2026-05-21, 00:16
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Inget svar på frågan.

Nej, du får inget svar på frågan. Men det ändrar inte min ståndpunkt att Israel är ett krigsälskande land. Avsaknaden av fredsavtal gör inte Israel till ett mindre krigsälskande land.

Jag har ett minne av att Iran förde fram ett förslag att erkänna Israel, mot att Israel gör dom eftergifter som förväntas av Israel, såsom att lämna tillbaka ockuperat land. Israel nobbade förslaget. Dom ville inte lämna tillbaka stöldgods för att uppnå normala relationer med sina grannländer.

Det visar på en enorm girighet i israelernas mentalitet. Deras äckliga girighet hindrar dom att lämna tillbaka någonting som dom en gång har lagt vantarna på. Det handlar om dåliga människor.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du kanske ska sluta diskutera ämnen som du inte orkat hänga med i.

Det kanske jag borde. Men jag blir påmind om israelernas dumheter igen och igen, varje gång dom startar ett nytt onödigt krig.
Citera
2026-05-21, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Hatar Irans regim, men måste säga att det är kul att se den store clownen förnedras så hårt, och allt på grund av hans egen gränslösa idioti. Synd bara att det blev en islamistisk skitdiktatur som fick äran för denna totala kalsongneddragning.
Man hade önskat det var några andra än Iran som gjorde bort Trump. Men det är ändå kul att se. Jag har svårt att se hur USA ska krångla sig ur det här. Mycket talar för att Trump blir den president som startat mest krig. Kuba nästa?
Citera
2026-05-21, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av förman
Man hade önskat det var några andra än Iran som gjorde bort Trump. Men det är ändå kul att se. Jag har svårt att se hur USA ska krångla sig ur det här. Mycket talar för att Trump blir den president som startat mest krig. Kuba nästa?
Exakt.

Irans utrikesdepartement uppger nu att förhandlingarna fortfarande pågår ”utifrån Irans 14-punktsförslag".

Trump kommer att få ett skitavtal som han kommer att beskriva som en stor seger. Alla kan sedan se att hans avtal är mycket sämre än det "Obamaavtal" han själv sade upp.

Njuter av att storlögnaren/mobbaren/barnrumpan/autokraten får sig en läxa trots att jag hatar den vedervärdiga regimen i Iran som dödar oskyldiga demonstranter.
Citera
2026-05-21, 07:05
Medlem
Hoppas inte Iran viker sig en millimeter. Både oljan och räntorna är så nära att bryta ut nu. Allt Iran behöver göra är att hålla sundet stängt ett litet tag till för att göra USA och Trump till sin bitch.

Är inte direkt någon slump att de senaste fejk nyheterna om förhandlingar släpptes (jag tror det var 15min) efter att nyheten att USA hade sin största nedgång i oljereserver någonsin (på veckobasis) igår.
Citera
2026-05-21, 07:16
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Hatar Irans regim, men måste säga att det är kul att se den store clownen förnedras så hårt, och allt på grund av hans egen gränslösa idioti. Synd bara att det blev en islamistisk skitdiktatur som fick äran för denna totala kalsongneddragning.

Amen.

Jag har tröstar mig med att efter att Khamenei bombades ihjäl (han hade förtjänat att hängas från en kran på nåt lämpligt stort torg) så har den religiösa ideologin hamnat i skymundan och persernas/iraniernas 2500-åriga kultur istället krupit fram.

Landet heter fortsättningsvis Iran (vilket skojigt nog betyder "ariernas land") och det är fortsättningsvis formellt en tyrannisk religiös diktatur, men de verkar ha stoppat undan sin diktator nånstans och det sätt de hanterar konflikten och förhandlingarna på har mycket mer att göra med kultur och traditioner än med islam.

Det kan t.o.m. vara så att det islamska styret skulle vara rökt, bara idioten Trump skulle ta chansen och gå med på en balanserad, rättvis fred.

Det mest ironiska i hela soppan är att Iran för tillfället agerar mer som en demokrati än vad USA gör. Det är väldigt tydligt att de olika "maktklickarna" i Iran diskuterar sinsemellan, pratar ihop sig och agerar tillsammans (fast Trump och hans hov påstår det motsatta, och det bara för att skylla taco-agerandet på Iran), medan Trump å sin sida beter sig som en amerikansk envåldshärskare.
Citera
2026-05-21, 07:20
Medlem
Sprickan mellan USA och Israel är nu vidöppen och infekterad. Något vi alla nu kan skåda med glada mungipor.

Iran vann på Tko kort och gott.
Citera
2026-05-21, 07:48
Medlem
Mycket rykten är det nu.

Netanyahu rejält upprörd och orolig efter samtal

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/d4L5Oo/natnyahu-narmast-panikslagen-efter-samtalet-med-trump-om-iran

Nyheten härstammar från Axios

"Bibi's hair was on fire after the call." Det skulle jag vilja se :-)

https://www.axios.com/2026/05/20/trump-netanyahu-call-iran-peace-plan
Citera
2026-05-21, 08:27
Medlem
Homofilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
Sprickan mellan USA och Israel är nu vidöppen och infekterad. Något vi alla nu kan skåda med glada mungipor.

Vad är det som har hänt egentligen?

Och vad är status överlag på attackerna mot Iran?
Citera
2026-05-21, 08:35
Medlem
Man kan förstå att dom iranska männen är beredda att kämpa stenhårt för att behålla sitt land som det är.
En iransk man får ha 4 fruar samt att det är ok att pippa runt med andra så på det sättet har dom det mycket bra.
(däremot en iransk kvinna ska vara trogen annars j-vlar kan det sluta illa)

Så, ja! Det vill dom nog inte ändra på.
Citera
2026-05-21, 09:20
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch

Iran vann på Tko kort och gott.

Ungefär som det framstod i höstas mellan dessa två herrar. Tydligen visade det sig att det planerades för fulla muggar att attackera Iran egentligen. En dimridå som man brukar kalla det. Det som är bra med sandalkrigare är att det går att köra samma tricks om och om igen. De går på det varje gång ändå.

Det känns orimligt att bara lämna saken som det är för US även om det kanske skulle plocka några poäng i mellanårsvalet i dagens situation. Iran kommer ju bara gräva fram och reparera sitt flygande skrot samtidigt som de kommer klamra sig fast vid sundet. Även deras oljeindustri är intakt så Iran kan återuppta sin fulolje försäljning omgående. Det minsta US borde göra är att slänga en tändsticka på Kargh Island iaf. Annars blir det ju bara att US/Israel får åka tillbaks om några år och göra om allt igen.
Senast redigerad av eldrattan 2026-05-21 kl. 09:32.
Citera
2026-05-21, 09:30
Medlem
Jag märker att folk inte har lärt sig utan fortfarande tar Irans ord för sanning. Kriget kan bara sluta på ett sätt och det är att Iran inte får ha kärnvapen och att uranet förs ur landet. Sen kommer sundet öppna utan några iranska krav och halvaraberna kan ägna två årtionden åt att bygga upp allt som blivit bombat.

Om det är så att Iran inte ljuger utan faktiskt driver en linje som inte är kapitulation kommer kriget återstartas. Då kommer Irans infrastruktur förstöras.
Citera
2026-05-21, 09:39
Medlem
Enligt den här pro-israeliska Telegramkanalen ska USAs senaste bud vara att ge Iran full kontroll över Hormuz i utbyte mot att avveckla sitt kärnenergiprogram (med undantag för en reaktor i Teheran). Om det är sant måste desperationen vara enorm i vita huset. Undrar vad USA:s allierade i Gulfen tycker om det, för att inte tala om Israel.

https://t.me/beholdisraelchannel/76580
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in