2026-05-20, 21:55
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Det fetade.
Om Ukraina har 700000 soldater.
Då måste ryssarna ha 2100000 soldater.
Givet att detta också gäller för ett frontavsnitt.

Men det har de inte.
Eller du sitter på uppgifter om detta?
1) Man ska inte bara ha soldater, de ska vara vid fronten också.

2) Allt stridsvärde mäts inte i antal soldater. Det finns fler saker. Bättre kommandostruktur, bättre träning, bättre utrustning, bättre artilleri, drönaröverläge, motivation, luftherravälde, bättre internet (starlink) etc.

Ryssland har dock troligen vid en del tidpunkter haft betydligt mer personal vid fronten. Ukraina sägs ha 300,000, hittar dock ingen källa just nu vid snabb sökning men du kan själv verifiera med AI. Du kan säkert också hitta de som säger något annat.

Vissa källor ger 700,000 ryssar vid fronten. Källan är ryss så du kanske inte tror på honom: https://newsukraine.rbc.ua/news/how-many-russian-soldiers-are-fighting-in-1764957135.html

Men dessa siffror är väldigt osäkra.
Citera
2026-05-20, 22:05
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Putin påstod i september att det fanns ca 700000 i Ukraina.

Men frågan var 3:1.

Det har inte ryssarna.
De stångar sig blodiga och har klart många gånger högre förluster.
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
1) Man ska inte bara ha soldater, de ska vara vid fronten också.

2) Allt stridsvärde mäts inte i antal soldater. Det finns fler saker. Bättre kommandostruktur, bättre träning, bättre utrustning, bättre artilleri, drönaröverläge, motivation, luftherravälde, bättre internet (starlink) etc.

Ryssland har dock troligen vid en del tidpunkter haft betydligt mer personal vid fronten. Ukraina sägs ha 300,000, hittar dock ingen källa just nu vid snabb sökning men du kan själv verifiera med AI. Du kan säkert också hitta de som säger något annat.

Vissa källor ger 700,000 ryssar vid fronten. Källan är ryss så du kanske inte tror på honom: https://newsukraine.rbc.ua/news/how-many-russian-soldiers-are-fighting-in-1764957135.html

Men dessa siffror är väldigt osäkra.
Citera
2026-05-20, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Ska jag hjälpa dig med att översätta engelska? OK, i klartext är den ryska ekonomin i så dåligt skick att fascistregimen t.o.m. minskar subventionerna till de som skall producera mat till den ryska befolkningen.

Redan nu har de problem med realinflationen, även om regimen med olika medel sätter in andra åtgärder för att matpriserna inte ska rusa i takt med den skyhöga inflationen

Jag skriker inte (skriker gör man med versaler), jag bara konstaterar det som även den ryska fascistregimen har konstaterat; den ryska ekonomin är svårt sjuk och Putin kräver åtgärder. En av åtgärderna tycks vara att minska subventionerna.

De höga räntorna knäcker jordbrukare samtidigt som subventionerna minskas.

Så länge ryska oregistrerade och därmed oförsäkrade fartyg seglar är det fantastiskt bra att de stoppas. De gör ju dock tappra försök med förfalskade handlingar. Fartygen är ju de flesta fall inte ens sjövärdiga. Ryssland har ju köpt mängder av skepp som annars skulle huggas upp.

Du har ju i ett annat inlägg påstått att fartygen både är sjövärdiga och försäkrade, du papegojar den ryska regimens lögner. Stackare!
Rysslands jordbrukspolitik hjälper dig inte och höga räntor är en del av inflationskontrollen. Inga tomma mathyllor i butikerna och inga skottkärror med pengar folket måste betala med. Ta en titt på vad människor som besökt eller bor i Ryssland har att säga istället. Allt du har är barnslig propaganda. Det värsta är att många i Bryssel också följer din linje av fantasier och vi närmar oss krig. Vad som händer i Ryssland då skiter jag men det blir trist att vara utan bensin, el och och fullt sortiment i butikerna.
Citera
2026-05-20, 22:13
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Putin påstod i september att det fanns ca 700000 i Ukraina.

Men frågan var 3:1.

Det har inte ryssarna.
De stångar sig blodiga och har klart många gånger högre förluster.

Det känns som om du gått vilse nu i diskussionen. Poängen är att Ryssland tog mark 2025, då hade de ett överläge. Om Ukraina nu skulle börja gå framåt lika signifikant som Ryssland gjorde 2024 och 2025 så har något drastiskt hänt i styrkeförhållandet. Och det är osannolikt. Kom ihåg att vi pratar nettovinster, inte något tillfälligt hugg på en liten del av fronten.

Och (se inlägg ovan), om fronten slutar flytta sig, talar det för fred relativt snart. Då har alla lärt sig hur starka de är, lättare att förhandla. När fronten flyttar sig är det mycket mer komplext.
Citera
2026-05-21, 06:37
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Inte alls vilse.
Jag pekar mycket tydligt på ditt påstående 3:1, och konstaterar att de styrkeförhållandena finns inte. Din överintellektuella sida missar detta.
Asymmetrisk krigföring är något som du inte tar höjd för.
Inte heller att vi har inlett en ny fas i krig, drönare.
Ukraina inför nu en ny typ av drönare på marken.

Men det är mycket du undviker.
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det känns som om du gått vilse nu i diskussionen. Poängen är att Ryssland tog mark 2025, då hade de ett överläge. Om Ukraina nu skulle börja gå framåt lika signifikant som Ryssland gjorde 2024 och 2025 så har något drastiskt hänt i styrkeförhållandet. Och det är osannolikt. Kom ihåg att vi pratar nettovinster, inte något tillfälligt hugg på en liten del av fronten.

Och (se inlägg ovan), om fronten slutar flytta sig, talar det för fred relativt snart. Då har alla lärt sig hur starka de är, lättare att förhandla. När fronten flyttar sig är det mycket mer komplext.
Citera
2026-05-21, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej jag är övertygad om att Europa inte skulle låta Ryssland genomföra världens tredje kärnvapenattack mot Tyskland, stillatigande.

Du är ironisk på nåt sätt va?

jag tror att du underskattar hur stor chock det skulle vara ett se en Tysk eller Litauisk stad helt enkelt försvinna. Både bland politiker och allmänhet.

Ingen sade något om stillatigande. Sannolikt skulle Sverige ha egna kärnvapen några månader senare. Det enda jag sade var att jag inte tror att europa eller USA skulle svara militärt på en isolerad kärnvapen attack mot en stad i Västeuropa. Det skulle inte bli någon storskalig attack mot Ryssland. Detta eftersom jag inte tror att varkren Frankrike eller Storbrittanien skulle vilja delta och resten av europa är betydelselöst i ett fullskaligt krig mot Ryssland.
Citera
2026-05-21, 10:37
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
jag tror att du underskattar hur stor chock det skulle vara ett se en Tysk eller Litauisk stad helt enkelt försvinna. Både bland politiker och allmänhet.

Ingen sade något om stillatigande. Sannolikt skulle Sverige ha egna kärnvapen några månader senare. Det enda jag sade var att jag inte tror att europa eller USA skulle svara militärt på en isolerad kärnvapen attack mot en stad i Västeuropa. Det skulle inte bli någon storskalig attack mot Ryssland. Detta eftersom jag inte tror att varkren Frankrike eller Storbrittanien skulle vilja delta och resten av europa är betydelselöst i ett fullskaligt krig mot Ryssland.

Jaha, inte ironisk. Jag tror du gör ett grovt felantagande där.
Citera
2026-05-21, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jaha, inte ironisk. Jag tror du gör ett grovt felantagande där.

Vi får se antar jag...

Tror att vi är överens om att Rysslands situation på slagfältet är ohållbar så förr eller senare kommer Putin tvingas välja mellan att eskalera och att acceptera förlust och dra sig tillbaka. Jag tror det blir eskalering.

Då det är omöjligt att för Ryssland att vinna ett konventionellt krig mot västeuropa med dess betydligt större ekonomi återstår det maktmedel de faktiskt har: alltså kärnvapen. Vad som händer efter det är osäkert men risken att vi hamnar där absolut inte noll...
Citera
2026-05-22, 05:10
Moderator
Ancistruss avatar
Om igen, trådens topic är Putins uttalande om att kriget snart är över. Inget annat.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in