2026-05-12, 12:44
Moderator
Carlboms avatar
Då jag gillar klockor fylls nu mitt flöde på sociala medier om Swatch nya samarbete med AP där de tydligen ska släppa en Swatch-klocka med AP-logga för ryktesvis 300-700 USD som de kallar Royal Pop.

Jag antar det blir något som liknade samarbetsklockan de släppte ihop med Omega:
https://www.swatch.com/sv-se/bioceramic-moonswatch-collection/bioceramic-moonswatch.html

Samarbetet med AP verkar både hissats och dissats, trots ingen riktigt vet exakt vad som kommer släppas nu på lördag 16/5

Är dessa samarbetsklockor något att ha rent kvalitetsmässigt? Är väl snäppet bättre än att köpa en kina-kopia om inte annat men kan ändå tycka det är märkligt att gå runt med Omega- eller AP-logga på en 3000 kronors-klocka. Då är det väl bättre att bara bära en vanlig Swatch?
Citera
2026-05-12, 14:23
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Jag tror de blir en flopp.
Inte för samarbetet utan att jag har en stark känsla över att det blir en pocket watch och inte en på armen.

Patek presenterade nyligen en Nautilus pocket watch på Watches & Wonders och Swatch skrev på sitt senaste inlägg på Instagram "...reimagine a complete new way to wear time..."

Så antingen pocket watch eller vad det nu var för märke som släppte ett halsband som klocka.
Men pocket watch känns som mer rimligt då den kommer ha ett mekaniskt urverk.
Sen om det är Swatch eller AP som gör det interna återstår att se. Men de kommer nog vara en enkel cash grab.

Är det en vanlig klocka på armen så ska jag försöka knipa en, men annars skiter jag nog i de.
Citera
2026-05-13, 08:14
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
Jag tror de blir en flopp.
Inte för samarbetet utan att jag har en stark känsla över att det blir en pocket watch och inte en på armen.

Patek presenterade nyligen en Nautilus pocket watch på Watches & Wonders och Swatch skrev på sitt senaste inlägg på Instagram "...reimagine a complete new way to wear time..."

Så antingen pocket watch eller vad det nu var för märke som släppte ett halsband som klocka.
Men pocket watch känns som mer rimligt då den kommer ha ett mekaniskt urverk.
Sen om det är Swatch eller AP som gör det interna återstår att se. Men de kommer nog vara en enkel cash grab.

Är det en vanlig klocka på armen så ska jag försöka knipa en, men annars skiter jag nog i de.

Royal Pop är flexibel så tillvida att klockmodulen kan sättas i hållare som gör den till ett fick/hängur. Enheter för att bära den som armbandsur respektive ha den som bordsur verkar vara på gång. Måttet är 40mm och calibern, Sistem51, är i en manuel version. Sistem51 tillverkas, som enda caliber i Swatchgruppen, helt automatiserat. En lustig detalj är att man genom några hål kan se gångfjädern så att man på så vis kan få en uppfattning om när det är dags att vrida upp. Royal Pop kommer, föutom i olika färger, i två varianter: med och utan sekundvisare; den förra som savonett.
Uppgifterna om olika bärandealternativ kommer från Swatch, men har under morgonen tagits bort så man får väl anta att de dröjer ett tag...
Citera
2026-05-13, 10:14
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucianus
Royal Pop är flexibel så tillvida att klockmodulen kan sättas i hållare som gör den till ett fick/hängur. Enheter för att bära den som armbandsur respektive ha den som bordsur verkar vara på gång. Måttet är 40mm och calibern, Sistem51, är i en manuel version. Sistem51 tillverkas, som enda caliber i Swatchgruppen, helt automatiserat. En lustig detalj är att man genom några hål kan se gångfjädern så att man på så vis kan få en uppfattning om när det är dags att vrida upp. Royal Pop kommer, föutom i olika färger, i två varianter: med och utan sekundvisare; den förra som savonett.
Uppgifterna om olika bärandealternativ kommer från Swatch, men har under morgonen tagits bort så man får väl anta att de dröjer ett tag...

Problemet med SISTEM51 är att du kan inte serva skiten eller laga de om något skulle hända, det är ett ur som är helt obrukbart om det felar, vilket det kommer göra i framtiden.
De gjorde verkligen ett dåligt val här, hade varit bättre om det var quartz i detta fall, men det var nog AP som satte stopp där.

Jag personligen hade inte köpt en vanlig klocka med detta verk, ännu mindre en klocka man ska ha i byxan eller runt halsen för $400 som kan vara obrukbart om man råkar tappa de.

Här gjorde Swatch och AP en dundermiss att göra så många fel efter att hypat de så länge.
Citera
2026-05-13, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Då jag gillar klockor fylls nu mitt flöde på sociala medier om Swatch nya samarbete med AP där de tydligen ska släppa en Swatch-klocka med AP-logga för ryktesvis 300-700 USD som de kallar Royal Pop.

Jag antar det blir något som liknade samarbetsklockan de släppte ihop med Omega:
https://www.swatch.com/sv-se/bioceramic-moonswatch-collection/bioceramic-moonswatch.html

Samarbetet med AP verkar både hissats och dissats, trots ingen riktigt vet exakt vad som kommer släppas nu på lördag 16/5

Är dessa samarbetsklockor något att ha rent kvalitetsmässigt? Är väl snäppet bättre än att köpa en kina-kopia om inte annat men kan ändå tycka det är märkligt att gå runt med Omega- eller AP-logga på en 3000 kronors-klocka. Då är det väl bättre att bara bära en vanlig Swatch?
Swatch är skit så tror det floppar
Citera
2026-05-15, 07:25
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Swatch är skit så tror det floppar

Nåja, ur samlarperspektiv är de ibland intressanta. Det finns t ex ett platinaur och ett med "Carousel movement" i plast och 18k vitguld.
Citera
2026-05-16, 16:09
Moderator
Carlboms avatar
Folk verkar köa länge för att få köpa skräpet. Kan inte förstå varför, det är inte en limiterad upplaga så varför köa i flera dagar utanför butiken? För en plastklocka man kommer kunna köpa sen när som helst och även på nätet.

På vissa ställen i världen verkar det varit stökigt och polis har fått styra upp det hela. Vissa butiker har valt att inte ens öppna. Känns som det är en konstruerad hype och folk hakar på bara för de ser att andra verkar vilja ha klockan. Märkligt alltihop.
Citera
2026-05-16, 17:21
Medlem
TokyoBarns avatar
Citat:
Folk verkar köa länge för att få köpa skräpet. Kan inte förstå varför, det är inte en limiterad upplaga

Helt sjukt är det, dom flesta måste tro att det är limiterade, inte en chans man hade köat i flera dagar annars.

Ligger uppe flera st på tradera för runt 20 - 30 tusen. Ska bli kul att se om någon hjärntvättad nöt köper dom
Citera
2026-05-16, 21:12
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokyoBarn
Helt sjukt är det, dom flesta måste tro att det är limiterade, inte en chans man hade köat i flera dagar annars.

Ligger uppe flera st på tradera för runt 20 - 30 tusen. Ska bli kul att se om någon hjärntvättad nöt köper dom

För 20-30k får man en riktigt snygg och bra Certina eller Tissot. Kanske t.o.m en Longines. Nåt som håller och kan servas livet ut. Betalar någon såna pengar för en plast-Swatch p.g.a en internet-hajp så förtjänar de att få se sina pengar åka ner i ett svart hål.
Citera
2026-05-16, 21:43
Medlem
Kupsans avatar
Citat:
Folk verkar köa länge för att få köpa skräpet. Kan inte förstå varför, det är inte en limiterad upplaga så varför köa i flera dagar utanför butiken? För en plastklocka man kommer kunna köpa sen när som helst och även på nätet.

På vissa ställen i världen verkar det varit stökigt och polis har fått styra upp det hela. Vissa butiker har valt att inte ens öppna. Känns som det är en konstruerad hype och folk hakar på bara för de ser att andra verkar vilja ha klockan. Märkligt alltihop.

Det har varit 98% MENA i Europa köandes för att köpa, med tillhörande ociviliserade beteenden.
Inte för att köpa & äga, utan i tron att sälja vidare för stora pengar. Det som har dock missat att det inte är något limiterat edition, ska säljas i 2 år tydligen med tillverkning efter förfrågan. Samt att det inte är någon AP produkt, utan Swatch. Värsta med den är dock att om uret går sönder så kan det inte repareras vilket innebär nästintill värdelös andrahandsmarknad.
Citera
2026-05-19, 13:27
Avslutad
Herre min skapare kom över flera klipp från twitter, med slagsmål och skottlossning utanför butikerna i USA, enorma folksamlingar som om de vore en Håkan konsert i Göteborg, för ett.... fickur/halsband i keramisk komposit, skräp i mina ögon men köps tydligen in av andra urmakare för 2000 dollar. Har jag missat något?
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-05-19 kl. 13:33.
Citera
2026-05-19, 13:49
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skatterattsjurist
Herre min skapare kom över flera klipp från twitter, med slagsmål och skottlossning utanför butikerna i USA, enorma folksamlingar som om de vore en Håkan konsert i Göteborg, för ett.... fickur/halsband i keramisk komposit, skräp i mina ögon men köps tydligen in av andra urmakare för 2000 dollar. Har jag missat något?

Folk är efterblivna. Ligger ett par ute på tradera nu, och en avslutades idag med vinnande bud på 20580 kr. Vem som än vill kommer kunna köpa de sen i både butik och på nätet. Kan inte riktigt förstå vem som tycker det är värt så mycket pengar för att kunna visa upp den i ett par veckor innan butikerna fått sina lagerleveranser. Det är inte ens en cool klocka. Ser ut som en leksak med noll flex-värde.

Men gissar det alltid kommer finnas de som har riktigt bra ställt och som ser ett värde i att kunna köpa sånt här bara de kan. En gång i tiden var det ju ju inne att vaska skumpa-flaskor på krogen för att flexa och det är väl ännu värre i och för sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in