dan Eliasson som skapade det och han har förstört väldigt många myndigheter. Ungefär samtidigt så började SD få stort inflytande och för varje skjutning så fick dom mer röster samtidigt som Jimmys trollarmeer hjärntvättar befolkningen på nätet. Skulle inte förvåna mig om den där Dan Eliasson har ett spel under bordet med skåningarna..

Edit:
Ja juste, i Danmark kan man gå till Christiania och röka en holk utan att bli jagad som en bankrånare. I Sverige blir man av med körkort, hamnar på lexbase, blir av med jobbet, får depression, man får inte jobb, får hat mot samhället, blir automatiskt utanför systemet, känner inte samhörighet längre, känner sig orättvist behandlad, blir kriminell.

Varför tar inte bonnlurken åkesson efter den danska modellen i det avseendet? Men det är klart, då får ju skåningarna inga röster. Dom behöver att allt är kriminellt så att dom har något att argumentera med.
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
När jag skriver det här så känner jag mig ungefär som en iranier 1979 som varnar för Khomeini. Ni förstår inte hur extrem Jimmie Åkesson är. Om Jimmie Åkesson blir statsminister så kommer Sverige bli som Demokratiska Kampuchea. Och om Magdalena Andersson blir statsminister istället så kan vi inte bara luta oss tillbaka och säga "vad härligt, vi lever inte i Kampuchea", för det kan vara ganska tråkigt att leva i Östtyskland också. Och vid en allvarlig ekonomisk kris så kommer bara Jimmie att öppna kakhålet och föreslå nya polisstatsreformer. Vi behöver en progressiv frihetsrörelse där flerspråkighet ses som själva fundamentet för frihet.
Bra skrivet!
Senast redigerad av Direktenspelotobak 2026-05-28 kl. 12:39.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in