2026-05-19, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Den Trump-vänliga kanalen Fox News hyllar Sveriges regering:

(FB) Konservativa Fox News hyllar Sveriges regering
Fox News är ett skämt, även i USA.
Citera
2026-05-19, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Det är väl bara att läsa valfritt politiskt inlägg som du skrivit under åren. Om du vill ha ett djupare samtal ang din kärlek för socialdemokraterna får du ringa en psykolog. Det är inget jag känner att jag kan hjälpa dig med.
Min kärlek för socialdemokraterna? Jag tänker inte leta igenom min posthistorik för din skull. Det enda jag kan dra mig till minnes är att jag skrivit något i stil med att de måhända rånar och stjäl våra skattepengar men att det finns något gott i dem trots allt. Och visst kan jag vinkla mina åsikter emellanåt och advokera för både det ena och det andra, men det är sant att jag röstat SD tre val i rad. Jag tvivlar dock på att jag någonsin uttryckt kärlek för någon eller något på detta forum ty jag är en arg och bitter jävel som har lätt för att se det dåliga i saker och mitt förakt skiner nog igenom i mina flesta inlägg.
Citera
2026-05-19, 19:51
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Tidö visade sig vara mycket snack och lite verkstad, trots majoritet i riksdagen och mängder med färdiga förslag som de påstod.

Men visst gick vissa saker snabbt att få på plats, som värdlandsavtal, NATO, könsbyte, etc.
Citera
2026-05-19, 19:58
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Hade vi levt i ett anarkistiskt samhälle hade dom rika varit uppätna imorn.

Nu har vi ett system som skyddar kapitalet, och vanliga arbetare måste bo och jobba i landet, medan dom rika håvar in vinsterna och slussar pengarna utomlands för att slippa betala skatt. Dom hör allt för att slippa betala till systemet som gynnar dom mer än någon annan.

Jag antar att din lösning är högre skatt för de rika? Risken är väl då att de flyttar utomlands, och då blir det nog välfärden där efter.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Fast det är jag ju redan. Dessutom under eller lägre än fattig med Tidö som regering.

Det är ju så klart en jävla situation att befinna sig i. Men tror du verkligen att ett högre skattetryck på rika hjälper din situation? Sen kan man orda om oppositionen skulle förbättra något. De ändrade ju inte tillbaka a-kassereglerna efter Reinfeldt vad jag kan minnas.
Citera
2026-05-19, 20:01
Medlem
Vad är ens opinionssiffrorna. Känns som något media hittar på för att få vissa att tänka. "oj flera lämnar högern, jag vill inte vara sämre"

Hur kan S fortfarande ha 32% när de lever på lögner
Citera
2026-05-19, 20:13
Medlem
Oh-be-wans avatar
Tidö visade sig vara landsförrädare precis som det andra pack som suttit vid köttgrytorna tidigare. Lögnare och landsförrädare.
Citera
2026-05-19, 21:12
Medlem
folkgemenskaps avatar
Man gick till val på falukorvspriser, billig el och omedelbar ordning. Istället levererade man höjda skatter på drivmedel via baksidan, historisk inflation och ett totalt haveri i plånboken för vanligt folk på periferin. Väljarna är inte dumma, när retorik möter materiell verklighet vinner alltid verkligheten.

Man har lagt all energi på symbolpolitiska utredningar och floskler medan skjutningarna och rekryteringen fortsätter i samma takt. Systemets robusthet mäts i faktiskt utfall, inte i hur många presskonferenser Strömmer hinner klämma ur sig innan lunch.

Regeringen trodde att de kunde sitta still i båten och hoppades på en högkonjunktur lagom till 2026. Men sanningen är att de har tappat initiativet eftersom de prioriterade yta framför reformer.

Det enda ni högerväljare kan göra nu är att taktikrösta på S så Mp och C får mindre inflytande
Senast redigerad av folkgemenskap 2026-05-19 kl. 21:19.
Citera
2026-05-19, 21:56
Medlem
Jag är en mittenväljare och tycker att Tidö totalt svikit företagarna.
Allt har handlat om populistiska förslag för att få röster och väldigt lite om långsiktiga och hållbara reformer.

Jag är också mycket besviken på budgetunderskottet och att man hanterat detta extremt vårdslöst.

Det är helt okej att öka skulderna förutsatt att det gå till reformer som direkt ökar tillväxt och inte för att relativt högavlönade ska få fler kronor att spara.
Just i en lågkonjunktur ska man injicera pengar där de kommer röra på sig så mycket som möjligt.
Det gör det till och med mer rimligt att öka bidrag till lågavlönade/arbetslösa för då används pengarna i butiker och för konsumtion.

Sen tycker jag personligen att nivån för statlig skatt långsamt måste upp högre. Skatter på skatter som moms på energiskatt måste ses över. Detta är ohederligt.

Det behövs en viss fördelning och jag anser att löner inom offentliga jobb måste upp. Det ska löna sig att arbeta men inte genom att svälta ut de svagaste.

Sen är jag sjukt trött på valkampanjen Tidö bedriver med rena lögner när man tar åt sig äran för helt orimliga saker.

Jag vet inte vad jag ska rösta på i år. Jag är mycket besviken på blockpolitiken där man söndrar och polariserar.
Vuxna människor kan mötas och lyssna till varandras tankar och olikheter samt kompromissa för hållbara reformer som inte kastas fram och tillbaka vart fjärde år typ.

Trots allt är väl ändå de flesta överens om att löntagare ska ha drägliga löner, kontroll ska ske så bidrag inte utnyttjas, vissa människor i samhället behöver leva på bidrag och de ska ha ett drägligt liv. Jobbar man hårt och gör karriär ska det märkbart kännas i plånboken. Ingen ska behöva känna att jag skiter i fortsatt karriär/ta ett chefsjobb för statlig skatt gör det ovärt.
Samtidigt är det helt orimligt att världens absolut rikaste har mer än större delen av hela jordens befolkning tillsammans.
Någonstans måste vi dela på tillgångar så att vi alla i vårt samhälle har det okej samtidigt som vanliga människor gynnas av att arbeta hårt eller studera.

Kriminaliteten måste begränsas kraftigt utan att rulla på rättssäkerhet. Vi löser inte problem med att fler hamnar i fängelser. Vi måste undvika att de hamnar där från början.
Farliga människor ska inte vara lösa i samhället. Psykiatrin måste få ökade möjligheter att hålla galningar inlåsta och resurser och platser för detta.

Våra barn ska få en god utbildning. Pensionärer ska ha en ok pension men också fatta att man kan behöva ta lite ansvar och ha en buffert inför pensionen. Vården MÅSTE akut bli bättre.
Som det är nu är man ovälkommen på vårdcentralen och vårdgarantin är ett skämt.

Betalar man multum i skatt ska samhällsservicen fungera fläckfritt.

Vi måste se över statliga tjänstemanna jobb. Det är helt orimligt att folk som är betalda av skatter kan jobba hemma och hämta ungar på dagis vid 15 varje dag för att ”man jobbar igen det på kvällen”.

Men det måste bli billigare att anställa. Arbetsgivaravgifterna är höga och det skulle underlättat för många företag att behålla personal om man gjort lättnader här under lågkonjunkturen. Men även vissa riktade lättnader kunde varit aktuellt beroende på situation.

Vi måste sluta bestraffa bilism på landsbygden så människor har råd att ta sig till jobbet. Men det betyder inte att en vanlig familj i en villa i en småstad med 10 min körning till jobbet behöver lättnader för två bilar när man kan cykla eller ta bussen. Däremot behöver människor med dyra pendlingskostnader ha en rimlig kostnad för att åka till arbetet.

Med mera…

Ser vi problemen och gemensamt försöker hitta vägar att lösa dessa borde vi kunna mötas. Det är ju ganska få orimliga önskemål vanligt folk har.

Tidö far med rena lögner. Jag har mindre över nu än för fyra år sedan med en hög lönenivå med statlig skatt och ökade kostnader. Och jag gör budgetar varje månad och har gjort det i tio år.
Citera
2026-05-19, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinyssnutt
Jag är en mittenväljare och tycker att Tidö totalt svikit företagarna.
Allt har handlat om populistiska förslag för att få röster och väldigt lite om långsiktiga och hållbara reformer.

Jag är också mycket besviken på budgetunderskottet och att man hanterat detta extremt vårdslöst.

Det är helt okej att öka skulderna förutsatt att det gå till reformer som direkt ökar tillväxt och inte för att relativt högavlönade ska få fler kronor att spara.
Just i en lågkonjunktur ska man injicera pengar där de kommer röra på sig så mycket som möjligt.
Det gör det till och med mer rimligt att öka bidrag till lågavlönade/arbetslösa för då används pengarna i butiker och för konsumtion.

Sen tycker jag personligen att nivån för statlig skatt långsamt måste upp högre. Skatter på skatter som moms på energiskatt måste ses över. Detta är ohederligt.

Det behövs en viss fördelning och jag anser att löner inom offentliga jobb måste upp. Det ska löna sig att arbeta men inte genom att svälta ut de svagaste.

Sen är jag sjukt trött på valkampanjen Tidö bedriver med rena lögner när man tar åt sig äran för helt orimliga saker.

Jag vet inte vad jag ska rösta på i år. Jag är mycket besviken på blockpolitiken där man söndrar och polariserar.
Vuxna människor kan mötas och lyssna till varandras tankar och olikheter samt kompromissa för hållbara reformer som inte kastas fram och tillbaka vart fjärde år typ.

Trots allt är väl ändå de flesta överens om att löntagare ska ha drägliga löner, kontroll ska ske så bidrag inte utnyttjas, vissa människor i samhället behöver leva på bidrag och de ska ha ett drägligt liv. Jobbar man hårt och gör karriär ska det märkbart kännas i plånboken. Ingen ska behöva känna att jag skiter i fortsatt karriär/ta ett chefsjobb för statlig skatt gör det ovärt.
Samtidigt är det helt orimligt att världens absolut rikaste har mer än större delen av hela jordens befolkning tillsammans.
Någonstans måste vi dela på tillgångar så att vi alla i vårt samhälle har det okej samtidigt som vanliga människor gynnas av att arbeta hårt eller studera.

Kriminaliteten måste begränsas kraftigt utan att rulla på rättssäkerhet. Vi löser inte problem med att fler hamnar i fängelser. Vi måste undvika att de hamnar där från början.
Farliga människor ska inte vara lösa i samhället. Psykiatrin måste få ökade möjligheter att hålla galningar inlåsta och resurser och platser för detta.

Våra barn ska få en god utbildning. Pensionärer ska ha en ok pension men också fatta att man kan behöva ta lite ansvar och ha en buffert inför pensionen. Vården MÅSTE akut bli bättre.
Som det är nu är man ovälkommen på vårdcentralen och vårdgarantin är ett skämt.

Betalar man multum i skatt ska samhällsservicen fungera fläckfritt.

Vi måste se över statliga tjänstemanna jobb. Det är helt orimligt att folk som är betalda av skatter kan jobba hemma och hämta ungar på dagis vid 15 varje dag för att ”man jobbar igen det på kvällen”.

Men det måste bli billigare att anställa. Arbetsgivaravgifterna är höga och det skulle underlättat för många företag att behålla personal om man gjort lättnader här under lågkonjunkturen. Men även vissa riktade lättnader kunde varit aktuellt beroende på situation.

Vi måste sluta bestraffa bilism på landsbygden så människor har råd att ta sig till jobbet. Men det betyder inte att en vanlig familj i en villa i en småstad med 10 min körning till jobbet behöver lättnader för två bilar när man kan cykla eller ta bussen. Däremot behöver människor med dyra pendlingskostnader ha en rimlig kostnad för att åka till arbetet.

Med mera…

Ser vi problemen och gemensamt försöker hitta vägar att lösa dessa borde vi kunna mötas. Det är ju ganska få orimliga önskemål vanligt folk har.

Tidö far med rena lögner. Jag har mindre över nu än för fyra år sedan med en hög lönenivå med statlig skatt och ökade kostnader. Och jag gör budgetar varje månad och har gjort det i tio år.

Mycket klokskap. Skriv vad du kommer rösta på när du väl bestämt dig. Jag tar rygg.
Citera
2026-05-19, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnidBlyton
Mycket klokskap. Skriv vad du kommer rösta på när du väl bestämt dig. Jag tar rygg.

Haha! Ja men sen finns det mycket att kritisera på andra sidan.. 😅
Citera
2026-05-19, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinyssnutt
Haha! Ja men sen finns det mycket att kritisera på andra sidan.. 😅
Ja, jag vet. Dilemma.
Citera
2026-05-19, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Du har lyssnar för mycket på Magdalena eller Nooshi. De två skrämmer de mindre begåvade. Det är deras enda chans till att vinna valet då deras politik är bortom all reson.

Miljöpartiet är det farligaste parti vi har för miljön. De har gjort miljöfrågan till en politiskt laddad fråga - vilket någon som prioriterar miljöfrågan inte hade gjort. Miljöpartiet är inget mer än ett grönt vänsterparti. De förespråkar slopade nationsgränser, förstatligande och så när kommunism man kan komma utan att nämna kommunism.

Skulle Nooshi och språkrören få makten så hade Sverige blivit ett u-land, tänk på det när du går och röstar i september.
Du tror alltså att världens samlade forskare hittar på om miljöproblemen och att allt blir bra bara du får fortsätta konsumera? Problemen får dina barnbarn ta, men just det, du är ju en vanlig FB incel ultrahöger och har inga barnbarn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in