2026-01-25, 11:45
Medlem
Har inte läst hela tråden men undrar vem som tillsatt diplomaten/UD tjänstemannen och varför Sossarna är så tysta? Hänger allt ihop eller bara tillfälligheter?
Citera
2026-01-26, 01:02
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanskeBankOfficial

2. Det finns en koppling till journalisten Medins gripande och sedan frisläppande i Turkiet. Dvs en byteshandel har skett mellan säpo och den turkiska motsvarigheten

Fokus:

Citat:
En teori som cirkulerat i mediekretsar är att tillslaget mot toppdiplomaten var kopplat till att Turkiet släppte den terroriståtalade ETC-journalisten Joakim Medin fri den 16 maj 2025 – fem dagar efter razzian mot diplomaten som dessförinnan hade tjänstgjort en period i Mellanöstern medan Medin satt fängslad. Diplomaten hade i sin roll som fackligt aktiv i fackförbundet ST:s UD-sektion tidigare haft kontakt med honom när journalisten arbetade med en artikel om arbetsförhållandena i Regeringskansliet. Men något samband utöver det finns det inte.

 – Det är fullständigt taget ur luften, säger en UD-källa. Det är helt fel att det finns en koppling.

Tråden skulle för övrigt vara bättre om folk läste Fokus artikel (även om det så klart står en fritt att tycka vad man vill) först.
Citera
2026-02-20, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Om man backar bandet, så var J.B:s val av (JK) Jan.Knutsson.1@proton.me som avsändande fejkad adress för att hänga ut T.T, ett konstigt val om man var i J.B.s kläder, för då var riskerna större att J.K skulle hamna mer i skiten större än det tilltänkta målet T.T eftersom mailet även gick till mediahusen.

Då är väl frågan, var J.B:s mål att förhindra T.T, eller att sänka fler i UD:s organisation.
Backat vi bandet till den 6 Maj ser vi att statsminister Ulf Kristersson (M) haft möte med riksdagens partiledare samt Jan Knutsson och den tidigare M-ledaren Carl Bildt.

Så vem skulle då tjäna bäst på att hänga ut T.T på det sätt som det gjordes ?.
Eller var målet att göra maximal skada och samtidigt få bort 2 homo:s i UD:s organisation
J:B ?
Ryska intressen ?
Amerikanska intressen ?

Rent tekniskt hade det varit enkelt att sätta dit J.B om det var nån annan än J.B själv.
Exempelvis gå med en laptop/smartphone nere på Yxgränd och fiska fram J.B.s wifi, hacka hans password och sen använda en förprogrammerad proton email adress med dito grinder-innehåll.

Sen än mer störande, varför härja med en Protonmail, det finns fakemail-generatorer på nätet där jag kan konstruera/skicka mail som har samma adress som en riktig email-adress, typ exempel flashback@polisen.se, där kan man enbart se att det är fejk genom att kolla avsändande ip-adress. Då hade t.ex J.B kört Protons VPN och sen fakemail generator, eller knallat ut på stan och valt ett öppet wifi-nät.

Jag har svårt och tro att J.B skulle vara så klantig att han dels suttit hemma och konstruerat proton-kontot och sen dessutom senare även skickat iväg mailet fysiskt hemifrån, för att sen direkt radera kontot. Dessutom skickades proton-mailet ut runt 33 (?)min efter pressreleasen från regeringen.
J.B visste säkert vilket klockslag som pressreleasen om T.T skulle skickas ut.

FRA fick troligen spåra på själva "tipsmailet" och fastställa ip location, men själva skapandet av proton-adressen i ett tidigare skeende vart nog mycket svårare, och byråkratin i Schweiz hade tagit längre tid för den husrannsakan som sen skedde.

Länkar i ämnet:
https://www.dn.se/direkt/2025-05-06/kristersson-tror-pa-3-5-procent-i-forsvarsutgifter/
https://dylan.tweney.com/how-to-fake-an-email-from-almost-anyone-in-under-5-minutes/

Slutligen: Jan.Knutsson.1@proton.me visar att det också fanns en email adress Jan.Knutsson@proton.me när adressen Jan.Knutsson.1@proton.me skapades (någon la till .1)
Jag har inte läst hela tråden. Men är det bekräftat att polisen eller annan myndighet har kommit på att numera avlidna har skickat Proton mailet? Jag menar bekräftat av myndighet eller media? Proton ska ju vara så säkert. Som sagt inte läst mycket om detta ärendet, men vet personer som skickat Proton mail till myndigheter och inte åkt dit..
Citera
2026-02-20, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tortelli
Jag har inte läst hela tråden. Men är det bekräftat att polisen eller annan myndighet har kommit på att numera avlidna har skickat Proton mailet? Jag menar bekräftat av myndighet eller media? Proton ska ju vara så säkert. Som sagt inte läst mycket om detta ärendet, men vet personer som skickat Proton mail till myndigheter och inte åkt dit..

Men de du känner har kanske inte hotat rikets säkerhet och utretts av SÄPO?

Det var ju från hans jobbdator, korkat nog.
Citera
2026-02-20, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
Men de du känner har kanske inte hotat rikets säkerhet och utretts av SÄPO?

Det var ju från hans jobbdator, korkat nog.
Tack. Det förklarar saken. Från sin egen jobbdator! 🤔 Han måste varit pressad, så korkad kan ingen vara. Jag ska ta och läsa igenom tråden Från början. Det här är ett intressant case. Jag är inte någon konspirations människa, men detta ärende är som sagt intressant och alla tycks nöjda med lösningen självmord och case close.
Citera
2026-02-20, 22:51
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tortelli
Tack. Det förklarar saken. Från sin egen jobbdator! 🤔 Han måste varit pressad, så korkad kan ingen vara. Jag ska ta och läsa igenom tråden Från början. Det här är ett intressant case. Jag är inte någon konspirations människa, men detta ärende är som sagt intressant och alla tycks nöjda med lösningen självmord och case close.

Jag tror det finns en "digital naivitet" hos många som inte ska underskattas. Har man fått för sig att protonmail är säkert så underskattar man kanske att SÄPO och UD:s IT-avdelning kan börja gräva i andra ändar. Jag har sett det i universitetsvärlden där personer gjort rent kriminella saker och åkt fast när det kommit en misstanke som fått universitetets rektor att beordra IT-avdelningen att lyfta och gå igen hela personens epost. Då har de alltså inte bara använt jobbdator utan jobbets e-post och det har varit folk med en doktorsexamen.

Hanlons rakkniv är värd att beakta: "Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.
Citera
2026-03-27, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanskeBankOfficial
Som jag har förstått så verkar det egentligen finnas två teorier om vad som har hänt.

1. UD-diplomaten har skickat grindr-bilden till rysk media för att försöka göra sig av med en kollega, sedan har han fått besök av Säpo och tog livet av sig efter att ha sett sitt liv försvinna.

2. Det finns en koppling till journalisten Medins gripande och sedan frisläppande i Turkiet. Dvs en byteshandel har skett mellan säpo och den turkiska motsvarigheten

Listen precis en artikel om stt regeringen verkar vilja mörka det hela.
https://blankspot.se/nu-maste-stenergard-lagga-alla-korten-pa-bordet/

Mycket är ju fortfarande oklart. Det finns väl inga belägg för att UD-diplomaten skickat bilden till ryska medier? Har du någon trovärdig källa på det? Till svenska medier och moderaternas kansli. Det är något annat än att sända dem till Ryssland.

Den centrala frågan:

Citat:
Har svenska polisiära insatser komprometterats av den turkiska diktaturen?
Citera
2026-05-20, 18:25
Medlem
Kirk03Linds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
En person har anhållits, misstänkt för spioneri på lägre graden av misstanke. Det har skett i Stockholmsområdet och Säpo bekräftar detta till Sveriges Radio. Det misstänkta spioneriet ska ha skett i Stockholm mellan den 1 maj och 11 maj.

Källa: https://www.sverigesradio.se/artikel/en-person-anhallen-misstankt-for-spioneri-i-stockholmsomradet

Någon som vet något mer? Ryssarna? Iranskt flyktingspioneri? Eller kineser...? Där är väl i alla fall lågoddsarna.

Det är en klassisk metod "by the book" i auktoritära stater när en spion/agent blir avslöjad så blir man beordrad att ta självmord för att ta med hemligheter i graven och undkomma rättvisa, vissa använder cyanid i munnen och andra tabletter/piller. Västvärlden är inte så grym med sina spioner/agenter att villkoret för att medverka i spionage är att begå självmord när man blir exponerad. Fåtal självmord har inträffat historiskt, men mer vanligt i öst (Ryssland, Kina, Isreal).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in