Citat:
Ursprungligen postat av
HODLer
Jag skulle bevaka utvecklingen och hjälpa till när det behövs och sedan, när tiden är mogen, börja visa mig allt mer för att sedan bli polare och dela en del tricks och tips.
Vi är inget hot
De skrattar förmodligen extremt gott åt kommentarer som denna

Du har en god person. Eller naiv. 🙂
Jag håller med om att en tekniskt avancerad civilisation sannolikt skulle drivas av nyfikenhet på oss och vår värld - utan nyfikenhet skulle de inte vara teknisk avancerad. Men planer på utnyttjande av oss kan också uppstå.
Men om bemannade resor över sådana avstånd är mycket svåra, då återstår ju att sända rymdsonder, autonoma AI‑system och långsiktig observation. Det är så vi själva skulle göra om vi hittade tecken på liv på en annan planet. Vi skulle nog även försöka sända meddelanden (som du är inne på?), det har vi ju redan gjort några gånger. Vi skulle skicka programkod som beskriver en AI som E.T. kan bygga och som kan lära den om oss.
Men E.T. kanske inte skulle våga ta kontakt direkt, t.ex. med radiosändningar, och avslöja sin position, eftersom hen har lärt sig den hårda vägen att mötet mellan kulturer kan sluta illa, särskilt för den mindre tekniskt avancerade. Imperialism, kolonisation, utarmning, utkonkurrerande, etnisk rensning och folkmord har ju inträffat många gånger i jordens historia vid mötet mellan kulturer.
Hittills finns inga tecken på att E.T. har försökt kontakta oss utan om E.T. finns i vår närhet så är hen väldigt hemlig. Varför är det så menar du, som verkar tro på E.T:s existens?