2026-05-18, 12:38
Medlem
Hoppas siffrorna stämmer. Då betyder det att Tidöidioterna gör ett katastrofval i höst. Själv kommer jag rösta V eftersom det nog är det värsta jag kan göra i förrädarSDs ögon. He,he,he😎

Är det någon som sett Ulf Kristersson på länge förresten?
Citera
2026-05-18, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
SVT:
Maj 2022: MP 2.7%
Maj 2026: MP 7.9%

Slutsats: tydlig trend uppåt för MP.

Vad är anledningar till Miljöpartiets uppsving?

Två karismatiska och högt älskade språkrör: Daniel Helldén och Amanda Lind.

De har talets gåva och vågar sätta ned foten och ta plats i klimat- och miljödebatten, så att inte bara aktivister och naturälskare, utan även vanligt folk, fattar hur oerhört kritiskt läget är i världen och hur viktigt det är att just Sverige går i bräschen för en globala omställning.

Hela världen håller hela tiden ögonen på Sverige och brukar som bekant omedelbart ta efter minsta lilla initiativ på miljö- och klimatområdet som den moraliska stormakten och världssamvetet i norr tar sig för. Se bara på Greta Thunberg-effekten.

Ingen torde bli förvånad om Daniel och Amanda snart når samma herostratiska höjder och globala och älskade ryktbarhet som Greta, inte minst Daniel och Amanda själva.

Heja MP, det är bara att blåsa på!
Snart kommer inte bara Sverige att älska er.
Hela världen väntar på frälsning!
Senast redigerad av magnil 2026-05-18 kl. 12:53.
Citera
2026-05-18, 12:51
Medlem
santos_devilles avatar
Jag gissar att oppositionen kommer vinna stort i nästa val.
Citera
2026-05-18, 12:52
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Opinionsundersökningar kan utföras på olika sätt, och styras av de som gör dessa undersökningar, för att spegla en annan bild än verkligheten. Många frågor kan ställa om utförandet av dessa undersökningar: Vem har tillfrågats? I vilka områden är dessa undersökningar gjorda? Det går att "mixtra och trixa" med sådana undersökningar för att lägga fram ett resultat, som man som undersökare själva vill ha. Därför är dessa inte trovärdiga, i varje fall inte för mig.

Du behöver inte ens utföra dem - det räcker med att man sitter på kontoret och slänger ihop vilka siffror som helst - beställt resultat, eller inte...

Tyvärr, tror jag dock att siffrorna i detta fallet kommer återspegla valresultatet i September. Högern är dessvärre körd och snart är "ordningen" återställd...
Citera
2026-05-18, 12:54
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Du behöver inte ens utföra dem - det räcker med att man sitter på kontoret och slänger ihop vilka siffror som helst - beställt resultat, eller inte...

Man får den misstanken, när valresultaten avviker kraftigt från väljarundersökningar.
Citera
2026-05-18, 12:54
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlastar
Miljöpartiets politik är perfekt i opposition. Sen när den drivs igenom och folk får frysa och lämna sitt jobb för att det inte går att driva företag längre ändrar folk sig.
Där tycker jag du har en poäng. När de är ett oppositionsparti så är de ett missnöjsesparti för övervintrande hipsters som sålt sin andel i reklambyrån och bostaden i Bromma för att bli gröna vågare i Småland.

När de lokala MP-politikerna sedan genomför något charlatanprojekt med kinesiska solpaneler för kommunens skattepengar är det inte längre roligt.

MP är ett missnöjesparti för folk som anser sig för fina för att ha populistiska värderingar. Det är ju sådant som bara V och SD håller på med.
Senast redigerad av Ratad 2026-05-18 kl. 12:57.
Citera
2026-05-18, 13:00
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Flashback brukar generellt hata Miljöpartiet. Alla problem är pga MP. Energin, invandringen, ekonomin, trafiken. Allt är MPs fel.

Förra valet 2022 klarade MP med nöd och näppe 4%-spärren. Tack vare stödröster kom man till slut över spärren.

Ingen vill göra egna uppoffringar i den egna plånboken. MP vill att alla ska betala mer från sina egna plånböcker. Och det verkar ge resultat: MP har opinionsstöd på hisnande 7.9%. Det är den största ökningen av alla partier jämfört med valet 2022.

https://www.svt.se/special/valjarbarometern/

Varför går Miljöpartiet så bra?

Nja. Miljöpartiets vill ju i mycket väsentligt att någon annan än deras väljare skall öppna plånboken. Pizzaturken Hassan skall betala för Linneas busskort. Sune i Bagarmossen skall delfinansiera Philips elbil och solceller.

Att propagera för höjd skatt på konfektion finns inte på kartan. Linnea skulle bli sur.

Betala elbilen själv av miljöskäl? Philip tycker inte att miljön är viktig egentligen. Philip tycker han har rätt till Hassan och Sunes pengar eftersom Philip är God.

Klart att snyltare röstar på ett snyltparti.
Citera
2026-05-18, 13:03
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Att MP ökar måste ju vara en mardröm för Flashbacks alla nazze-rassar och alla ultrahögernationalistiska Sverigevänner.

Opinionsundersökningarna måste ju vara riggade, eller hur? Det är naturligtvis vänstermedia som ligger bakom detta, eller hur?

Tvärtom gynnar detta högersidan. Den enda konstellationen som fungerar i realiteten efter valet är Tidö Eller Socialdemokraterna. Miljöpartiet står i dagsläget allt för långt ifrån S i många frågor, kärnkraft och invandringen t ex.

Så, att MP får höga siffror gör att färre röstar på S och således blir det fortsatt Tidö-regering efter valet.

Detta till trots att svt nyhetskanaler tillsammans med tv4 envisas med att räkna in MP, C, och V i "oppositionen".
Citera
2026-05-18, 13:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jorden som helhet är inte överbefolkad alls även om det är ett miljöproblem att väldigt många människor bor på små ytor lite här och där.

Problemet är dels att vi människor släpper ut jävla massa ämnen i naturen som gör miljön sämre för djur och natur. Det andra stora problemet är att vi konsumerar mer naturresurser än vad som hinner komma tillbaka och det är såklart ohållbart i längden.

Exakt, vi är överbefolkade.
Hade vi varit hälften så många så hade naturresurserna kanske räckt samtidigt som vi slutade tillverka massa billigt skräp och har som hobby att handla skräp.
Citera
2026-05-18, 13:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Klassisk effekt i naiva Sverige. Om man INTE syns i debatten så bara måste man vara god och då hoppar kvinnorna över till det partiet.

Och motsatsen, är man tydlig och pratar rent som SD så stöter man kvinnor, som vill ha tyst konsensus och att allt är mysigt.

Lyckligtvis tappar MP hela effekten när de öppnar munnen och det är därför man måste ha debatter som krossar dem.

Daniel Hellden är en av de värsta dummaste mest ologisk partiledare jag någonsin sett. Hoppas han sys riktigt mycket i media.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-18 kl. 13:19.
Citera
2026-05-18, 13:18
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
I mitt första val som jag fick rösta i röstade jag på miljöpartiet, men för varje val blev der allt svårare. Tillslut har jag slutat rösta på de.

Eftersom de inte sätter miljön främst.

De är som du. Miljömedvetenhet är något man kan klä sig i, när de passar, kanske det ser fint ut. Du vet kanske bättre varför eftersom din omsorg om miljön bara är kläder.

Planerad dumpning av elektronik i havet måste alltid vara fel. Speciellt när det gör av bekvämlighet och fåfänga som i exemplet där du försvarade miljöbrott.

Det kan inte handla om vem som gör det. Några av de som dumpade elektroniken var företrädare för miljöpartier. En sitter i EU för ett grönt parti.

Detta är en av anledningarna varför jag har problem med sådana som dig och till viss del hela miljöpartiet. Är det de själva som är miljöbovarna är det helt ok.

Du slår ifrån dig det som tramsigt Att dumpa 500 mobiltelefoner i havet är inte tramsigt utan ett miljöbrott, oavsett vem som gör det är det fel. Eller borde vara, men så är det inte för dig.

Jag hoppas miljöpartiet ännu en gång kan bli sant mörk gröna. För vad är det nu för skillnad på de och Vänsterpartiet?

De var inte ens ett rött parti tidigare utan bara mörkt grönt.

Det borde inte egentligen vara så men språkrör och partiledare påverkar partierna mycket. De kan dra partiet att bli mer ljus grönt och rött som vi sett i miljöpartiet.

Amanda är en helt ok person, Stenevi var det inte, pga henne lämnade många partiet.

Efter henne ökar det igen.

Vill de få den sista resten att återvända, mig och andra, behöver de bli mörk gröna igen och faktiskt sätta miljön främst.

Du är såklart fri att tycka vad du vill men anledningen till att MP ökar är för att många anser att miljöfrågorna bör prioriteras och att MP:s miljöpolitik är bättre än regeringens.
Citera
2026-05-18, 13:19
Medlem
Man måste också komma ihåg att Flashback och internet i sig inte är representativt för Sveriges befolkning i helhet även om det låter så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in