2026-05-26, 12:22
Medlem
Mytenlegendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
En drog som har ihjäl långt fler än tusen människor årligen och beräknas kosta samhället ca. 100 miljarder kr per år borde givetvis totalförbjudas.

Säger du samma sak till socker, godis, chips, coca cola och mcdonalds?
Citera
2026-05-26, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Har du något belägg för att svenskar klarar mindre av det än resten av världen?

Jag tycker att de lyckas dåligt i tex Ryssland. Men där har de inget Systembolag
Jag dricker lagom, vissa dricker inget. Men jag ser också att många dricker sig redlöst berusade
Problemet ser man på varje personalfest, på alla företag. Vår kultur verkar vara sån.
Man dricker tills allt är slut, bartömning. "Festar man, så festar man rejält"
Alkoholproblem finns i alla länder, men på olika vis. Som kostar vården miljarder.
Även polis och socialen får mer att göra, mer misshandel och misär för barn
Finns ingen anledning att ändra speciellt mycket. Möjligtvis öppettider före helg.
Trist att man använder alkoholen som muta till folket, för att få fler röster
Precis som i Ryssland. Alkoholen bedövar smärtan. Ansvarslöst
Senast redigerad av Max1494 2026-05-26 kl. 12:34.
Citera
2026-05-26, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski
Tycker man kan ha en automat utanför butiken. Som en läskautomat. Men med bira. Öppet dygnet runt.
För tillfällen när man behöver en nödraket. Men man får bara köpa 3 var.

För folkhälsans skulle är jag beredd att låta bolaget var stängt på söndagar och behålla nuvarande öppetider.

Tror nog att det skulle vara enkelt att lura dessa automater
Epa-traktorerna skulle ringla sig i rader vid dessa automater
Men samma fusk-ID skulle användas till samtliga köp
Citera
2026-05-26, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGuru101
Jimmie Åkesson (SD) gjorde ett utspel 19 Maj 2026 "Låt Systembolaget ha söndagsöppet". Jag är lite osäker på vilka konsekvenserna skulle bli men antar att det skulle bli både positivt (mindre hets att handla när det är öppet) och negativt (några smygalkisar som super mer på helgen med barn hemma).

Det vore intressant att få veta vad ni tycker. Jag skapade även en omröstning för er som gillar demokrati: *

* Länk till extern poll bortplockad då forumet har egna lösningar på den typen av upplägg. Något som i första hand ska användas i stället för att leda trafik bort från forumet.

/Mod

Skulle inte ha nytta av det själv, men jag tycker absolut det ska vara Söndagsöppet. Det handlar om respekt för medborgarna - vi är redan så begränsade hur vi kan handla eller inte, att det ÄR faktumvis rimligt att vanligt hederligt folk ska kunna få handla när de själva så önskar, söndagar inklusive. Finns liksom inget att vänta på - resten av omvärlden skrattar åt oss.
Citera
2026-05-26, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Tyvärr sköter inte svenskar sitt drickande likadant
När svensken festar, så festar han rejält

Den stora massan sköter det så.
Dåliga öppettider tar inte bort missbruk.
Citera
2026-05-26, 12:45
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
Jag har svarat på din fråga om ekonomi. Ditt resonemang är inte relevant för ett företag som systembolaget. Systembolaget tjänar lika bra även om de har stängt på söndagar, och viktigare är att deras syfte INTE är att tjäna pengar! Faktum är att en minskad försäljning är någonting glädjande för systembolaget!

För övrigt kommenterar jag naturligtvis ämnet och min åsikt om söndagsöppet, det är därför jag skriver i den här tråden. Det borde du veta efter 11000 inlägg.
Jag vet varför vi har systembolag och det var enbart ur inlägg om att det skulle göra produkterna dyrare där.
Nej jag är av åsikten att de gott kan ha stängt som de idag men gör heller inget om de skulla ha öppet även söndagar.
Citera
2026-05-26, 13:04
Medlem
HejaFinlands avatar
En fråga mellan frihet för individen att bestämma själv och ta ansvar, och mellan att vissa inte kan sköta det. Man kanske skall jämföra med körkort och vapenlicens? Vissa bedöms inte klara av det och får inte tillstånd? Kanske besläktat med spelmissbruk och att överbelåna sig/inte kunna hantera ekonomi?
Citera
2026-05-26, 13:10
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Att sälja och bruka heroin = olagligt
Att bryta mot svensk alkoholmonopol = olagligt
Att sälja nikotin till underåriga = olagligt

Att legalisera heroin = möjligt
Att ändra svensk alkoholpolitik = möjligt
Att ändra svensk lagstiftning kring nikotin = möjligt

Ingen har pratat om att sälja till underåriga. Alkohol och nikotin är två lagliga droger men bara den ena är fritt tillgänglig. Antingen förser man båda med restriktioner eller så släpper man båda fria.
Citera
2026-05-26, 13:10
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Nej precis, ingen.
Det var ju vad diskussionen handlade om....

Ville bara påvisa att dina argument inte håller.
Citera
2026-05-26, 13:12
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Jag tycker att de lyckas dåligt i tex Ryssland. Men där har de inget Systembolag
Jag dricker lagom, vissa dricker inget. Men jag ser också att många dricker sig redlöst berusade
Problemet ser man på varje personalfest, på alla företag. Vår kultur verkar vara sån.
Man dricker tills allt är slut, bartömning. "Festar man, så festar man rejält"
Alkoholproblem finns i alla länder, men på olika vis. Som kostar vården miljarder.
Även polis och socialen får mer att göra, mer misshandel och misär för barn
Finns ingen anledning att ändra speciellt mycket. Möjligtvis öppettider före helg.
Trist att man använder alkoholen som muta till folket, för att få fler röster
Precis som i Ryssland. Alkoholen bedövar smärtan. Ansvarslöst

Nikotin ger också skador som kostar vården miljarder, men det kan man köpa dygnet runt.
Citera
2026-05-26, 13:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Ingen har pratat om att sälja till underåriga. Alkohol och nikotin är två lagliga droger men bara den ena är fritt tillgänglig. Antingen förser man båda med restriktioner eller så släpper man båda fria.

Både nikotin och alkohol har restriktioner, som påpekats.

Det finns droger som förses med ännu mer restriktioner och många droger som är totalförbjuda.

Enligt ditt resonemang ska det enligt dig vara fritt för alla, gammal som ung att ta exakt va dom vill.

Detta är ett pajasförslag från ett pajasparti som istället för att leverera ett enda vallöfte från förra valrörelsen ägnar sig åt att kasta ur sig en massa popcorn-förslag för att försöka få folk att glömma detta.
Citera
2026-05-26, 13:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Ta bort alkoholmonopolet och låt oss köpa vår öl kyld på ICA.

Det finns öl på ica, Coop etc.
Ibland även kyld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in