2026-05-24, 00:01
Medlem
En talesperson för den iranske utrikesministern antyder att freden kommer bli helt och hållet på Irans villkor.
Citat:
In the Roman mind, Rome was the undisputed center of the world. Yet the Iranians shattered that illusion; when Marcus Julius Philippus (Philip the Arab) marched east against Persia, the campaign did not result in Roman victory — it ended in a peace established on Sasanian terms: the emperor had to come to terms!
Citera
2026-05-24, 00:10
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det låter som att dom stackars Gulfstaterna blivit totalt sönderbombade juh!

Har inte tidigare sett några som helst bevis för det så det blir bra för alla här att du slänger upp en stadig bevisföring här. Du har väl tusentals foton?

Vi väntar.

Det finns väl gott om foton:

https://www.ndtv.com/world-news/iran-us-war-patriot-to-thaad-satellite-pics-show-damage-to-15-us-bases-in-iran-strikes-11461891

Det finns ingen poäng för gulfstaterna längre att ha USA baser i området i vilket fall, de kanske kan ta in mycket billigare och mer effektiva ukrainska drönarexperter och även skriva på försvarskontrakt med turkarna istället?
Citera
2026-05-24, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Det har till och med ryktats om att USA ska lämna sina baser på den arabiska halvön men det låter så dramatiskt att det är svårt att tro att det kan stämma.
Dock är det logiskt på så sätt att det troligen var det Iran menade i sitt tiopunktsprogram om att Irans framtida säkerhet och skydd mot angrepp skulle garanteras.

Alla vet det där med Irans uran, detta har hela tiden varit en stor jävla teaterföreställning, där Iran också spelat med för att inte reta upp sina muslimska grannländer.

Men när det gäller Sundet kan jag tänka mig Iran fått vika sig mot Trump i en fråga.
Det får inte finnas någon diskriminering för laster betalda med någon speciell valuta (US-dollar), vid transit genom Sundet?

Sen om man inför en max-längd för alla militära båtar som tillåts passera Sundet till kanske 20 meter, då har Trump inte så stor användning av sina baser i Gulfstaterna.
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-05-24 kl. 00:36.
Citera
2026-05-24, 00:13
Medlem
Citat:
En talesperson för den iranske utrikesministern antyder att freden kommer bli helt och hållet på Irans villkor.

Så mer krig antar jag. Amerikanerna borde bara gå ut och göra revolution och avsluta kriget och frigöra sig från Israels inflytande. Så jävla trött på det här.
Citera
2026-05-24, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Så mer krig antar jag. Amerikanerna borde bara gå ut och göra revolution och avsluta kriget och frigöra sig från Israels inflytande. Så jävla trött på det här.
Nej det är nog slut vilken dag som helst. Allt som sägs från alla källor inklusive Israel-vänliga säger samma sak. USA ger upp och lämnar Israel i sticket. Jag hoppas och tror att det är sant.
Citera
2026-05-24, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Det finns väl gott om foton:

https://www.ndtv.com/world-news/iran-us-war-patriot-to-thaad-satellite-pics-show-damage-to-15-us-bases-in-iran-strikes-11461891

Det finns ingen poäng för gulfstaterna längre att ha USA baser i området i vilket fall, de kanske kan ta in mycket billigare och mer effektiva ukrainska drönarexperter och även skriva på försvarskontrakt med turkarna istället?

Det handlar om amerikanska baser alltså? Inte Gulfstaterna i sig vilket du påstod?

USA verkar inte väldigt intresserade av att ha baser i Mellanöstern heller, Israel verkar vilja hålla insinuation egen säkerhet osv. Detta
R antagligen en av punkterna man kan komma överens om med Iran?

Det lär väl bli rekativt fritt framåt vilka lösningar olika länder vill ha, om det är något som är trevligt med Gulfstaterna så är det att dom inte gråter blod så fort USA väljer att låta oss ta ansvar för vår egen säkerhet.

Mindre störning i rotationen i rotation innebar svensk slaskmedia gallskrek i falsett över att Trump som dom äskar att hata, helt flötsligt övergav dom. Nästan så man får en tår i ögat ju 😉
Citera
2026-05-24, 00:41
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det handlar om amerikanska baser alltså? Inte Gulfstaterna i sig vilket du påstod?

USA verkar inte väldigt intresserade av att ha baser i Mellanöstern heller, Israel verkar vilja hålla insinuation egen säkerhet osv. Detta
R antagligen en av punkterna man kan komma överens om med Iran?

Det lär väl bli rekativt fritt framåt vilka lösningar olika länder vill ha, om det är något som är trevligt med Gulfstaterna så är det att dom inte gråter blod så fort USA väljer att låta oss ta ansvar för vår egen säkerhet.

Mindre störning i rotationen i rotation innebar svensk slaskmedia gallskrek i falsett över att Trump som dom äskar att hata, helt flötsligt övergav dom. Nästan så man får en tår i ögat ju 😉

Läs igen, jag skrev att Iran redan har förstört dessa baser och inte att de "förstört gulfstaterna".

Gulfstaterna får som sagt skriva kontrakt med billiga ukrainska drönarexperter så sparar de ihop en del pengar till fantasy football.
Citera
2026-05-24, 00:41
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Jag gissar..
Trump attackerar med soldater. Många dör, sen blir det taktiska kärnvapen och då bryter helvetet lös.

Det går inte att använda taktiska kärnvapen för att rensa kustremsan. Det omöjligörs av den stora mängden instängda lastfartyg.
Citera
2026-05-24, 00:45
Medlem
Citat:
Nej det är nog slut vilken dag som helst. Allt som sägs från alla källor inklusive Israel-vänliga säger samma sak. USA ger upp och lämnar Israel i sticket. Jag hoppas och tror att det är sant.

Man kan såklart tolka händelser hur man vill men jag tror att det vore bäst att överge tolkningen som säger att USA lämnar Israel i sticket.
Vissa israeliskas politiker kommer inte gilla vad som händer, men opinion är bara en sak att hantera.

Det viktiga är fortsatt att en fred där alla som vill kan Hävda sig som vinnare vinnare levereras.

Enligt Iran själva har ju ju knappt någon dött ens, man har fullt upp med att döda iranier på egen hand som det är iofs.
Citera
2026-05-24, 00:55
Medlem
Citat:

Exakt varför skulle detta ske? Trump har konstant "signalerat" att det "snart är över" och sedan ett par dagar senare börjar hetsa igen. USA "försökte" avsluta kriget men Israel började bomba Libanon. Israel är tydliga med att de vill både ta södra Libanon och oskadliggöra Iran, och så länge vi har dagens Trumpadministration som är Israels slavar, så vägrar jag tro att de skulle lämna Israel för sig själva. Trump har tagit emot hundratals miljoner dollar från sionister, och de utpressar honom säkert också gällande Epsteinfilerna. Hur mycket jag än skulle vilja tro att det snart är över så vägrar jag tro det. Jag tror på det när jag ser det. Det skulle även skada Trumps ego alldeles för mycket, så det bästa är nog bara att gubbjäveln dör en naturlig död.
Citera
2026-05-24, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det går inte att använda taktiska kärnvapen för att rensa kustremsan. Det omöjligörs av den stora mängden instängda lastfartyg.

Det går att använda om man vill, men det är bara en förmåga som USA har och användandet tas inte lättvindigt.

Iran däremot har ett uttalat mål med sin existens att förgöra både Israel och USA. Medelstkärnvapen såklart.

Är väl rätt uppenbart att varken USA eller Israel kommer acceptera dylika hot?
Sluta se saker ur en islamiserad svensk kontext, du stinker bara uppgivenhet som vissa andra här.
Citera
2026-05-24, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Exakt varför skulle detta ske? Trump har konstant "signalerat" att det "snart är över" och sedan ett par dagar senare börjar hetsa igen. USA "försökte" avsluta kriget men Israel började bomba Libanon. Israel är tydliga med att de vill både ta södra Libanon och oskadliggöra Iran, och så länge vi har dagens Trumpadministration som är Israels slavar, så vägrar jag tro att de skulle lämna Israel för sig själva. Trump har tagit emot hundratals miljoner dollar från sionister, och de utpressar honom säkert också gällande Epsteinfilerna. Hur mycket jag än skulle vilja tro att det snart är över så vägrar jag tro det. Jag tror på det när jag ser det. Det skulle även skada Trumps ego alldeles för mycket, så det bästa är nog bara att gubbjäveln dör en naturlig död.
Din pessimism är förståelig men i det här fallet tror jag du har fel. Vi lär snart få veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in