2026-05-20, 20:31
Medlem
Värt att nämna är att vanligtvis är insattser (eller hjälp) från socialtjänsten på frivillig basis. Soc erbjuder hjälp, och det kan familjen, barnet, en förälder tacka nej till. Det leder väl per definition till "ingen åtgärd", vet inte om detta klassificeras som "nedlaggt"

Om vi pratar grövre saker, fara för liv och hälsa, då finns det tvångsmedel. Barnet kan tex omhändertas.

Har brott skett så är det polisens sak, socialtjänsten överlämnar det till polisen. (naturligtvis kan barnet omhändertas om det finns behov).
Citera
2026-05-20, 20:37
Medlem
Så överdrivet! Alla blir nästan anmälda nån gång
Särskilt de med ensam vårdnad
Klappjakt
Ännu en sak vi fått i present från invandringen
Citera
2026-05-20, 20:47
Medlem
Det är väl praxis att anmäla grannkärringens barn när hon påpekar att man dricker för mycket öl och inte sköter sin gräsmatta på fascistoid nivå?
Citera
2026-05-20, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Folk har förstått att man kan använda det som vapen.
Blir du ovän med någon eller vill att någon ska få det jobbigt, orosanmäl deras barn.

Tyvärr, sådant händer. Sjuka människor som tar ut sina egna problem på andras barn. Usch.
Citera
2026-05-20, 21:00
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ännu en sak vi fått i present från invandringen
Det är väl tvärtom så att det är svenskar som håller på och tramsar med okynnesanmälningar. Jag har svårt att se Mohammed anmäla familjen Karlsson till socialen.
Citera
2026-05-20, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Det är väl tvärtom så att det är svenskar som håller på och tramsar med okynnesanmälningar. Jag har svårt att se Mohammed anmäla familjen Karlsson till socialen.
Haha
Ja det har du rätt i
Jag menade mer den där oron hur ungar har det
Det har kommit sen fler barn av annan kultur växer upp och farbror staten måste ha koll
Så allt som uppfattas lite avvikande kan orosanmälas
Känner en som råkade ut för en cykelolycka och blev orosanmäld
Citera
2026-05-20, 21:19
Medlem
meganegerdases avatar
Fler utlänningar och fler som växer upp med bara mamma, då blir det såhär
Citera
2026-05-20, 21:37
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Haha
Ja det har du rätt i
Jag menade mer den där oron hur ungar har det
Det har kommit sen fler barn av annan kultur växer upp och farbror staten måste ha koll
Så allt som uppfattas lite avvikande kan orosanmälas
Känner en som råkade ut för en cykelolycka och blev orosanmäld
Jag uppfattar inte att det handlar om oro över hur barn har det. Folk bryr sig inte så mycket om andras välmående. Jag får mer intrycket att det handlar om ett riskfritt sätt att jävlas med barnens föräldrar på det där typiskt passivagressiva svenska sättet som är så fegt och äckligt.
Citera
2026-05-20, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Jag uppfattar inte att det handlar om oro över hur barn har det. Folk bryr sig inte så mycket om andras välmående. Jag får mer intrycket att det handlar om ett riskfritt sätt att jävlas med barnens föräldrar på det där typiskt passivagressiva svenska sättet som är så fegt och äckligt.

Och lite risk att visa sig extra duktig, som under Maos Kina när man tävlade om vilken by som kunde leverera mest spanmål och skickade iväg allt, inklusive de frön de skulle använda för att så nästa års skörd...
Citera
2026-05-20, 22:40
Medlem
Alla förstår väl att det beror på invandrare.

Al Jazira i Mellanöstern kommer varje år ut med ett nytt reportage om hur hemska och rasistiska Svenska myndigheter är som tar muslimernas barn.
Vilket man kan förstå, i deras värld uppfostrar dom sina barn precis som man gör där dom kommer ifrån. Det vill säga inte alls.

Att nån bitter grannkärring till Karen anmäler familjen som bor mitt emot för att ungarna väsnas när dom leker ute är knappast ett stort problem.
Citera
2026-05-20, 22:47
Medlem
EgoistNs avatar
Anmälningsbenägenheten som har ökat. I övrigt vore det intressant hur många kvinnor det går på varje man det går på dessa orosamnälningar.
Tippar på att det är färre än 5 % som görs av män.

Plus att anmälan är relevant i max 20% av falllen..

Kärringklanen ser givetvis om sitt hus.
Citera
2026-05-20, 22:53
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Ja, det är väl rent utav en väg för gängkriminella att få hjälp med föräldrar som lägger sig i. Är du ute och begår brott och föräldrarna lägger sig i ring soc, så slipper du det.

Ett problem är väl kombinationen av att det hetsats att anmäla och att synen på våld i nära relationer har skärpts och utvidgats. Kan ju vara en katt i hushållet som kanske är ensam mer än 6 timmar. Bättre en anmälan för mycket än en för lite.

Och orosanmälningar som ett vapen är otroligt effektivt. Briljant väg att gå för en konflikträdd, psykopat, passivt aggresiv, rättshaverist etc. Soc blir ju själv orosanmälda om de har barn, vilket ställt till en hel del problem för dem.

Men det känns på ett sätt väldigt godhjärtat svenskt, kollektiv uppfostran via proxy. Man är medmänsklig och ansvarstagande utan att ha gjort något i praktiken.

Edit: Du har flera yrkesgrupper som har skyldighet att orosanmäla. Personal inom vård, skola och omsorg begår väl tjänstefel om de inte gör det.
Jag förstår faktiskt inte riktigt vad din poäng är här. Du radar upp en massa olika mekanismer och ursäkter runt systemet, men samtidigt beskriver du ju själv hur enkelt det är att missbruka.

Ja, personal har anmälningsplikt. Det betyder inte att systemet är immunt mot opportunister, konflikträdda människor eller rena rättshaverister. Tvärtom blir det nästan riskfritt att anmäla, eftersom ingen vill vara personen som ”missade signalerna”.
Och exakt därför har orosanmälningar också blivit ett socialt vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in