2026-05-19, 22:19
Medlem
Är denna upprustning av försvaret försvarsbart ur nytta per kr spenderat i kontext mot andra militära försvarssystem?
2026-05-19, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homogendispens
Är denna upprustning av försvaret försvarsbart ur nytta per kr spenderat i kontext mot andra militära försvarssystem?
4 000 sek per svensk, bara i inköp.

Om det är välinvesterade pengar är jag inte man att bedöma. Tråkigt att affären inte hamnade hos svenska Saab, men vi vill väl hålla oss väl med Frankrike. Och vem vet, det kanske resulterar i massor härliga motköp.
2026-05-19, 22:33
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Jag tror inte att varken du eller jag är tillräckligt insatta för att kunna svara på den frågan, men som jag förstått det är grejen med fregatter i första hand att de är flytande och därmed mobila "luftvärnsstationer", och skulle det hetta till ordentligt så är de nog väldigt bra att ha på Östersjön.
2026-05-19, 22:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag tror inte att varken du eller jag är tillräckligt insatta för att kunna svara på den frågan, men som jag förstått det är grejen med fregatter i första hand att de är flytande och därmed mobila "luftvärnsstationer", och skulle det hetta till ordentligt så är de nog väldigt bra att ha på Östersjön.

Frågan är bara hur många vattendrönare som krävs för att sänka en sån fregatt?
Jag förstår absolut tanken med att få fram kraftiga och mobila luftvärnsstationer.
2026-05-19, 22:38
Medlem
Citat:
Ja. Kriget blir i ökad utsträckning luftburet och fregatterna handlar om avancerat mobilt luftvärnsskydd. Det finns inga landbaserade enheter som kan bära så mycket och vara så rörliga.
2026-05-19, 22:46
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Frågan är bara hur många vattendrönare som krävs för att sänka en sån fregatt?
Jag förstår absolut tanken med att få fram kraftiga och mobila luftvärnsstationer.

En av poängerna med försvar är ju att de ska vara så kapabla som möjligt att ta smällen om det behövs.
Alla fartyg kan utsättas för vattendrönare, inte bara militärfartyg, och anfalls vi av vattendrönare utan att ha kompetent militärt försvar till sjöss så är de civila fartygen helt försvarslösa.
2026-05-19, 22:50
Medlem
franges avatar
(FB) Nya Luleå-klassen: Fyra nya svenska ytstridsfartyg
2026-05-19, 23:16
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Den grundläggande frågan är vad ska försvaras?
Att USA lämnar det bankrutta och invaderade EU åt sitt öde, och lämnar räkningen till viss del till den "Svenska" befolkningen.
Pengarna lär tas från sjukvård och social service, och i första hand från de som behöver detta mest.
2026-05-19, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Att USA lämnar det bankrutta och invaderade EU åt sitt öde, och lämnar räkningen till viss del till den "Svenska" befolkningen.
Pengarna lär tas från sjukvård och social service, och i första hand från de som behöver detta mest.
Är det bättre att de lägger pengarna på likkistor till dig och mig när vi blir söndersprängda vid fronten?

Klart vi ska ha det bästa av det bästa så att fienden blir avskräckt från att anfalla.

Då slipper du och jag stå i ett lerigt dike och skjuta.

Din fru och dotter slipper bli våldtagna och dödade av fienden...

Blir perfekt detta med fregatterna.
Vi borde knyta an ännu mer med fransmännen, militärt.

Det skulle vara fint att kunna sitta under deras kärnvapenskjöld också...
2026-05-20, 00:22
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
En av poängerna med försvar är ju att de ska vara så kapabla som möjligt att ta smällen om det behövs.
Alla fartyg kan utsättas för vattendrönare, inte bara militärfartyg, och anfalls vi av vattendrönare utan att ha kompetent militärt försvar till sjöss så är de civila fartygen helt försvarslösa.

Jo men fyra stycken. Vad hjälper det när Putin skickar vattendrönare på dem och sänker dem på en halvdag?

Jag misstänker att de tyvärr redan om 10-15 år kan vara helt irrelevanta med tanke på vad den förmodade vattendrönaren är kapabel till då.

Samtidigt så tror jag inte att man planerar för krig. Putin kommer sannolikt att vara död om 10 år och tanken är nog att dessa bara ska fungera för att visa styrka på havet via patrull mot ordinarie sjötrafik.

Men jag anser att vi borde satsa majoriteten av pengarna på autonoma drönare av olika slag. Nästa generation JAS borde vara autonoma flygfä.
2026-05-20, 01:26
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Löjligt, vi är med i nato och ryssland kommer snart erkänna sig besegrat av ukraina, och vad satan ska 3 små båtar göra för skillnad för lilla sverige?

Samtidigt så skiter jag i var våra miljarder går, är väl bättre dom går till dessa båtar än att dom går till att försörja massa invandrare.
2026-05-20, 05:01
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC

Det sämsta i kråksången, är att vi i Europa har låtit USA stå för säkerheten i Europa. Se bara på Sverige, vi lät utgifterna för försvaret sjunka ner till 1 % av BNP, medans USA låg över tid på en 4-5 % av BNP.
Hög tid att vi vaknar upp och tar ansvar.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in