2026-05-22, 10:21
  #1
Medlem
Ja varför säger man ”ekorrhjul”? Vart kommer uttrycket ifrån? Springer ens ekorrar i hjul?
Det mest logiska borde väl vara att använda uttrycket ”hamsterhjul” istället.
Vad säger ni när ni ska beskriva er vardag som ständigt tycks vara fast i samma enformiga mönster?
Citera
2026-05-22, 10:23
  #2
Medlem
Belters avatar
Ekorrhjulet. Det är sen gammalt.
Citera
2026-05-22, 10:24
  #3
Medlem
Onanikrems avatar
Amerikanska ekorrar (squirrels) Ser ut som stora hamstrar "Piff och puff" Om de springer i hjul vet jag inte men skulle tro uttrycket kommer därifrån.
Citera
2026-05-22, 10:27
  #4
Avstängd
TheJesuits avatar
Jag har dock hört att man i äldre tider höll ekorrar i burar och kanske då med springhjul. Kanske som underhållning på marknader etc.
Citera
2026-05-22, 10:28
  #5
Medlem
busy-signals avatar
Poängen med uttrycket är väl inte vem som springer, utan vederbörande slavar på, utan att komma nån vart.
Men visst har du en poäng eftersom ekorrar knappast hålls i bur numera. Kör på hamsterhjul om du gillar det bättre?
Citera
2026-05-22, 10:51
  #6
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Poängen med uttrycket är väl inte vem som springer, utan vederbörande slavar på, utan att komma nån vart.

I så fall är väl Conan-hjul mer passande? Hamstern springer väl ändå mest på skoj och kan sluta när så önskas.
Citera
2026-05-22, 10:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Poängen med uttrycket är väl inte vem som springer, utan vederbörande slavar på, utan att komma nån vart.
Men visst har du en poäng eftersom ekorrar knappast hålls i bur numera. Kör på hamsterhjul om du gillar det bättre?
Poängen med uttrycket förstår nog de flesta oavsett vilket man väljer. Min fråga var varför man oftast säger ekorre när det mest logiska borde vara hamster.
Jag säger hamsterhjul.
Citera
2026-05-22, 11:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Jag har dock hört att man i äldre tider höll ekorrar i burar och kanske då med springhjul. Kanske som underhållning på marknader etc.
Möjligt. Fast då borde ju ekorrhjulet vara något som roar, vilket inte alls är budskapet idag. Fast för ekorren i fråga som sprang var det kanske inte så kul.
Citera
2026-05-22, 11:09
  #9
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissCash
Möjligt. Fast då borde ju ekorrhjulet vara något som roar, vilket inte alls är budskapet idag. Fast för ekorren i fråga som sprang var det kanske inte så kul.

Nåja, de älskar att springa, precis som med hamstrar. Men jag tycker rent generellt illa om djur i bur, vi borde sluta med det. Djurparker för artskydd är ok, men annars borde vi inte ha djurparker heller.
Citera
2026-05-22, 11:15
  #10
Medlem
anomaligns avatar
Faktiskt en bra fråga. Jag har aldrig tänkt på det, men det är helt klart konstigt. Det är inte så typiskt för ekorrar att springa i hjul. Förutom videon nedan har jag aldrig ens sett det.


https://youtube.com/shorts/NgGn4iqZ3Do
Citera
2026-05-22, 11:25
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissCash
Möjligt. Fast då borde ju ekorrhjulet vara något som roar, vilket inte alls är budskapet idag. Fast för ekorren i fråga som sprang var det kanske inte så kul.

Det är ju en liknelse.

Att springa i hjulet kanske är kul men du kommer ju ingenstans.

Jobba för att få pengar - köpa saker för pengar - jobba mer för att få mer pengar osv = springa i ekorrhjulet.
Citera
2026-05-22, 11:28
  #12
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Alla progressiva peeps som var vuxxna på 1980-talet minns att Svenska Arbetsköpar Föreningen S A F hade ful-plagierat Leonardo's Gyllene Snittet-gubbe inritad i en cirkel och hade den som logga.

Deras hipster-byrå hade naivistiskt ritat en streckgubbe i en rundel, medvetet slarvigt.

Fult som f-n och Mästaren och Esteten Leo Da Vinci (ja, bördig från Vinci) hade garanterat grinat illa åt både copy-cat och utförandet men så jämmerlig var 80-tals-estetiken.

Vi progressiva knuttar, sade att S A F : s Logo visade arbets-säljaren fjättrad i Kapitalismens ekorr-hjul.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in