2026-05-28, 00:20
Medlem
På förekommen anledning om aktuell debatt kring Wolds uttalande.

Lagen som träder i kraft 1 juli:

”Från den första juli blir det olagligt att försöka förändra någons sexuella läggning eller könsidentitet genom exempelvis hot, tvång eller kränkningar.”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/omvandelseforsok-forbjuds-det-har-ar-nya-lagen

Jag är ingen jurist men jag tolkar det som att man får säga till en pojk att pojken är en pojke och inte en flicka. Dvs man får försöka omvända? Det är om man tar till hot eller kränkningar som det blir brottsligt? Eller är det kränkande att förneka ett påstått kön?

Jag tycker detta är lite svårnavigerat vad som gäller.
Senast redigerad av Devalvera 2026-05-28 kl. 00:25.
Citera
2026-05-28, 00:27
Avstängd
triptykens avatar
Håller med om att det är knivigt och lagen känns litet luddig. Huvudgrejen är väl familjetryck mot homosexuella som är en rejält större grupp.

Sverige har ju ingen lång historia av konversionsterapi som andra länder där det finna industrier för att försöka få homos till heteron.
Jag gissar att det handlar om att flera länder där det vart en stor grej förbjudit och det ser litet genant ut annars för Sverige om vi tillåter det.

Det konstiga är väl att psykisk tortyr, övergrepp mm redan är förbjudna? Mem nu förbjudet i en viss kontext?
Men det är förvirrande när Wold går ut med att hon vill tortera sitt barnbarn (vilket hon inte menar antar jag)
Citera
2026-05-28, 00:29
Medlem
systems avatar
Att önska att en pojk är en pojk kan omöjligt vara att omvända denne.

Lite orolig blir jag av texten som säger kränkningar. Vem avgör vad som är en kränkning? Vem vet vad som kränker en annan nu för tiden?
Citera
2026-05-28, 00:46
Avstängd
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Att önska att en pojk är en pojk kan omöjligt vara att omvända denne.

Lite orolig blir jag av texten som säger kränkningar. Vem avgör vad som är en kränkning? Vem vet vad som kränker en annan nu för tiden?

Citat:
Den 20 maj beslutade riksdagen att kriminalisera psykiskt våld – och en del av innefattar omvändelseförsök

Känns som att psykiskt våld kanske inte är.så enkelt att definiera heller men enklare än "kränkning"

Tänk att din dotter kommer ut som lesbisk, hur hade du hanterat det? Antagligen inte genom psykiskt våld för att få henne bli hetero
Citera
2026-05-28, 00:46
Medlem
Om en kompis säger du är född i fel kropp du skulle byta kön, gäller lagen då också?
Citera
2026-05-28, 06:06
Medlem
Fantens avatar
Men det måste ju gälla åt andra hållet också. Alltså att klä och uppfostra ett barn som det andra könet, bara för att man också ville vara med i gänget 'vi som har transbarn'.

Eller?
Citera
2026-05-28, 08:27
Medlem
Vad alla hänger upp sig på just omvändelsen. Nyckelorden är "hot, tvång eller kränkningar".

Den nya lagen handlar om psykisk misshandel generellt. Detta med omvändelse är bara en liten del som fått väldigt stora proportioner.

Du får naturligtvis ifrågasätta någons könsidentitet, om du gör det på ett respektfullt sätt som inte upplevs som kränkande.

Proppen finns här för den intresserade:

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2026/02/prop.-202526138
Citera
2026-05-28, 08:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Om en kompis säger du är född i fel kropp du skulle byta kön, gäller lagen då också?
Precis, det undrar jag också. Betyder det att transrörelsen förbjuds lura i lättlurade ungar att de är fantasifoster och att de inte får förneka den biologiska verkligheten? Jag har en misstanke att så inte kommer vara fallet...

Nu har vi Å-sexuella cat ladys som sexuellt ofredar våra vattendrag när de ligger och Å-mar sig och squirtar ålday long. Hur är det med fiskarnas rättigheter?

Snart kommer det nån som är hus-sexuell och bryter sig in hos folk och knullar kopplingsdosor. Vart tar det slut?

Jävla clownvärld.
Citera
2026-05-28, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad alla hänger upp sig på just omvändelsen. Nyckelorden är "hot, tvång eller kränkningar".

Den nya lagen handlar om psykisk misshandel generellt. Detta med omvändelse är bara en liten del som fått väldigt stora proportioner.

Du får naturligtvis ifrågasätta någons könsidentitet, om du gör det på ett respektfullt sätt som inte upplevs som kränkande.

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2026/02/prop.-202526138
”inte upplevs som kränkande”

Menar du att:
1. Det är inte kränkande i sig självt att ifrågasätta någons könsidentitet?

Eller

2. Det är upp till den utsatte huruvida vederbörande är kränkt?
Citera
2026-05-28, 08:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer

Hur kränkande är det egentligen inte att lura i en liten pojke att han är egentligen en flicka, så att han klär ut sig i tjejkläder med smink?

När man tittar tillbaka på bilder från ungdomen känns det pinsamt med stilen och frisyren man hade. Men tänk dig då att du tittar tillbaka på dig själv i drag? Och inte nog på det, du är nu också steril och var vänt kuken in och ut. Det går inte att rätta till.
Citera
2026-05-28, 09:18
Medlem
DenverAirports avatar
Är det Tidö som drivit igenom transoptimeringslagen?
Citera
2026-05-28, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Är det Tidö som drivit igenom transoptimeringslagen?
Tolkat att förra regeringen tillsatte utredning som blev klar och några Tidöpartier röstade med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in