2026-05-27, 10:12
Medlem
Hej,
Såg precis att I Stockholms län är medellivslängden senast uppmätta period 86 år för kvinnor, och 82,7 år för män.

I Norrland lever man "minst".

Det får mig att fundera, varför är det så?

För jag tänker att man i Norrland äter mycket vilt, närodlat, mindre snabbmat än vad man gör i Stockholm och dessutom är det väl logiskt att anta att utsläppen är mycket större i Stockholm än i någon glesbygdskommun i Norrland.

Vilka parametrar jag än funderar på gör att man i Norrland borde leva längre än i Stockholm men nyss kom en rapport som säger att man lever mycket längre i Stockholm och det med flera flera år.

Vad tror ni att det beror på?

Källa : https://www.scb.se/pressmeddelande/medellivslangden-hogst-i-stockholms-lan/
Citera
2026-05-27, 10:16
Medlem
triptykens avatar
Pengar, tillgång till sjukvård, tillgång till friskvård, apotek mm? Danderyd är den kommun som har högst medellivslängd
Citera
2026-05-27, 10:16
Medlem
Lättare/närmare att få sjukvård i Stockholm?
Citera
2026-05-27, 10:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
Hej,
Såg precis att I Stockholms län är medellivslängden senast uppmätta period 86 år för kvinnor, och 82,7 år för män.

För jag tänker att man i Norrland äter mycket vilt, närodlat, mindre snabbmat än vad man gör i Stockholm och dessutom är det väl logiskt att anta att utsläppen är mycket större i Stockholm än i någon glesbygdskommun i Norrland.

Vilka parametrar jag än funderar på gör att man i Norrland borde leva längre än i Stockholm men nyss kom en rapport som säger att man lever mycket längre i Stockholm och det med flera flera år.

Källa : https://www.scb.se/pressmeddelande/medellivslangden-hogst-i-stockholms-lan/

I norrland har du färre kontorsarbetare och istället fler människor med tunga och slitiga jobb som verkligen sliter på kroppen. Du kommer garanterat se en stor skillnad på en 60-åring som jobbat i gruvan och en 60-åring som suttit på ett kontor hela sitt liv.

Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Pengar, tillgång till sjukvård, tillgång till friskvård, apotek mm? Danderyd är den kommun som har högst medellivslängd

Absolut en viktig del att ta med.
Citera
2026-05-27, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
I norrland har du färre kontorsarbetare och istället fler människor med tunga och slitiga jobb som verkligen sliter på kroppen. Du kommer garanterat se en stor skillnad på en 60-åring som jobbat i gruvan och en 60-åring som suttit på ett kontor hela sitt liv.

Absolut en viktig del att ta med.

Jag tänkte på den aspekten. Men kvinnorna i Norrland jobbar väl typ oftast antingen inom vården eller inom kommunen känns det som? Få kvinnor kanske som jobbar i gruvan i Norrland eller andra extremt fysiska jobb?
Citera
2026-05-27, 10:21
Medlem
Batagares avatar
Citat:

Kyla, det är kallt i norr.
Bland de större länderna i EU har Spanien och Italien längst förväntad livslängd, där medborgarna i genomsnitt lever till cirka 84 års ålder. För Sveriges del ligger siffran i det absoluta toppskiktet på drygt 82 år.
Citera
2026-05-27, 10:22
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Hej,

Mediciner.
Antidepressiva läkemedel.
Kanske mer alkohol och tobak.
Senast redigerad av Grisus-Kristus 2026-05-27 kl. 10:24.
Citera
2026-05-27, 10:23
Medlem
Till viss del tror jag att gubbarna och kärringarna i norr är mindre benägna att faktiskt söka vård och istället ligga hemma och vänta ut sjukdomen. "Äh, det går över! Bara jag får vila upp mig ett par dagar."

Frugans morfar (norrlänning) var sån. Han ville inte söka hjälp utan skulle alltid klara sig själv. På slutet av livet så ramlade han så illa i köket att han inte kunde ta sig upp och blev liggandes. Men istället för att ringa efter hjälp (han hade en mobil på sig!) så fick han för sig att han skulle "vänta ut" det hela. I två dygn låg han där själv gubbfan innan en av hans barn hittade honom. Ilfart in till sjukhus och döden var inte långt borta den gången.
Citera
2026-05-27, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Kyla, det är kallt i norr.
Bland de större länderna i EU har Spanien och Italien längst förväntad livslängd, där medborgarna i genomsnitt lever till cirka 84 års ålder. För Sveriges del ligger siffran i det absoluta toppskiktet på drygt 82 år.

Du kan ha en poäng där.

I synnerhet Frankrike har en konstigt hög medelålder med tanke på hur mycket dom dricker och röker.
Citera
2026-05-27, 10:29
Medlem
Jordgubbes avatar
Måste vi snacka om just Norrland? Se snarare röda tråden i de ljusblå områdena. Det är dagens rebus.
Citera
2026-05-27, 10:30
Medlem
Sämre sjukvård och kanske fler självmord?

Kan inte läsa i länken i TS men googlade och Stockholm har iallafall lite lägre kring självmord per 100 000 invånare.

https://ki.se/nasp/statistik/sjalvmord-i-varje-lan-i-sverige

Det skiftar mellan åren men påverkar på sikt. Man vet inte hur det såg ut för t.ex 40 år sedan. Samma sak med skillnader i självmord, arbetsplatsdödsolyckor, döda i trafiken.

Kom ihåg hur extremt många som dog i trafiken fram till på 70-talet. Därefter var siffrorna bra mycket högre än idag. Givetvis kan flest olyckor skett på landsbygden och i glesbygden.

Man kan inte titta på en enda faktor eller ett år eller de fem senaste åren. Givetvis är det allt som skett under de där 80 åren som är viktigt att se på.

Jag tror på att trafikolyckor och självmord kan vara två bakomliggande faktorer som påverkat skillnaderna mycket. Män är större risker i trafiken och avslutar oftare sina liv.
Senast redigerad av TramsPostaren 2026-05-27 kl. 10:38.
Citera
2026-05-27, 10:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag tänkte på den aspekten. Men kvinnorna i Norrland jobbar väl typ oftast antingen inom vården eller inom kommunen känns det som? Få kvinnor kanske som jobbar i gruvan i Norrland eller andra extremt fysiska jobb?

Det är nog överpresterat med män i gruvan men mer och mer kvinnor kommer dit också då arbetsmiljön blir bättre och det är en go lön att plocka ut varje månad.
Det finns också fler tunga jobb än gruvan. Att lägga till ska man nog inte heller glömma bort kylan som är där uppe. Att cykla till jobbet i -10 grader i stockholm är nog enklare än att cykla till jobbet i norrland där det inte är något speciellt med temperaturer under -20 eller mer. Lägg där till snömängden.
Nu är kylan i norrland snällare än i söder men den finns ändå där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in