2026-05-20, 03:05
Medlem
Varför väljer man ens Page som Achilles ? Måste allt vara så skitnödigt pk?
Citera
2026-05-21, 13:23
Avslutad
Många här verkar vara insnöade på de som vanligt rasistiska eller annars allmänt hjärndöda sidospåren kring casting etc, men jag tycker bara filmen verkar tråkig generellt.

Den ursprungliga storyn är inte speciellt lockande och produktionsdesignen känns ganska oinspirerad. Av det lilla man hört från trailern är jag också oroad över manuset, det känns märkligt att Odysseus skulle ropa ”Lets go!” till sina män, som att det är någon blaskig Marvelfilm.

Nja, låga förväntningar på denna.
Citera
2026-05-21, 13:28
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BankarBenny
Många här verkar vara insnöade på de som vanligt rasistiska eller annars allmänt hjärndöda sidospåren kring casting etc, men jag tycker bara filmen verkar tråkig generellt.

Den ursprungliga storyn är inte speciellt lockande och produktionsdesignen känns ganska oinspirerad. Av det lilla man hört från trailern är jag också oroad över manuset, det känns märkligt att Odysseus skulle ropa ”Lets go!” till sina män, som att det är någon blaskig Marvelfilm.

Nja, låga förväntningar på denna.

Så man är rasist för att man tycker att mörkhyade Lupita inte ska spela en blond Helena?
Är man rasist för att man tycker att Helena ska gestaltas riktigt?
Citera
2026-05-21, 14:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Så man är rasist för att man tycker att mörkhyade Lupita inte ska spela en blond Helena?
Du förstår att Helena är en karaktär ur grekisk mytologi? Hur ska man ”på riktigt” porträttera en figur som med sannolikhet aldrig ens existerade på riktigt?
Citera
2026-05-21, 14:05
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BankarBenny
Du förstår att Helena är en karaktär ur grekisk mytologi? Hur ska man ”på riktigt” porträttera en figur som med sannolikhet aldrig ens existerade på riktigt?

Jag är väl medveten om det. Men Helena har alltid varit blond och ljus. Och då ska det fortsätta vara så. Man ska inte ändra historien. Likaså om det hade varit tvärtom.
Citera
2026-05-21, 14:23
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seolseol
Varför väljer man ens Page som Achilles ? Måste allt vara så skitnödigt pk?

But newer speculation suggests Page may actually be playing Elpenor, a much smaller character from Homer's story. Elpenor is one of Odysseus' crewmen who dies on Circe's island after getting drunk and falling from a roof. His unburied ghost later becomes the first spirit Odysseus meets in the underworld.

Hen ska dock spela Leonidas i 300 remastern.

https://youtu.be/fanHuYiKRZU?is=e4N4OzaE0PvWD-6j
Senast redigerad av XtraX 2026-05-21 kl. 14:26.
Citera
2026-05-21, 14:25
Avslutad
Citat:
Jag är väl medveten om det. Men Helena har alltid varit blond och ljus. Och då ska det fortsätta vara så. Man ska inte ändra historien. Likaså om det hade varit tvärtom.
Nja, fast det där håller inte. Det där är ett klassiskt traditionsargument (”appeal to tradition”, som de säger). Att något har varit på ett visst sätt tidigare har ingen relevans för hur saker ”bör” vara.

Faktumet är att Homeros är ganska vag i sin beskrivning av Helena i Illiaden och det finns flera sätt att tolka texten.
Citera
2026-05-22, 18:30
Medlem
Adelaides avatar
Varken Akilles eller Helena har ju särskilt stora roller i Odysséen ändå.
Citera
2026-05-22, 18:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Man kan se det som en form av rasistisk historierevisionism genom att insinuera att det fanns svarta personer där på platsen då för att tvätta bort det faktum att turkarna köpte in massor av svarta sexslavar efter att de erövrade området och sen låtsas om som att de på något sätt alltid varit där.
Citera
2026-05-23, 16:06
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Man kan se det som en form av rasistisk historierevisionism genom att insinuera att det fanns svarta personer där på platsen då för att tvätta bort det faktum att turkarna köpte in massor av svarta sexslavar efter att de erövrade området och sen låtsas om som att de på något sätt alltid varit där.

Det kan man göra, kalla det historierevisionism alltså. Det som stör mig mest är våldsförandet på Homeros, i ursprungsverket talas det ett flertal gånger om Helenas "vita armar" (då en klass- snarare än en rasmarkör, ens slags inverterad red-neck, för fin för att behöva utsättas för solljus.).

Vi får se vad grekerna kommer att tycka, inte en grek i produktionen, vad jag vet.
Citera
2026-05-23, 16:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Vi får se vad grekerna kommer att tycka, inte en grek i produktionen, vad jag vet.

Antagligen kommer de inte ta det som iranierna gjorde efter "Prince of Persia" när alla woke-tards sa att iranier inte ser ut som Jake Gyllenhaal och de blev skitsura. "Håll käft, vi ser visst ut så där".
Citera
2026-05-23, 16:30
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Antagligen kommer de inte ta det som iranierna gjorde efter "Prince of Persia" när alla woke-tards sa att iranier inte ser ut som Jake Gyllenhaal och de blev skitsura. "Håll käft, vi ser visst ut så där".

Ska bli intressant hursom! I tråden spekuleras det kring huruvida Nolan "trollar Hollywood"... tror tyvärr inte det. Sedan -24 ska en rad DEI-boxar prickas i för att öht bli nominerad...

F ö tycker jag castingen ser för djävlig ut, även blekansiktena. När gjorde Matt Damon någon glad senast?

Sorry för lite OT, ska man vaska guld i Nolans produktion än The Prestige och Insomia jäkligt bra. Och woke-fria.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in