2026-05-21, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Folk har förstått att man kan använda det som vapen.
Blir du ovän med någon eller vill att någon ska få det jobbigt, orosanmäl deras barn.
Tänkte samma sak. En mobbande pappa på jobbet eller kanske vid lämnandet och hämtandet av barn. Anonymt orosanmäla den stackaren för att lätta på min inre ilska.
Citera
2026-05-21, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det här är ju hejdlöst roligt.

För den som mot förmodan inte fattat det än så kommer det här systemet att braka ihop. Det är bara en tidsfråga nu. Och det borde ingen vara ledsen över.
AI kommer här med funktionen "sammanfatta i en rapport"- som man sett redan kunna skanna stora volymer och komma med fakta och titta närmare på. Det mest hamnar sedan i papperskorgen utom dom som kräver åtgärder. Mindre insyn där på den sidan av problemet för att skydda den enskilda individen. Vissa ord, hantering, kan påkalla till suicide-testning men sedan rullar det på.
Citera
2026-05-21, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Diagnoser kommer från föräldrarna. Du verkar ha noll koll och förtjänar inte mer av min energi.

Du kan anse dig privilegierad att jag lär dig om livet. Ha det fint!
Vad kan påverka hjärnans utveckling i moderlivet. Droger, alkohol, kemiska ämnen, läkemedel kanske, olyckor under graviditet och syrebrist i samband med födandet.
Citera
2026-05-21, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Min son och 15 andra ungar blev orosanmälda av fritidsgårdens personal när någon av dem ertappades med en vape. Avskrevs omedelbart men det indikerar att delar av offentlig sektor har som policy att orosanmäla allt möjligt för att skydda sig själva.
Ja ofta sker det mass orosanmälningar har jag förstått
Helt snurrigt hur det blivit
Däremot finns det vettiga "utredare" som brukar förstå bra
Men finns många "poliser" där ute som ska visa sig duktiga
Citera
2026-05-21, 17:51
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Det här systemet är också ett perfekt vapen i vardagskonflikter. Arga grannar, bittra ex och folk som vill jävlas kan bara dra iväg en orosanmälan och så har de startat en myndighetsprocess som tar tid och sätter sig som en stämpel.

Och ja, unga tjejer använder det också. Jag har sett flera exempel i min egen närhet där flickor som vill slippa ansvar eller konsekvenser börjar anklaga föräldrarna för att slippa skola, regler eller för att få sin vilja igenom. Plötsligt är det inte ”tonårsdrama” längre, utan socialen.
Det används väl även frekvent i vårdnadstvister.
Citera
2026-05-21, 18:32
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Det används väl även frekvent i vårdnadstvister.
Ja, och det är väl nästan det mest klassiska exemplet av alla. Ena parten behöver inte ens vinna sakfrågan. Det räcker att skapa misstanke, dra igång utredningar och få motparten, som i praktiken alltid är pappan, att framstå som ”problematisk”. Systemet är extremt effektivt för psykisk och juridisk krigföring eftersom själva processen blir straffet, även när inget leder någonstans.
Citera
2026-05-21, 22:16
Medlem
En socialsekreterare jag känner har berättat att de ser allvarligare på en anmälan som kommer från tex förskolan och polisen än från privatpersoner. Men det brukar krävas oro från flera olika håll för att det ska inledas en utredning. Och då brukar våld i hemmet eller någon form av missbruk vara inblandat. Att barnet är tunnt klädd en dag är ingenting de kommer inleda en utredning för. Det krävs betydligt mer än så.

Skolor brukar ha som rutin att automatiskt göra en anmälan om en elev har haft över en viss procents frånvaro under terminen. För föräldrar med hemmasittande barn så innebär det minst en anmälan per barn och termin. Det behöver inte ens innebära att barnet ifråga skolkar utan kan vara att den ofta är 10 min sen till skolan pga morgontrötthet.
Citera
2026-05-22, 06:28
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giornale
En socialsekreterare jag känner har berättat att de ser allvarligare på en anmälan som kommer från tex förskolan och polisen än från privatpersoner. Men det brukar krävas oro från flera olika håll för att det ska inledas en utredning. Och då brukar våld i hemmet eller någon form av missbruk vara inblandat. Att barnet är tunnt klädd en dag är ingenting de kommer inleda en utredning för. Det krävs betydligt mer än så.

Skolor brukar ha som rutin att automatiskt göra en anmälan om en elev har haft över en viss procents frånvaro under terminen. För föräldrar med hemmasittande barn så innebär det minst en anmälan per barn och termin. Det behöver inte ens innebära att barnet ifråga skolkar utan kan vara att den ofta är 10 min sen till skolan pga morgontrötthet.

500 000 anmälningar för lite morgontrötthet?

Ja sannerligen, Stazi polizei hade varit stolta.
Citera
2026-05-22, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
500 000 anmälningar för lite morgontrötthet?

Ja sannerligen, Stazi polizei hade varit stolta.

Ogiltig frånvaro är ogiltig frånvaro oavsett hur många minuter det handlar om. Så sjukt har det blivit
Citera
2026-05-23, 01:16
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De har lärt sig det på sina kurser.

Mitt intryck, jag har som sagt arbetat inom sjukvården; ja, så kan det absolt ligga till.
Citera
2026-05-23, 03:43
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Då menar du av båda könen hoppas jag.
För påstår du att enbart kvinnor använder socialtjänsten som hämnd eller som medel för att visa sin egen förträfflighet så är du helt fel ute.

Gissningsvis står kärringar/fruntimmer/kvinnor bakom mer än 85% av alla orosanmälningar.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2026-05-23, 07:13
Medlem
Det är klart att många anmälningar handlar om invandrares barn. Men det har det gjort i många år så förklarar inte ökningen.

Problemet är att man kan anmäla anonymt och att vi har en anmälningskultur i skola, polis m.m. där enskilda lärare, poliser och inom sjukvården anmäler för minsta lilla. Inte som i andra länder där det ligger på myndigheten.

Ta t.ex. polisens beslut att anmäla sexköpare som har barn till soc. Vad i barnets situation indikerar att hen inte får kärlek m.m.

Eller ta t.ex. skolor som anmäler autistiska barn till soc som har varit utåtagerande I SKOLAN. Då borde rimligtvis som utreda skolan.

Eller ta t.ex. sjukvården som går tillbaka 15 år i journaler utan tillstånd för att hitta uppgifter (felaktiga) som man anmäler.

Systemet är sönder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in