2026-05-22, 14:40
Medlem
kalkryggars avatar
Vi har nästan 7% arbetslöshet vilket betyder många hundratusentals arbetslösa. Börja med att jobba in dessa på arbetsmarknaden och när arbetslösheten ligger på ca 3% så kan man specialrekrytera från utlandet.

Intressanta länder att rekrytera ifrån då tror jag skulle vara Tyskland, USA, Frankrike.
Citera
2026-05-22, 14:50
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Vissa inkompetenta personer (du) behöver ...
Han säger inte "öka invandringen", utan att ny kompetens måste till, och "under en övergångsperiod behöver vi öka arbetskraftsinvandringen". Det är vare sig vad du skrivit i din rubrik eller vad som framkommer när du försöker förtydliga.
Citera
2026-05-22, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Han säger inte "öka invandringen", utan att ny kompetens måste till, och "under en övergångsperiod behöver vi öka arbetskraftsinvandringen". Det är vare sig vad du skrivit i din rubrik eller vad som framkommer när du försöker förtydliga.
Exakt, han säger att vi måste öka invandringen till Sverige för att få bättre tillväxt för bolagen.

Jag förstår inte vad du invänder mot riktigt?!?!
Citera
2026-05-22, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Högern: INGEN MER IN! (Släpper ändå in 100k/år)
Också högern: VI BEHÖVER FLER INVANDRARE!

Inte undra på att ni är ett jävla skämt
OK, låt se vad du försöker säga här:

1. Alla individer som är "höger" tycker exakt lika i alla frågor.

2. Alla individer som kan kallas "invandrare" är exakt lika i alla aspekter, till exempel kompetens.
Citera
2026-05-22, 15:01
Medlem
VoidEngineers avatar
Enligt EUs nya överenskommelse .
Miljontals indier (en del med fakeade betyg) ska ges frihet att jobba i europeiska länder.
Jag tror näringslivet vill dra nytta av de nya reglerna .
De bryr sig inte om hur samhället i övrigt utvecklas.
Citera
2026-05-22, 15:04
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Jag förstår inte vad du invänder mot riktigt?!?!
Då kan väl ett förslag vara att du kollar hur stor andelen arbetskraftsinvandringen är av all invandring. Jag tror den är ca 15 procent. Det är den andelen han vill öka under en övergångsperiod.
Citera
2026-05-22, 15:04
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Vissa inkompetenta personer (du) behöver man hålla i hand.

”8 av 10 företag vill växa men mötet tillväxthinder.”
- tidpunkt: 00:39

”Företag hittar inte folk till sina tjänster dom har utlysta och kan därför inte växa.”
- tidpunkt: 01:51

”Det är akut överallt i Sverige.”
- tidpunkt: 02:14

”Ställa om utbildningar så att dom matchar företagens behov.”
- tidpunkt: 06.28

”Sänk bolagsskatten”
- tidpunkt: 08.10

”Måste öka invandringen och ta bort lönegolvet.”
- tidpunkt: 07:10

Inte nog med att jag citerar i trådstarten och länkar källan, så har du mage att ifrågasätta källan när du har källan och kan lyssna själv.

Se till att hemtjänsten torkar dig i röven ordentligt gubbjävel. Jag förstår att vi har kompetensbrist i det här jävla landet med såna som dig ute fritt.
Är alla arbetslösa i landet utvecklingsstörda menar du? Behöver vi ta in ännu fler analfabeter, raketforskare för att fylla företagens behov. Använd de vi tagit in för helvete, eller skicka hem dem i utbyte mot några som kan skriva sitt eget namn!
Citera
2026-05-22, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Då kan väl ett förslag vara att du kollar hur stor andelen arbetskraftsinvandringen är av all invandring. Jag tror den är ca 15 procent. Det är den andelen han vill öka under en övergångsperiod.
Ja precis; han vill öka invandringen och ta bort lönegolvet.

Bland Europas högsta arbetslöshet och det ska importeras invandrare enligt Svenskt Näringsliv. Vi ska få fler foodora bud från Indien när Svenskt Näringsliv bestämmer.

SD går globalisternas ärenden!
Citera
2026-05-22, 15:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Vore inte ironin maxad om Sverige börjar ersätta improduktiva rasister med hårt arbetande invandrare.
Citera
2026-05-22, 15:29
Medlem
Citat:
https://www.di.se/ditv/borsmorgon/chefsekonomen-akut-overallt-i-sverige-kompetensproblem/

Lösningar enligt Svenskt Näringsliv:

• Ställa om utbildningar så att dom matchar företagens behov.

• Sänk bolagsskatten

• Måste öka invandringen och ta bort lönegolvet.

Vad tror ni om detta då?

Jag gissar att Svenskt Näringsliv bästa kompis Tidö kommer att tillmötesgå. Även globalisterna SD kommer driva denna politik.

Det är bara ägarna i näringslivet som inte vill betala ordentliga löner så man vill ha lönedumpande invandring som man gjort alla år för att hålla vinsterna uppe och lönerna i shack.

Snarare borde man införa minimumlöner som folk kan leva på då vi inte har några minimilöner i sverige idag.

Bolagsskatten är inte hög i sverige jämfört mot andra civiliserade länder i väst.
Vi har ett av de lägre bolagsskatterna + att de har anställda vars enda uppgift är att hitta luckor och skattefuskaupplägg.

Skatterna för småföretagare som gör mest nytta för samhället per kund är sjuka och borde ha sänkts till polsk skattenivå länge sen så att småföretagare har råd att anställa fler.

självklart kan man införa fler utbildningar inom vissa omåden som behöver fler anställda och ta bort hittepåutbildningar sen genusvetenskap och andra värdelösa skojarutbildningar som unga går på å ut och år in bara för att få studiemedel fån csn och billiga studentlägenheter osv.
Citera
2026-05-22, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
Nej, näringslivet ljuger i vanlig ordning. Kompetens finns, de vill bara inte betala för den.. Då är importerad slavkraft till billig peng som gäller..

Näringslivet i Sverige är noll intresserad av ett fungerande Sverige.

Dessutom, jobben det pratas om är det företag med basen i skatteparadis.. Det gynnar inte Sverige för tre ören, det kostar enbart när dessa personer sen ramlar in bidragsberoende..
precis! de vill inte betala. så enkelt är det

Citat:
Ursprungligen postat av Brajia
Jobben kan ju fyllas av SD röstare.
Finns stort behov av rövtorkare och grillbiträden på donken, fast då måste dom ju börja tvätta sig.
eller så börjar arbetsgivarna betala folk ordentligt så att de vill jobba inom dessa yrken men då måste ju sosse röstarna börja betala ordentligt för sina billiga tjänster.
Senast redigerad av zansibal 2026-05-22 kl. 15:35.
Citera
2026-05-22, 15:35
Medlem
Blaskas avatar
Självklart behöver man folk som kan tänka sig lägre löner. Ta hit mer indier. Vi måste rädda företagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in