2026-05-23, 11:02
Medlem
SVT/SR måste styckas upp för att kunna fungera. Att alla sitter i samma kvarter och har DN som husgud och lägereld är fatalt. De har tappat kontakten med folket. De sitter i salonger och kallar folket för rasister.

20% till Malmö. 20% till Göteborg. 20% till Umeå. (Typ)

Varför inte sätta hela Aktuellt redaktionen i Malmö så kan journalisterna uppleva deras egna barn i en Malmö skola och leva med familj i Malmö. Vi kommer att få en hel ny vinkel på raporteringen
- Verkligheten. Deras barn kan ju även Integrera arabernas barn. Det är stor brist på svenska barn i Malmö.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2026-05-23 kl. 11:21.
Citera
2026-05-23, 11:09
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Då kan institutionerna lika gärna prompta ett AI direkt och generera exakt den berättelse som anses stabiliserande för “demokratin”, marknaden och rätt värdegrund för veckan. Billigare, snabbare och antagligen mer konsekvent än dagens lismande karriärjournalistik.

Bollen är redan i rullning:
https://www.reddit.com/r/sweden/comments/1qwn9ng/svt_gl%C3%B6mde_ta_bort_delar_ai_prompten/

Citera
2026-05-23, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Ja.

SVT:s medarbetare har åsikter som kunde ha omfamnats av Hitler.
Vilka jag sågar.

Hur får du ihop det med min avatar?
Det är i regel osakligt med reductio ad Hitlerum och alltid dålig stil/undermålig retorik. Men när jag ser din avatar förstår jag att det är din käpphäst.
Citera
2026-05-23, 12:40
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldner.Spessart
Det är i regel osakligt med reductio ad Hitlerum och alltid dålig stil/undermålig retorik. Men när jag ser din avatar förstår jag att det är din käpphäst.

Men tycker du det är generellt fel att jämställa medarbetarna på SVT med auktoritära propagandister?

Du ville friställa dem från skuld genom att påstå att dessa var utan val då ordern kom uppifrån.

Jag menar på att även OM dessa nu skulle ha diametralt annan uppfattning än det dessa propagerar (föga troligt, givet deras uppgivna partisympatier) så delar de ändå skulden, då dessa deltagit.

Vilket även var uppfattningen vid Nürnbergrättegångarna.

Försök nu och skita i avataren och ta in ovanstående.
Citera
2026-05-23, 12:55
Medlem
Lite konstig trend det här att påstå att folk "gråter" om de protesterar mot något, och man själv inte håller med.

När det gäller sakfrågan tror jag faktiskt att de har rätt i en sak: det är inte bra om längre, djupare reportage försvinner till förmån för kortare klipp, som dessutom kan vara lånade från andra håll. Det vore kanske en anpassning till dagens medielandskap, men idén med pubic service borde vara att de inte är känsliga för samtidsvindarna.

Sen ska jag medge att jag också har svårt för journalisters vanliga självförhärligande. De påstår sig få tittare, lyssnare och läsare att förstå en massa saker, underförstått att folk inte kan tänka själva utan att en journalist förklarar. Å andra sidan behövs det förvisso folk som förmedlar fakta för oss att själva förstå.

Hur som helst: försvaret för möjligen olönsam, mindre klickvänlig, "långsam" journalistik, det håller jag med om. Utan att gråta för det.
---
Edit: typo
Senast redigerad av GoForBroke 2026-05-23 kl. 12:58.
Citera
2026-05-23, 12:56
Medlem
Vilket annan yrkesgrupp kan få så mycket uppmärksamhet? När andra fabriker, butiker eller liknande läggs ned. Då blir det i bästa fall en spalt i lokaltidningen. Inget om hur unika och duktiga de varit som hållit företaget igång.
Men journalister framställer sig som guds gåvor till mänskligheten.

Som alla verksamheter så rör de sig framåt, SVT lär väl också begripa att nuvarande regering har fått nog av att deras verksamhet inte motsvarar dagens media samhälle.

För första gången i historien får de mindre pengar att röra sig med. Vilka företag, kommuner eller liknande verksamheter har inte fått sparbeting på dig??

Skönt att den skyddade verkstaden kommer in i verkligheten. Dock 25 år försent
Citera
2026-05-23, 13:05
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av canyon
Vilket annan yrkesgrupp kan få så mycket uppmärksamhet? När andra fabriker, butiker eller liknande läggs ned. Då blir det i bästa fall en spalt i lokaltidningen. Inget om hur unika och duktiga de varit som hållit företaget igång.
Men journalister framställer sig som guds gåvor till mänskligheten.

Som alla verksamheter så rör de sig framåt, SVT lär väl också begripa att nuvarande regering har fått nog av att deras verksamhet inte motsvarar dagens media samhälle.

För första gången i historien får de mindre pengar att röra sig med. Vilka företag, kommuner eller liknande verksamheter har inte fått sparbeting på dig??

Skönt att den skyddade verkstaden kommer in i verkligheten. Dock 25 år försent

De hade megafonen.

Den enväldiga rätten att förmedla husbondens röst, den auktoritära "sanningen".
Vilken de inbillade sig var korrekt då de var utvalda att förmedla den.

Nu svider det när "sanningen" ifrågasätts och husbonden visat sig vara en lögnare och tyrann i folkets ögon.
Och, kanske, skammen över att man sålt sig till en sådan.
Citera
2026-05-23, 13:15
Medlem
Karlastars avatar
Vart ska nu deras barn arbeta? Är det slut på nepotism hos Public Service framöver?

Eller väljer man att sätta barnen hos produktionsbolag som man köper in material i från istället?

Hur som helst saknar vänsterextrema SVT i sitt nuvarande format helt existensberättigande, lägg ner pisset.
Citera
2026-05-23, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Men tycker du det är generellt fel att jämställa medarbetarna på SVT med auktoritära propagandister?

Du ville friställa dem från skuld genom att påstå att dessa var utan val då ordern kom uppifrån.

Jag menar på att även OM dessa nu skulle ha diametralt annan uppfattning än det dessa propagerar (föga troligt, givet deras uppgivna partisympatier) så delar de ändå skulden, då dessa deltagit.

Vilket även var uppfattningen vid Nürnbergrättegångarna.

Försök nu och skita i avataren och ta in ovanstående.
Organisationen SVT är utan skuld, precis på samma sätt som domstolarna inte kan klandras för att de inte utvisar tillräckligt många brottslingar. De jobbar alla på uppdrag, ytterst från riksdagen. Vad var och en kan leva med som anställd lämnar jag till dem själva. Att utföra ett uppdrag i demokratisk ordning är inte att vinka av tåg till Auschwitz.
Citera
2026-05-23, 13:44
Medlem
deddds avatar
Men kan du länka till det du citerar, eller har bristen på alternativ till jude- och biljonärkontrollerad media redan förminskat din hjärnstorlek till american size?
Citera
2026-05-23, 13:51
Medlem
Dessa människor har länge levt gott på att läsa från telepromtar bekostat av våra skattepengar.
Presstödet (våra skattepengar) går bland annat till att bekosta taxiresor till och från arbetet och detta gäller SR och våra stora dagstidningar också.
"reportrar i världsklass" enligt vem? politiska aktivister som vänder kappan och rapportering efter hur vinden blåser låter väl mera träffande?

Att vi fortfarande har public service av den här storleken är väldigt märkligt, vad är nyttan?
Citera
2026-05-23, 13:53
Medlem
Vad gör SVT med alla miljarder vi tvingas betala? Det finns ju inga grävande journalister på svt. Alla är ju för extrem massinvandring och folkutbyte. De fyller ingen funktion alls. AI är mycket bättre och billigare alternativ att skriva propaganda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in