2026-05-24, 10:27
Medlem
Om det är höjdpunkten av svensk humor, tycker jag synd om det svenska folket. Jag såg en svensk revy på svensk TV igår, den var lika rolig att titta på som att se färg torka.

Det här talet var dock roligt, så det är inte bara elände:

https://www.youtube.com/watch?v=u1Spffczzwo
Citera
2026-05-24, 10:30
Medlem
horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordNyman
Fan enligt mig den bästa humorn som har skapats i Sverige!

Visst Per Andersson, Henrik Dorsin, Emma Peters har lyckats givetvis bra för övrigt..

Men varför gör man inte mer av detta? Vad gör de andra deltagarna till vardags?

FAN detta var humor på riktigt..

Jag menar Bögarnas fel https://www.youtube.com/watch?v=4z2A6Qn0NHU&list=RD4z2A6Qn0NHU&start_radio =1 Och alla andra avsnitt, så jävla klockrent

HippHipp ska man inte glömma.
Citera
2026-05-24, 10:42
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
För att Sverige blivit ett skämt.

Går inte att göra parodi av en parodi.

Som att skämta om ett eget barn som blivit våldtaget, mördat och uppätet av kannibalnegrer.

I sverige får man inte längre skämta om Koleanska adoptivpääion.

Många komiker både i Sverige och utomlands som säger att PK dödat humorn. Robert Gustafsson har varit inne på det precis som Seinfeld och John Cleese.

Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
Med Tobias Hübinette som regeringens expert på exempelvis Afrofobi blir ingen satir eller humor möjlig.

https://www.friatider.se/jag-ar-misstankt-for-ett-mord-mot-expo-grundaren-som-blev-regeringens-expert-pa-rasism

Är inte han avpolletterad helt efter sina senaste vansinnes-attacker? Karlstad högskola köpte väl ut honom?
Citera
2026-05-24, 10:44
Medlem
BlackBelladonnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Grotesco lades väl ned runt 2010!
De körde ju liveshower strax innan 2020. Vill dra mig till minnes att en av dessa heter "Stackars Koppelman". Fantastiskt bra. Och då menar jag, helt fantastisk.

Jag saknar denna typ av Monty Python-esque humor.
Citera
2026-05-24, 11:49
Medlem
Som kreatör (och komiker) vill man kanske utvecklas och göra nya, stimulerande saker. Det kan ju vara trevligt att inte bara arbeta med samma människor år ut och in.
Citera
2026-05-24, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TordNyman
Fan enligt mig den bästa humorn som har skapats i Sverige!

Visst Per Andersson, Henrik Dorsin, Emma Peters har lyckats givetvis bra för övrigt..

Men varför gör man inte mer av detta? Vad gör de andra deltagarna till vardags?

FAN detta var humor på riktigt..

Jag menar Bögarnas fel https://www.youtube.com/watch?v=4z2A6Qn0NHU&list=RD4z2A6Qn0NHU&start_radio =1 Och alla andra avsnitt, så jävla klockrent

Humorn byggde på sådant som är för känsligt att skämta om idag. Det är inte särskilt att PK att skämta om den typen längre. Det handlar också om att normer kring humor förändras över tid. Var det inte något om dojjan Karlsson i ett tidigare humor program som man skojade om? Att man via utseende jämför någon med en sko, vilket inte något som skulle förekomma idag. Lika lite som när man uttryckte att visa såg ut som en lampa.

Det har blivit lite respektlöst, inte belevat att skämta via homosexuella som en slags ventil och enskild grupp. Nu skämtar man mer om absurda situationer som istället möter mindre motstånd. Jag tror också att det kan ligga något i ett det finns en slags drevmentalitet där människor reagerar snabbt och känslomässigt på vissa ämnen vilket slår hårt på den som skämtar. Jag tror det var någon som skämtade hur man snodde någons tvätt eller hur man låg med någon på tidigt 90-tal och fick ett slags drev över sig. Det riskerar att sabotera någons livslånga karriär i ett nafs.

Det är pengar och det är risker som är mycket mer påtagliga idag. Det tycker jag också man märker med hur vissa TV-kanaler behandlar vissa personer. Så fort dessa avviker eller hamnar i en "storm" på ett forum/nätet så diskas dessa av med omedelbar verkan. Det är känsligt för reklamintäkter och andra sponsorer drar tillbaka sina medel snabbt om de på något sätt kan associeras med ett icke pk-skämtande.
Senast redigerad av avhandla 2026-05-24 kl. 12:51.
Citera
2026-05-24, 12:59
Medlem
oldeubois avatar
Roligaste som skapats i Sverige. Det är absolut det komediserie jag har sett mest utav.
Citera
2026-05-24, 13:03
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catch22
Vad kul att du startade denna tråden, råkade få upp Tingeliin flödet på youtube för någon timme sedan, klassiker! Otroligt bra.
Ja. Man kan nog ana att Ryssland kanske kommit med en del förtäckta hot mot denna ensemble. Redan då var ju den ryske ambassadören ute och viftade med armarna.

Man kan undra vad det hade blivit av en ny Tingeling baserad på världsläget...

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/0EvQxo/henrik-dorsin-ryssarna-overreagerar

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/qnOV1g/tingaliin-blir-dokumentar--i-ryssland
Citera
2026-05-24, 13:31
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Det var ärligt talat riktigt roligt, de skämtade om exakt allt. Så som politik sexuell läggning, Black humour
Folks dialekter osv

Antar att de slutade göra Grotesco för nån eller någon grupp tog illa upp
Citera
2026-05-24, 13:51
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Allt har ett slut. Svårare än så är det inte
Det kan nog vara så enkelt. Alla är runt 50 nu och familjesituationer mm kan ändras en del under ett halvt liv.
Citera
2026-05-24, 14:23
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Pitchen att Grotesco lades ned med anledning av att ”Sverige har blivit så jävla PK” är så dum att den nog hade blivit en jävligt rolig sketch.

Själv ser jag andra säsongen av Varan-TV som peak SVT Humor, med guldkorn som Dödsstraff på TV, Svartbönderna, Ted Borg och Bajs i maten. Precis allt hade kunnat göras idag. Det enda som krävs är ett humorsinne snäppet större än ”negerboll, hihi”.

Så exakt vad gjorde Grotesco som var så dödsknark att det skulle få dem cancellerade 2026?

Håller helt med i allt du skriver, tyvärr får du inga mothugg! Man kan skylla woke och PK för mycket, men inte detta. Grotesco eller Varan-TV? Helt dött lopp skulle jag säga. Varanerna hade det jag om något saknade hos Grotesco, återkommande galningar, Chris de Kök osv...

MEN! Det kan likväl ligga något i vad många skriver!? Minns en fantastisk scen från en Mel Brooks-film, minns ej vilken. En kontraktsmördare spetsas i en telefonbox och samtalsmottagaren, en kvinna, tror att "spontan t-6" äger rum... otroligt kul. Bryter inga PK- eller woke-"regler". Samtidigt, den scenen är omöjlig att föreställa sig i en samtida film. Någon kan ta illa upp! Kan ses som misogyn?
Citera
2026-05-24, 14:31
Avslutad
Michael Lindgren har nyss gjort filmen Flaggan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in