2026-05-26, 19:54
Medlem
I filmer när två arméer krigar och har bågskyttar så är det alltid nån som skriker när dem ska ladda, skjuta, ladda om. Är inte detta helt hjärndött det borde ju vara bättre för armén att bara skjuta så snabbt de hinner. Tänker jag fel? Varför tror ni detta har blivit ett filmfenomen?
Citera
2026-05-26, 19:59
Medlem
Öh nej, en vägg av pilar som regnar ner samtidigt har mycket starkare effekt på fiendens moral.
Citera
2026-05-26, 20:10
Medlem
Där en del aspekter att tänka på, tror jag:

- till att börja med historiska fakta. Jag har ingen koll alls på dem, och det är möjligt att filmmakarna inte bryr sig särskilt mycket om dem: om filmen är bra spelar sådana smådetaljer ingen roll alls.

- de militära behoven. Om jag vore ledare för en armé med många bågskyttar som krigade mot en armé med färre bågskyttar (kanske inga alls) skulle jag absolut försöka använda bågskyttarna till min fördel. Det enklaste jag kommer på just nu är att lura motståndaren att jaga min "retirerande" armé till en position jag gjort upp i förväg, med bågskyttarna dolda på båda sidor om den väg som motståndaren lär komma på. I ett sådant läge måste bågskyttarna hålla igen tills jag ger order om att de skall börja skjuta. Då kan det lätt bli så att jag också ger order om samlad eldgivning, så att jag tex har lite tid på mig mellan pilsalvorna att fundera på när jag vill skicka in infanteriet respektive kavalleriet. Inget av detta behöver dock porträtteras på film...

- vad som ser bra ut på film. Gissningsvis det som är viktigast för filmmakarna, och för att främja berättelsen kan jag tänka mig att de tar sig vilka friheter som helst.
Citera
2026-05-26, 20:30
Medlem
XtraXs avatar
Blir mer väl effektfullt om de skjuter efter att nån skriker/ger tecken. Tänk Ramsay Bolton i GOT, iofs skjuter han både fienden och sina egna men ändå.
Citera
2026-05-26, 22:15
Medlem
Sqrbankens avatar
I vissa filmer så beordras gossarna till "fire!" vilket är fel. Den typ av order kom senare i militärhistorien i och med svartkrutet. De lär - på respektive språk - istället ha beordrat nått i stil med "loose!".
Citera
2026-05-26, 22:55
Medlem
Accentifys avatar
Pilbåge i filmer är generellt helt uppåt väggarna fel.

Alla som har dragit en bågsträng och hållt den vet hur omöjligt det hade varit att stå och vänta på att nån joppe ska skrika "loose" eller ännu värre "fire".

Det vi alltid ser i filmer och serier med "Nock, draw, loose!" är en omskrivning av taktik och terminologi som är från tidig modern era, med rutor av gevärskjutande män och används antagligen i filmer för att det ger ledaren något att skrika så att han ser häftig ut.

I verkligheten sköt man när man ansåg att man hade ett läge att träffa med sin pil.

Självklart har pilregn och gemensam avlossning såklart ägt rum men inte alls i den utsträckningen som filmer som utspelar sig i någon slags pilbågsera vill få oss att tro.
Citera
2026-05-27, 07:30
Medlem
Riksreptilens avatar
Jag begär inte mycket av krigiska bågskytte på film så länge det inte focuseras för länge på de korkade eldpilarna.

Några minuter med två sköna walsare som visar tillverkning och vad du kan skjuta genom om du orkar spänna bågen.

https://youtu.be/lY5UiXH25Og

Tillägg: Inga eldpilarna men trio av krigsbåge, armborst och något liknande romarnas scorpio på liten vagn i denna filmisk överdrivna belägring från kinesiska filmen Hero.
https://youtu.be/4ZmdQGGAgHg
Citera
2026-05-28, 16:54
Medlem
Även hur man laddar ett armborst ser galet ut, ingen större kraft som behövs för att dra strängen.
Och sen vid avfyrning så är det en jäkla anslagsenergi.
Citera
2026-05-28, 20:29
Medlem
XtraXs avatar
Intressant.

Archery expert Grizzly Jim looks at 10 bow-and-arrow scenes from popular TV shows and movies and rates them based on realism.

https://youtu.be/zFleLL5zlaI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in