2026-05-19, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaBella

Jag förstår så mycket att Isak har varit långtidsskadad och har han ens kommit upp i 90 minuters matchtid senaste 6 månaderna
Han är bra att bygga truppen på?
Var väl skadad igen för någon vecka sedan och inte deltog.
Suverän att bygga in i truppen.

Ayari har inte heller spelat hela matcher och har en passningsstatistik som är skämskudde. Han har väl också varit skadad i vår.

Ken sema spelar matcher 10 minuter varje gång i ett cypriotiskt lag som kan jämföras med allsvenskan.

Ali behöver jag väl inte nämna
Kul för honom och alla från Malmö men att han fixar Japan och Nederländerna har jag svårt att se.

Jag kan räkna upp några till.

Sedan har vi spelare som dagligen tränar och spelar med världens bästa och bara tempot är enormt mycket bättre än både Brighton Pafos och för en kille som mest varit skadad sista året.

Så mycket förstår jag och att man väljer att bygga på spelare för detta VM och inte för framtiden
Sedan undrar folk varför Sverige ligger som de ligger i världsrankningen och spelar i C- ligan

Inget annat land skulle tänka och göra som Sverige gör när de utesluter sina unga framgångsrika spelare.

Så mycket förstår jag.

Jag är så nyfiken vad Bojan tycker.
Har inte sett något.
Han är ju ingen Janne Andersson fantast vilket Potter verkar vara.
Har han uttalat sig ?

Larsson och Roony är inte tillräckligt bra för att startelvan och kan inte bära Sverige så varför ska dom med och förstöra lagsammanhållningen.

Kolla på Zlatan en odräglig människa som man hade bett dra åt helvete om han inte varit så bra på fotboll som han är. Han fick vara med i landslaget trots sitt usla beteende.
Samtidigt så lyckades Sverige under VM 2018 att gå till kvartsfinal utan Zlatan. I VM 2006 så förstör Zlatan lagsammanhållningen fullständigt och splittrar truppen i tre läger. Potter vill undvika det scenariot. Lagsammanhållningen är tydligen en viktig parameter i ett mästerskap vem kunde ha anat det ja alla utom du uppenbarligen.

Emil Forsberg borde dock varit med för sin erfarenhets skull. Sema hade vi kunnat vara utan.

Bojan är en dåre som få vill se och höra på i tv så varför undrar du vad han tycker?
Att han ska vara med och förstöra matcher i VM är en skandal.
Senast redigerad av Mosquitoseven 2026-05-19 kl. 09:12.
Citera
2026-05-19, 09:06
Medlem
Pernambucanos avatar
När är genrepet?
Citera
2026-05-19, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Otroligt att vi ens är med i VM-slutspelet! Helt otroligt när man ser till hur kvalgrupperna slutade. Sverige 2 poäng, via två oavgjorda, i en av de sämsta grupperna går alltså vidare inhalkat på ett bananskal. Polen som vann 5 och spelade två oavgjorda, samt endast en förlust får INTE spela - helt makabert system, egentligen...

Varför drar du upp det igen det här diskuterats till förbannelse. Släppa kvalet nu och gå vidare istället.
Den här tråden handlar om Potters landslagstrupp och vilka han tog ut samt vilka han inte tog ut.
Citera
2026-05-19, 09:27
Medlem
Citat:
Ja det är viktigt att vara ja sägare och följa gruppen och inte klaga om man vill spela.
Vilken 20 åring med mycket fotboll i sig vill inte spela.
Det är väl det som ger resultat på planen.
Inte någon halvbra spelare som gärna sitter på bänken och tycker det är ok.

Det är så typiskt svensk att man ska vara nöjd och tacksam.
Jag ser det som en sundhet att man är taggad och vill spela.

Ronaldo blev bänkad och blev skogstokig.
Självklart ska man bli arg och det ska en förbundskapten klara av.
Vilka storstjärnor har inte krav och egenheter. Vilka av dem är inte mycket JAG.

Sverige har inte ens de problemen då man inte har så stora stjärnor men ändå är man rädd för att inte alla kommer sitta och hålla varandra i händerna och sjunger myssånger.

Att välja sina gamla polare och inte se fördelarna med spelare som vill spela är en brist. En nackdel för Sverige.

Jag tror man gör en stor miss och Potter kommer inte bli långlivad tyvärr.
Väljer man inte ut de bästa hungriga spelarna med rätt erfarenheter och kunskap blir det inte bra.

Att tro att en spelare som spelar i Allsvenskan ska höja sig under VM och nu fixa en högre nivå blir ju bara konstigt.

Lagsammanhållningen är avgörande som i VM 2018 utan den så är det resultatet för ett svenskt landslag fullständigt omöjligt.
Ronny och Larsson är för dåliga för att ta med helt enkelt om priset är att offra lagsammanhållningen.
Du verkar inte förstå hur lagidrott fungerar.
Du jämför med världslag som kan prestera även med bråk i truppen medans Sverige måste få ut mer av laget än de delar/spelare vi stoppar in, vi måste trolla med knäna. Det går bara med bra lagsammanhållning.
Såhär i efterhand så kan vi konstatera att Zlatan inte höjde Sverige i mästerskap med undantag av EM 2004.
Sverige är inte Frankrike eller Brasilien vi har inte kvaliteten så vi måste spela smart, taktiskt och som ett lag med grym sammanhållning. Om laget är splittrat i tre grupperingar och spelarna avskyr varandra så är det kört.
Kolla in Real Madrid det vill vi inte ha fyra parallella konflikter och spelare som slåss. Det finns ju en anledning till att deras säsong sett ut som den gör.
En trupp behöver harmoni, kolla Sverige med dansken vid rodret en katastrof och då bråkade inte ens spelarna med varandra.
Lagidrott är 40% fysiskt och 60% psykiskt. Gruppsykologi är extremt viktigt jämför med arbetsplatser där en chef som är psykopat får härja fritt det blir ett uselt resultat och folk lämnar.
Jag skulle säga att Zlatan var som den chefen men då landslaget ofta träffas så korta stunder så blev det inte lika destruktivt men givetvis värre under mästerskap.
Citera
2026-05-19, 09:37
Medlem
Citat:
Mogna ….. tror du att de är tre avocados eller vad?
Vet du hur många fotbollsspelare på landslagsnivå i världen som har åsikter och krav. Spelare som vill spela och har testosteron och vilja. De har ett driv.
Det är så det ska vara.
Inte några avocados som ligger där och väntar på att något ska hända. Vänta på att de blir gamla och utan driv.

Hur tror du det är i andra landslag där folk är mer hetlevrade.
Typ Spanien och Frankrike.
Tror du de väntar på att spelare ska bli mogna?
Nä! De låter dem spela och kan hantera detta.

Givetvis så mognar människor mentalt varför försvarar du ett uselt beteende. Alla människor mognar med erfarenheten och lär sig hantera motgångar bättre samt att vara smidigare socialt när det behövs. Divor ska plockas ner på jorden helt enkelt. Larsson och Roony har lite att jobba med.
Det är väl knappast positivt med ett dåligt beteende i ett lag kolla in Real Madrid är det något bra då enligt dig?
Du kanske ska läsa på om idrottspsykologi och gruppdynamik.

Du kör med blatteretorik där man ska få bete sig illa om man vill och det ska accepteras precis som Bojans bråk med Janne.
Dom flesta etniska svenskar blev förbannade på Bojan medans invandrare försvarade honom.
Olika mentaliteter helt enkelt som inte bör mixas överhuvudtaget.
Citera
2026-05-19, 11:09
Medlem
BallaBellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pernambucano
När är genrepet?

4 juni
Citera
2026-05-19, 11:14
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Givetvis så mognar människor mentalt varför försvarar du ett uselt beteende. Alla människor mognar med erfarenheten och lär sig hantera motgångar bättre samt att vara smidigare socialt när det behövs. Divor ska plockas ner på jorden helt enkelt. Larsson och Roony har lite att jobba med.
Det är väl knappast positivt med ett dåligt beteende i ett lag kolla in Real Madrid är det något bra då enligt dig?

Du kör med blatteretorik där man ska få bete sig illa om man vill och det ska accepteras precis som Bojans bråk med Janne.
Dom flesta etniska svenskar blev förbannade på Bojan medans invandrare försvarade honom.

Behövs också en konkurrenssituation och en tävling i en trupp. Killarna på bänken måste slåss om en startplats och inte bara nöja sig att vara vattenbärare. Startspelarna ska inte känna för mycket att deras plats är säker. Jag vill inte kalla det divigt över att bli besviken över att bli nobbad eller bänkad. Det är en fullt naturlig reaktion. Tror vi alla någon gång kan känna det i livet.

Men tror Potter är svag på att hantera sådant och det är därför han misslyckades i Chelsea och West Ham. Harmoni är ju när en tränare klarar att hantera konkurrensen och hålla alla nöjda. Svennis var ju bra på det för att ta ett exempel. Nu har Potter kanske valt lite den enkla vägen. Men vi får se. Tror slutresultatet blir mellanmjölk, ingen missnöjd men heller ingen fest.
Citera
2026-05-19, 11:26
Medlem
BallaBellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven

Nu har du svarat 3 gånger på mina inlägg och ältat samma sak. Herregud!
Jag kan förstå första gången jag läser.

Jag kan bara säga att jag håller inte alls med dig.
JDT var ingen stjärna och det vet vi.
Han behandlade vissa spelare mindre bra och då både i landslag och Malmö
I Malmö frös han ut och knäckte vissa spelare. Det är ingen hemlighet.
Du vet väl att Potter fick gå från Chelsea av en anledning.
Potter har inte så mycket erfarenhet från att leda landslag och jag ser inte honom som en gud. Östersund gick bra men hur gick det sedan. Nja…..

Är du helt säker på att det är Larssons fel att det har blivit som det har blivit,
Larsson verkar inte ha något problem i sitt klubblag men har blivit dåligt behandlad av media och fått ett drev mot sig.
Han ger ett bra intryck i intervjuer och inga konstigheter.

Jag vet fler danska tränare som inte har så bra mentalitet där man väljer att behandla spelare illa. Finns ett lag i Allsvenskan där det var riktigt illa.

Vet man inte hur det har varit och bara går på det man hört via media ska man kanske ta det med en nypa salt.
Du skriver om uselt beteende. Vet du vem som egentligen har haft ett uselt beteende?

Att välja ut skadade spelare till VM förstår jag inte och jag anser inte att ISAK ska vara där.
Spelare som är på sin topp och hela ska med.
Då hade Williot varit ett bättre alternatvi
En kille som spelar och inte är skadad.

Hugo Larsson hade jag sett istället för Ayari som jag inte anser är tillräckligt bra.
Dessutom har väl han också varit skadad i närtid.

Sedan kan du inte jämföra Zlatan med de här killarna.
Det blir lite konstigt. Olika personer och personligheter. Dumt att jämföra.
Zlatan är långt från vad någon av dessa unga spelare är.

Du nämner Real Madrid.
Det har väl knappast varit slagsmål i Sveriges landslag.
Löjligt!

Om du har spelat i ett lag finns det alltid någon som har åsikter och vill spela.
Det är så och kommer alltid att finnas och de bästa oskadade ska med.
De som gör mål i sina klubblag i Europa.
Inte skadade halvbra spelare.
Senast redigerad av BallaBella 2026-05-19 kl. 11:40.
Citera
2026-05-19, 11:51
Medlem
Jag tycker tränare i stor mån ska bedömas efter vilka spelare de lämnar utanför truppen/startelvan. Så när han lämnar Roony utanför en 26-manna trupp så anser alltså potter att sverige har bättre bredd än Barcelona. Det bör därmed göra oss till en av favoriterna i vm. Nice.
Citera
2026-05-19, 16:02
Medlem
Inte för att han varit skillnad på VM guld och fiasko men tycker lätt att Samuel Dahl borde fått plats i truppen. Ordinarie i Benfica. 9 matcher matcher i Champions League.

Dessutom med i årets lag.

Har inte sett så många snacka om honom.
Citera
2026-05-23, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Tja. Man skriver ju inte på ett långt kontrakt om man inte har som ambition att det kan bli långvarigt. Vad du tror får stå för dig. Har inget med verkligheten att göra här och nu.
får han ett bättre erbjudande och en högre lön sticker han, det händer hela tiden i fotbollsvärden oavsett vart du varit någonstans
Citera
2026-05-23, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Kan vara så men varför får de inte speltid? Det är också frågan. Alexander Isak är ju borta och hur många mittfältare har vi av samma kvalitet?
Isak är nog tillbaka i VM, men spela med en forward bör vi nog göra och det har visat ssig vara framgångsrikt med Viktor G där istället. dvs ingen isac eller roony där.

nja vi har mittfältare som går före tydligen, även om jag är säker på det är för gruppens bästa de inte kom med, Hugo eller roony har väl inte heller övertygat när de fått chansen heller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in