Citat:
Ursprungligen postat av
Threadkiller
1. Oh ja, de onda patriarkala männen bestämde helt enkelt att det skulle vara hårdare straff för att ha sönder deras "egendom" än för att
slå ihjäl dem själva. Nu ligger du snubblande nära gränsen för
insane troll logic.
2. Nej, det är inte en myt. Det är exakt som det står i artikeln
du själv länkar till:
"Att låta kvinnor och barn gå i livbåtarna först är självklart för många när fartyget är på väg att förlisa. Men inte om beslutet måste fattas inom några få minuter. Då tar människans överlevnadsinstinkt över och alla försöker rädda sina egna liv." Hur du kan få detta till att "det är en myt" är bortom min fattningsförmåga.
3. Att slå flickor ansågs mycket värre än att slå andra pojkar. Vad är det du inte förstår?
Det ”onda” ligger i att betrakta kvinnor som barn och frånta dem självbestämmande, frihet, rättigheter, möjligheter etc.
Misstänker att även mördandet av barn ses /sågs på som mer straffvärt.
Ditt exempel säger helt enkelt inget om hur ”bättre ” det skulle vara för kvinnor i ett patriarkalt samhälle som du försöker vrida det till. Helt enkelt usla exempel.
Kanske för att de det facto ÄR värre att slå en människa som är mindre i storlek än man själv. Anses väl även vara värre att slå en vuxen man i samma storle kontra en 14 årig pojke ex?
Titanic är ett välkänt undantag, är få skeppsförlisnibgsr där det tar flera timmar innan ett fartyg skjunker. De allra flesta så handlar det om minuter.
Och tycker du verkligen kvinnor ska sitta och tycka wow! Vilken bra deal!
Jag offrar mina mänskliga rättigheter att behandlas och betraktas som en vuxen människa, få lov äga min egen kropp, pengar etc etc. mot att om jag mördas så får min förövare ev. dubbelt straff, och att jag ( på pappret) får gå före i livbåtar ?
Återigen så dumma exempel.