2026-05-25, 23:28
Medlem
ziracorns avatar
Man får ju köpa nikotin, Ipren & Treo på söndagar.

Märkligt att utesluta alkohol.
Citera
2026-05-25, 23:30
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Mitt svar är nej till öppet på söndagar också. Jag har svårt att se syftet med det. Jag skulle gärna höra en eller flera motiveringar till söndagsöppet?
Ibland åker jag för att handla mat på söndagar. Varför ska jag då behöva åka en gång till bara för att köpa på systemet också?
Om man åker ut bara för att gå på systemet kanske det inte spelar någon roll vilken dag det är, men varför skapa en massa extra resor för folk som handlar på söndagar?
Citera
2026-05-25, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Håller helt med dig, att stå och köa en midsommarafton bara för att inte klarat av att ha alkohol hemma utan att det måste tömmas direkt.
Här hemma finns alltid ett urval av olika drycker och har nog aldrig känt behovet att jag måste få handla sprit, öl eller vin på en söndag.

När jag var liten så stängde mataffären klockan 13 eller om det var 15 på lördagen och på söndagen var det stängt och även det funkade. Bodde i en mindre ort.
För hundra år sen åkte folk häst och vagn utan att klaga. Utvecklingen går framåt och givetvis ska bolaget ha öppet även på söndagar. Bara en tidsfråga innan det sker.
Citera
2026-05-25, 23:34
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Nej det behövs absolut inte.
Det är utmärkt som det är nu.
Stänga förresten alla butiker på Söndagar. Skulle bara vara skönt.

Ingen tvingar dig att handla på söndagar.
Citera
2026-05-25, 23:36
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Ibland åker jag för att handla mat på söndagar. Varför ska jag då behöva åka en gång till bara för att köpa på systemet också?
Om man åker ut bara för att gå på systemet kanske det inte spelar någon roll vilken dag det är, men varför skapa en massa extra resor för folk som handlar på söndagar?

Fast när det gäller matvaror så har många av dem högst begränsad hållbarhet, vilket innebär att man behöver handla relativt ofta.
Systembolagets varor är det annorlunda med, så du kan ju utan problem handla där typ en gång i kvartalet.
Citera
2026-05-25, 23:37
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Fast när det gäller matvaror så har många av dem högst begränsad hållbarhet, vilket innebär att man behöver handla relativt ofta.
Systembolagets varor är det annorlunda med, så du kan ju utan problem handla där typ en gång i kvartalet.

Alkohol har också en begränsad hållbarhet. Iallafall öl.
Citera
2026-05-25, 23:39
Medlem
löls avatar
Strålande nyheter för de som hobby knarkar på helgerna. Vakna in på söndagarna kan de glida ner på systemet och fortsätta sitt festande.

Alkisarna är det också bra för 💪
Då kan de ta på sig kostymen och supa lite extra fint inför kommande arbetsvecka.
Citera
2026-05-25, 23:40
Medlem
Det fanns en tid när matbutikerna var stängda på söndagar. Vi behöver inte söndagsöppet, intresset för alkohol har aldrig varit så lågt som idag. Däremot kall bärs på ICA, det är väl inte så jävla farligt?
Citera
2026-05-25, 23:40
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Alkohol har också en begränsad hållbarhet. Iallafall öl.

Kollade upp det och öl har vanligtvis en hållbarhet på 3-9 månader.
Då behöver man kanske inte köpa varje vecka...
Citera
2026-05-25, 23:41
Medlem
Dessa jävla regler är till för att hålla oss män nere

Låt folket få supa gott!
Citera
2026-05-25, 23:43
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Meningen med att ha ett systembolag är väl att göra alkohol svårtillgänglig.
Om man tvingas ha stora lager hemma för att det blir krångligt att handla när man vill ha det, så finns ju alkoholen mycket mer lättillgänglig i hemmet än i affären.
Som jag ser det är det idiotiskt att ha ett systembolag som tvingar folk att storhandla, på systemet eller utomlands.

Jag såg också ditt argument om att det blir dyrare personal på söndagar. Kanske säger jag. Det beror på hur dyr lokalkostnaden och lagerhållningen är jämfört med lönekostnaden.
Citera
2026-05-25, 23:46
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag hade uppskattat små vinbutiker lite här och var, som i Danmark.
Dessa skulle helst drivas i Systembolagets regi; jag gillar Systembolaget.
Kunnig personal, och många butiker har ett brett och spännande sortiment.
Jag har aldrig förstått argumentet om Systembolagets kompetenta personal.
Vad ska man fråga? Vilket vin smakar gott till fläskfilé?
Vad hjälper det mig om personalen har smakat på varenda flaska, om jag inte har samma smak som den jag frågar och därför inte gillar samma vin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in