Citat:
Ursprungligen postat av
Devalvera
Flashback brukar generellt hata Miljöpartiet. Alla problem är pga MP. Energin, invandringen, ekonomin, trafiken. Allt är MPs fel.
Förra valet 2022 klarade MP med nöd och näppe 4%-spärren. Tack vare stödröster kom man till slut över spärren.
Ingen vill göra egna uppoffringar i den egna plånboken. MP vill att alla ska betala mer från sina egna plånböcker. Och det verkar ge resultat: MP har opinionsstöd på hisnande 7.9%. Det är den största ökningen av alla partier jämfört med valet 2022.
https://www.svt.se/special/valjarbarometern/
Varför går Miljöpartiet så bra?
Jag har inte läst hela tråden så osäker om du fick svar på din fråga.
Det har med politik och speciellt med kvinnligt språkrör att göra.
Efter Maria Wetterstrand började partiet dala och blev mer ljus grönt. Själv tycker jag det är tveksamt om de är ett miljöparti eller ett migrations part i dag.
Märta Stenevi var enbart uppskattad av de som ville se miljöpartiet falla ur riksdagen, hon sa saker ibland bara för att provocera och hon gjorde partiet ännu mer ljusgrönt, ännu mer till ett rött migrations part.
Jag tror att miljöpartiets väljare vill ha en balanserad, lugn och påläst språkrör inte en störig person.
Amanda Lind är helt ok för väljarna. Kanske inte lika bra som Wetterstrand men den bästa efter henne.
Därför ökar de igen.
För egen del hade jag gärna återvänt till dem men då måste de bli mörkgröna igen. Hur vanlig den åsikten är vet jag inte. Men de bör leva upp till sitt namn eller byta, min åsikt
Så korta svaret på din fråga, vi gillade inte Stenevi hon sänkte partiet.