2026-05-17, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Kommer SD att sluta spela rumsrena?

Har Guillou rätt i sin oro för kommande kärnvapenattacker mot oss om vi röstar på SD?

Äntligen något nytt från Guillou! Jag har någon slags sjuklig besatthet av att läsa hans mustiga ord-fäktande från skrivmaskinen på godset ute i skogen. Han dricker en 3:a Macallan (dyrt!) och stirrar ilsket på skrivmaskinen från dörren. Sen struttar han fram kloppetiklopp .. en garde .. och pekar mot den med fingret. Han sätter sig som Victor Borge vid en flygel, torkar pannan med högerhandens baksida och lyfter händerna.

Nu ska maestro komponera.

Han går till direkt attack. Ilsket hamrar han fram en första salva .. kabom! En ytterligare kanonad följer .. kablang och pang. Röken ligger nu tät över maskinen. Här krävs en kort reträtt tillbaka till köket för att hämta mer Macallan (dyrt!), han greppar flaskan om halsen och struttar tillbaka till rökdoften.

-"Vad slamrar du om" ropar frun i huset från övervåningen.
-"Jag skriver förstår du väl" svarar han.
-"Ja men ta av dig träskorna om du ska springa sådär, det slamrar, jag ser på TV"

Var var vi? Ja just det, vi måste ladda kanonerna, en kort rökig sniff i glaset med Macallan (dyrt!), han håller händerna ovan tangenterna. Flexar fingrarna. Här kommer inspirationen igen; med mjuka fingrar lägger vi en spärreld så vi kan flankera motståndarna och nu ska vi bara ta och ..

-Det är Melodifestivalen på TV! ropar frun.
-Ja men jag skriver ju, håll tyst.
-Har du tagit av dig träskorna?
-Ja för tusan.
-Ja men kom och titta istället, dom pratar ju om Israel.
-Va ... gör dom? jag kommer, vill du ha whisky?
-Nej jag tycker inte om rök, det vet du ju.

Jan Guillou skjuter inte längre skarpt när han argumenterar. Det är alltid blindskott, det finns nämligen inga kulor i kanonerna, bara en tygbit med krut bakom. Det blir mycket dunder och rök .. och allt detta görs för att få effekt. Det är bombastiskt, han vill strutta ut ur röken med värjan i hand .. EN GARDE .. ropar han.

De betalar honom för denna teater. Aftonbladet. Ingen bryr sig om det längre. Förutom såna som mig och Jannes gamla fanklubb.
Senast redigerad av Proprioception 2026-05-17 kl. 21:21. Anledning: Ja det var något stavfel, så klart
Citera
2026-05-17, 21:49
Medlem
Verkar som hans intellekt är på väg att förtvina fullständigt. Att skaffa kärnvapen bör vara en självklarhet för Sverige men i väntan på det får vi acceptera till exempel franska kärnvapen på svensk mark. Ryssland kan ta vägen precis vart som helst. Kommer att bli extremt instabilt när Putin försvinner.
Citera
2026-05-17, 21:49
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Kommer SD att sluta spela rumsrena?

Har Guillou rätt i sin oro för kommande kärnvapenattacker mot oss om vi röstar på SD?

Jan Guillou och Aftonbladet är en särdeles dålig kombination, som man snabbt kan glömma,
Citera
2026-05-17, 22:04
Medlem
Vore ju fantastiskt om Janne kunde få stryka med i samma anfall.

Hoppas han blir riktigt extra grön och mycket radioaktiv!
Citera
2026-05-17, 22:12
Avstängd
tutankhumans avatar
Jag bryr mig lite grann också. Läser hans alster av någon sorts nostalgiska skäl - det för mig tjugo år tillbaka i tiden, då jag ännu själv var röd och ansåg Guillou vara en stor tänkare. Världen var så mycket enklare då, och ibland längtar jag tillbaka till den illusoriska tryggheten - och där är Guillou behjälplig. Därför läser jag fortfarande hans alster.

Ps. Ditt inlägg var riktigt roligt!

Ot: Givetvis ska Sverige skaffa kärnvapen, så att vi kan attackera Turkiet.

Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Äntligen något nytt från Guillou! Jag har någon slags sjuklig besatthet av att läsa hans mustiga ord-fäktande från skrivmaskinen på godset ute i skogen. Han dricker en 3:a Macallan (dyrt!) och stirrar ilsket på skrivmaskinen från dörren. Sen struttar han fram kloppetiklopp .. en garde .. och pekar mot den med fingret. Han sätter sig som Victor Borge vid en flygel, torkar pannan med högerhandens baksida och lyfter händerna.

Nu ska maestro komponera.

Han går till direkt attack. Ilsket hamrar han fram en första salva .. kabom! En ytterligare kanonad följer .. kablang och pang. Röken ligger nu tät över maskinen. Här krävs en kort reträtt tillbaka till köket för att hämta mer Macallan (dyrt!), han greppar flaskan om halsen och struttar tillbaka till rökdoften.

-"Vad slamrar du om" ropar frun i huset från övervåningen.
-"Jag skriver förstår du väl" svarar han.
-"Ja men ta av dig träskorna om du ska springa sådär, det slamrar, jag ser på TV"

Var var vi? Ja just det, vi måste ladda kanonerna, en kort rökig sniff i glaset med Macallan (dyrt!), han håller händerna ovan tangenterna. Flexar fingrarna. Här kommer inspirationen igen; med mjuka fingrar lägger vi en spärreld så vi kan flankera motståndarna och nu ska vi bara ta och ..

-Det är Melodifestivalen på TV! ropar frun.
-Ja men jag skriver ju, håll tyst.
-Har du tagit av dig träskorna?
-Ja för tusan.
-Ja men kom och titta istället, dom pratar ju om Israel.
-Va ... gör dom? jag kommer, vill du ha whisky?
-Nej jag tycker inte om rök, det vet du ju.

Jan Guillou skjuter inte längre skarpt när han argumenterar. Det är alltid blindskott, det finns nämligen inga kulor i kanonerna, bara en tygbit med krut bakom. Det blir mycket dunder och rök .. och allt detta görs för att få effekt. Det är bombastiskt, han vill strutta ut ur röken med värjan i hand .. EN GARDE .. ropar han.

De betalar honom för denna teater. Aftonbladet. Ingen bryr sig om det längre. Förutom såna som mig och Jannes gamla fanklubb.
Citera
2026-05-18, 05:25
Medlem
Jahbrahs avatar
Oj, den där gamla lådvinskommunisten lever fortfarande
Citera
2026-05-18, 06:46
Medlem
Om man tror att Kärnvapen på svensk mark ökar risken för en first eller second strike från fienden så har Janne rätt.

Då Aron skriver detta:

"deklarerade vi i år i den utrikespolitiska debatten att vi inte heller vill utesluta att basering av kärnvapen på svensk mark kan bli aktuellt om världsläget försämras ytterligare och vi går mot en gråzon mellan fred och krig."

https://www.altinget.se/artikel/sd-darfor-kan-vi-inte-utesluta-karnvapen-paa-svensk-mark

Den första premissen är nog korrekt att ha kärnvapen ökar risken vid en first eller second strike att man blir bombad med kärnvapen.

Men bara att Aron skulle bli utrikesminister gör ju inte med automatik att Sverige tar emot kärnvapen. För att Frankrike skulle placera kärnvapen i Sverige skulle kräva att en klar majoritet är för kärnvapenutplacering. Frankrike vill inte placera ut kärnvapen i ett land där man blir tvungen att flytta det vid nästa val.

Utifrån NATOs synpunkt skulle kärnvapen i skanderna vara utmärkt. Bland de hårdaste bergen i Europa.

En annan möjlighet är att Ryssland skulle se utplacering av kärnvapen i Sverige som en röd tråd och den risken startar WWIII. Det tror jag inte på, Men jag förstår inte Putins sjuka hjärna.
Citera
2026-05-18, 08:18
Medlem
Jan 😂😂😂 han är bra sjuk gubben.
Citera
2026-05-18, 12:51
Medlem
Smekarn87s avatar
Självklart har han rätt. Ska vi åtnjuta skyddet av Nato får vi stå vårt kast och såklart bli ett mer givande mål. Det är ju att vi med vår plats i Nato faktiskt blir ett legitimt och strategiskt mål som gör oss till kärnvapenmål
Citera
2026-05-18, 14:23
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Fanns det inte stridsspetsar med svenska adresser redan under Kalla kriget?
Varför skulle det inte ha funnit? Med några tiotusen stridsspetsar riktade mot tusentals olika mål, varför skulle inte Sverige ha funnit med på kartan? Det behöver inte betyda att det handlade om högpresterande mål, speciellt eftersom vi själva saknade kärnvapen.

Just detta är fördelen med att sakna kärnvapen. Vi kan inte hindra en annan makt från att hota oss med deras, men vi kan kraftigt minska deras motivation att med mycket kort varsel använda dem och istället söka en diplomatisk lösning eller genomföra ett konventionellt krig. Dödligt även detta, men hela samhällen slås inte sönder på några få sekunder.
Citera
2026-05-18, 14:39
Medlem
Facades avatar
Jan Guillou har väl inte varit relevant sedan milleniumskiftet ändå, så vem bryr sig?
Citera
2026-05-18, 15:04
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Äntligen något nytt från Guillou! / ... / Ingen bryr sig om det längre. Förutom såna som mig och Jannes gamla fanklubb.
Underbart scenario! Du har skrivargåvan. Stortacket!

On topic: RyZZkt kärvapenmål..? Den man älskar nukar man, typ..? -Eeemil..!! Softa, med täljandet.

Äldre svenskar, lyssnar nog här & var ännu på kamrat Janne Giljotin. Vänsterpropagerande, storsäljande pekoralskrivare utövar en viss påverkan på folkopinionen livet ut. Se bara "Millennium"-Stieg.

De mest hor-ribla fantasierna om (sd) kommer publiceras först i slutet av månad augusti när semestrarna över. Då skall ni få se på drev-jhornalistik som är i nivå med som printdraken Der Stürmer var 1938 i Tyskland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in