2026-05-28, 07:27
Medlem
Fraziers avatar
Grattis Wallenberg, som är storägare i Saab, när Sverige skänker gripenplan till Ukraina så behöver vi ju köpa nya…..
Citera
2026-05-28, 07:40
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frazier
Grattis Wallenberg, som är storägare i Saab, när Sverige skänker gripenplan till Ukraina så behöver vi ju köpa nya…..
Om Jas fungerar så bra som det sägs kommer vi sälja till många länder. Upp till bevis för saab nu.
Citera
2026-05-28, 08:15
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=ac0f7f8bcafded266c8ec4538a787 4a9

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/05/statsministern-bjuder-in-till-presstraff-i-uppsala/

Några diskussionsfrågor:

Vad tycker ni om detta?

Första gratis, sen får ni betala, typ?

Är Ukrainare tränade på detta plan eller ska det göras också? När och hur?

Vem fan är det som läcker militära uppgifter till media?

Övriga tankar?

Fantastiskt bra, Ukraina bör få all hjälp de behöver.
En ukrainare säger “Vi känner till psykologin hos ryssarna. Jag kan inte kalla dem för människor. Vi vet vad de är, vi känner dem mycket väl. Vapen är de enda redskap som kan hjälpa Ukraina.” Man kan som sagt inte bomba någon till att älska dig.
Citera
2026-05-28, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frazier

Köpa nya? Det är ju vi som tillverkar Jas så du behöver inte oroa dig.
Citera
2026-05-28, 09:07
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Jag tycker att Sverige hjälper Ukraina för mycket redan, nu ska Jas skänkas också, om de hade varit tvärtom att Sverige hade behövt hjälp, så tror jag att Ukraina inte hade hjälpt ett dugg Sverige, lägg ned.
Citera
2026-05-28, 09:54
Medlem
Berias avatar
Det här kommer ju inte direkt som en blixt från klar himmel.

Gripen till Ukraina har diskuterats länge. Det pausades tidigare eftersom Ukraina först skulle få in F-16, och det var väl ganska rimligt. Att bygga upp ett helt nytt västligt stridsflygsystem mitt under brinnande krig är inte bara att skicka några piloter på kurs och sedan tuta och köra...det är tekniker, reservdelar, vapen, basering, ledning, planering, samband, hela paketet.

Antalet är förstås inte bekräftat...men det har pratats om 14 st som en realistisk nivå, vilket inte betyder att 14 plan skickas på en gång.

Sedan har Sverige och Ukraina pratat Gripen E på längre sikt, där det nämnts väldigt stora volymer, typ 100 till 150 plan. Då blir C/D i praktiken inkörsporten. Ukraina kan börja bygga kompetens, basorganisation och taktik kring Gripen, medan E blir den långsiktiga affären om pengar, produktion och politik håller ihop.

"Första gratis, sen får ni betala" är väl Flashbackversionen, men inte helt fel. På riktigt handlar det om att etablera Gripen som ett framtida ukrainskt flygsystem. Det är militärt stöd, svensk säkerhetspolitik och industripolitik i samma paket. Inget konstigt med det.

Läckan då? Om operativa detaljer läcker är det naturligtvis illa, men att själva nyheten sipprar ut inför en pressträff luktar mer kontrollerad politisk läcka än någon James Bond-historia.

Så ja, det här är väldigt positivt om det görs ordentligt och leder till att de köper ett större antal av E versionen. Och ryssarnas kommande gnäll lär väl ge en ganska bra temperaturmätare på hur obekvämt de tycker att det är.
Citera
2026-05-28, 10:07
Medlem
Dumdrygs avatar
Men så vansinnigt korkat. Kriget är ju snart slut och de har inte ens användning av stridsflyg.

Vilket mulitfiasko om JAS-planet blir saboterat av drönare på startbanan utan att ens ha använts i strid.
Citera
2026-05-28, 10:08
Medlem
Tropicalss avatar
Allt som dödar ryssar inne i Ukraina är bra. Tummen upp helt enkelt.
Citera
2026-05-28, 10:17
Medlem
Batagares avatar
Enligt Svt är Volodymyr Zelenskyj i Sverige

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=275cd249712db497e9e9f2ec93b96 25b
Citera
2026-05-28, 10:18
Medlem
Vi har fått skämmas i 80 över hur lite vi hjälpte våra allierade under andra världskriget.

Så detta är ett bra beslut, vi ska inte lämna våra Europer i sticket. Dock har som vanligt besluten kommit för sent och antagligen i för liten skala.

Jag har under en period märkt att det flygs rätt mycket Gripen. Jag ser dem ofta i luften där jag bor, så jag misstänker att det finns ukrainska piloter i Sverige som snart är klara med sin utbildning.

Det finns andra saker man borde göra som t.ex. se till att personer som vill åka och hjälpa Ukraina har en basinkomst i sverige, jämfört med t.ex. socialbidrag. Så personer inte behöver bli av med sitt boende eller få andra ekonomiska problem.

Dessutom borde ska man inte vara tvungen att ta avsked från sitt arbete i t.ex. Försvarsmakten eller annan verksamhet utan man ska kunna bli beviljad 4 års ledighet, eller hur långa kontrakten i Ukraina är.

Detta skulle vara bra för Ukraina och bra för Sverige med alla de erfarenheter som kommer tillbaka till Sverige. Det är en sak att se drönare användas på youtube och en annan sak att faktiskt lära sig på plats och Sverige ligger långt efter.
Citera
2026-05-28, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=ac0f7f8bcafded266c8ec4538a787 4a9

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/05/statsministern-bjuder-in-till-presstraff-i-uppsala/

Några diskussionsfrågor:

Vad tycker ni om detta?

Första gratis, sen får ni betala, typ?

Är Ukrainare tränade på detta plan eller ska det göras också? När och hur?

Vem fan är det som läcker militära uppgifter till media?

Övriga tankar?

Ukrainska piloter har varit här och tränat i minst ett halvår som jag känner till. Kanske längre än så.
Citera
2026-05-28, 11:21
Medlem
Så vi skall skänka 1 bättre begagnat JAS plan till Ukraina. Ett plan. Vad skall de med ett plan till? Ett ensamt plan lär inte överleva speciellt länge. Eller är detta någon slags försmak, något piloterna som utbildats skall få sitta lite i en stund så att de inte glömmer bort hur det var tills den stora beställningen går igenom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in