2026-05-23, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Drar till med Saint Peter Port i Guernsey. Bottnar inte alls i samtliga ledtrådar, men utsatt under WW2, bästsäljande bok, mindre land och ingen storstad men med blomstrande ekonomi (luktar finanssektor, vilket dom har).

Nej, tyvärr inte rätt.
Citera
2026-05-23, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Mosta???

The Maltese Falcon..
Sen ger jag upp.

Förstår inte vem författaren skulle vara dock.

Ge inte upp. Ett av orden du skrev tar dig vidare.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-05-23 kl. 09:54.
Citera
2026-05-23, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
6. Staden, och hela landet, blev mycket utsatt under WW2.
En katedral inte långt från huvudstaden träffades av en stor bomb mitt under predikan.

7. Den gamla domen i vår stad inhyser bl. a. en avbild av ett mycket känt men icke desto mindre askyvärt mord.

8. Påminner litet om Visby som det en gång var.

9. Grundades av en stormästare i ridderlig order.

10. Staden inhyser ett museum som är populärt bland WW2-intresserade. Museet delar namn med en amerikansk ungdomsfilm från 1980-talet.

10 a. Namnet betyder ett väderfenomen.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-05-23 kl. 10:15.
Citera
2026-05-23, 11:25
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
8. Påminner litet om Visby som det en gång var.

9. Grundades av en stormästare i ridderlig order.

10. Staden inhyser ett museum som är populärt bland WW2-intresserade. Museet delar namn med en amerikansk ungdomsfilm från 1980-talet.

10 a. Namnet betyder ett väderfenomen.

Tror på Valetta. 10an St. Elmos Fire?
Citera
2026-05-23, 15:00
Medlem
Citat:
Tror på Valetta. 10an St. Elmos Fire?

Bra gjort!
Javisst är det Valetta och filmen St. Elmo's Fire, mer eller mindre namne med militärmuséet Fort St. Elmo i Valetta. Väderfenomenet som efterfrågades kallas bl. a. St. Elmo's Fire eller "corposant".

'Splish-splash' är förstås det (på sina håll) badvänliga vattnet som omger Malta, som även har en befästning runt sig, vilket även Visby hade.

Vidare heter boken "Jordiska makter" (Earthly Powers) och är skriven av Anthony Burgess, där huvudpersonen Kenneth Toomey, en uppburen författare i åttioårsåldern som genom många resor, uppdrag och möten berättar om sitt liv och 1900-talets händelser. Bl.a. har han ett speciellt uppdrag på Malta. Romanen är delvis självbiografisk men Burgess baserade också huvudpersonen på författaren Somerset Maughams liv. Boken blev en stor kritikerframgång och nominerades till Bookerpriset.

Då Malta attackerades av stora turkiska armador 1565, organiserade stormästaren av Malteserordern (äv. Johanniterordern), fransmannen Jean de Valette motstånd. Efter att turkarna hade besegrats (slutligen med spansk hjälp) påbörjade Valette uppbyggnaden av Malta och grundade då huvudstaden Valetta som kom att döpas efter honom.

Frågan är nu din! Som pris får du en resa till Malta och fripass till de vackra trädgårdarna utanför stadskärnan.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-05-23 kl. 15:09.
Citera
2026-05-23, 15:08
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Javisst är det Valetta och filmen St. Elmo's Fire, nästan namne med militärmuséet Fort St. Elmo i Valetta. Väderfenomenet kallas St. Elmo's Fire eller "corposant" m.m. Bra gjort!

'Splish-splash' är förstås det (på sina håll) badvänliga vattnet som omger Malta, som även har en befästning runt sig, vilket även Visby hade.

Vidare heter boken "Jordiska makter" (Earthly Powers) och är skriven av Anthony Burgess, där huvudpersonen Kenneth Toomey, en uppburen författare i åttioårsåldern som genom många resor, uppdrag och möten berättar om sitt liv och 1900-talets händelser. Bl.a. är han i på ett speciellt uppdrag på Malta. Romanen är delvis självbiografisk men Burgess baserade också huvudpersonen på författaren Somerset Maughams liv. Boken blev en stor kritikerframgång och nominerades till Bookerpriset.

Då Malta attackerades av stora turkiska armador 1565, organiserade stormästaren av Malteserordern (äv. Johanniterordern), fransmannen Jean de Valette motstånd. Efter att turkarna hade besegrats (slutligen med spansk hjälp) påbörjade Valette uppbyggnaden av Malta och grundade då huvudstaden Valetta som kom att döpas efter honom.

Frågan är nu din! Som pris får du en resa till Malta och fripass till de vackra trädgårdarna utanför stadskärnan.

Det var väl förjävla typiskt att jag tänkte för smått och tog fel maltesisk stad 😅 Kanske hjälpte jag vinnaren i rätt riktning.

Bra fråga hursomhelst. Den var klurig!
Boken hade jag gått bet på oavsett.
Citera
2026-05-23, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Det var väl förjävla typiskt att jag tänkte för smått och tog fel maltesisk stad 😅 Kanske hjälpte jag vinnaren i rätt riktning.

Bra fråga hursomhelst. Den var klurig!
Boken hade jag gått bet på oavsett.

100% att du gjorde. Hade nosen lite ditåt, men fick inte ihop det med boken. När han bekräftade ett av orden och kompletterade med museumet + filmen så var det nog för att jag skulle våga dra till med en andra chansning.

Teamwork! Tack till Detdundrar för bra fråga. Återkommer med ny inom kort.
Citera
2026-05-23, 19:08
Medlem
Citat:
Bra gjort!
Javisst är det Valetta och filmen St. Elmo's Fire, mer eller mindre namne med militärmuséet Fort St. Elmo i Valetta. Väderfenomenet som efterfrågades kallas bl. a. St. Elmo's Fire eller "corposant".

Vidare heter boken "Jordiska makter" (Earthly Powers) och är skriven av Anthony Burgess, där huvudpersonen Kenneth Toomey, en uppburen författare i åttioårsåldern som genom många resor, uppdrag och möten berättar om sitt liv och 1900-talets händelser. Bl.a. har han ett speciellt uppdrag på Malta. Romanen är delvis självbiografisk men Burgess baserade också huvudpersonen på författaren Somerset Maughams liv. Boken blev en stor kritikerframgång och nominerades till Bookerpriset.

Stort tack! Ska njuta kungligt.

Ny fråga kommer här, och vi letar alltså efter en stad:

- Residensstad för regionen den ligger i.
- Har en koppling till Sherwoodskogen, men inte fysiskt
- Mellanstor stad, som i sin nuvarande tappning är relativt ung
- Hade ett tufft 60-, och 70-tal
- Höll under sina tidiga dagar på med en speciell sorts jakt, som pågår på ett för jakt ovanligt ställe
Citera
2026-05-23, 23:36
Medlem
Citat:
100% att du gjorde. Hade nosen lite ditåt, men fick inte ihop det med boken. När han bekräftade ett av orden och kompletterade med museumet + filmen så var det nog för att jag skulle våga dra till med en andra chansning.

Teamwork! Tack till Detdundrar för bra fråga. Återkommer med ny inom kort.

Kul att frågan uppskattades, särskilt som jag inte är veteran i tråden.
PS: Jag är kvinna.
Citera
2026-05-23, 23:38
Medlem
Citat:
Kul att frågan uppskattades, särskilt som jag inte är veteran i tråden.
PS: Jag är kvinna.

Sorry! Dunder blev för mig automatiskt manligt, men bra påminnelse om att antaganden är för folk som gillar att ha fel
Citera
2026-05-23, 23:50
Medlem
Citat:
Sorry! Dunder blev för mig automatiskt manligt, men bra påminnelse om att antaganden är för folk som gillar att ha fel

Ingen fara! Ser fram emot att vara med och försöka lösa klurigheter här i tråden.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-05-23 kl. 23:57.
Citera
2026-05-24, 00:33
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Stort tack! Ska njuta kungligt.

Ny fråga kommer här, och vi letar alltså efter en stad:

- Residensstad för regionen den ligger i.
- Har en koppling till Sherwoodskogen, men inte fysiskt
- Mellanstor stad, som i sin nuvarande tappning är relativt ung
- Hade ett tufft 60-, och 70-tal
- Höll under sina tidiga dagar på med en speciell sorts jakt, som pågår på ett för jakt ovanligt ställe

Ptja. Ska man slå till på Stavanger?

Säkert fel men det var säkert tufft för fiskefolket när de fördrevs från sina hem till förmån för oljeindustrin.

Men mest ville jag få in säljakt som sker medelst klubba på is
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in