Citat:
Ursprungligen postat av
Lao Tzu
Kommer SD att sluta spela rumsrena?
Har Guillou rätt i sin oro för kommande kärnvapenattacker mot oss om vi röstar på SD?
Äntligen något nytt från Guillou! Jag har någon slags sjuklig besatthet av att läsa hans mustiga ord-fäktande från skrivmaskinen på godset ute i skogen. Han dricker en 3:a Macallan (dyrt!) och stirrar ilsket på skrivmaskinen från dörren. Sen struttar han fram kloppetiklopp .. en garde .. och pekar mot den med fingret. Han sätter sig som Victor Borge vid en flygel, torkar pannan med högerhandens baksida och lyfter händerna.
Nu ska maestro komponera.
Han går till direkt attack. Ilsket hamrar han fram en första salva .. kabom! En ytterligare kanonad följer .. kablang och pang. Röken ligger nu tät över maskinen. Här krävs en kort reträtt tillbaka till köket för att hämta mer Macallan (dyrt!), han greppar flaskan om halsen och struttar tillbaka till rökdoften.
-"Vad slamrar du om" ropar frun i huset från övervåningen.
-"Jag skriver förstår du väl" svarar han.
-"Ja men ta av dig träskorna om du ska springa sådär, det slamrar, jag ser på TV"
Var var vi? Ja just det, vi måste ladda kanonerna, en kort rökig sniff i glaset med Macallan (dyrt!), han håller händerna ovan tangenterna. Flexar fingrarna. Här kommer inspirationen igen; med mjuka fingrar lägger vi en spärreld så vi kan flankera motståndarna och nu ska vi bara ta och ..
-Det är Melodifestivalen på TV! ropar frun.
-Ja men jag skriver ju, håll tyst.
-Har du tagit av dig träskorna?
-Ja för tusan.
-Ja men kom och titta istället, dom pratar ju om Israel.
-Va ... gör dom? jag kommer, vill du ha whisky?
-Nej jag tycker inte om rök, det vet du ju.
Jan Guillou skjuter inte längre skarpt när han argumenterar. Det är alltid blindskott, det finns nämligen inga kulor i kanonerna, bara en tygbit med krut bakom. Det blir mycket dunder och rök .. och allt detta görs för att få effekt. Det är bombastiskt, han vill strutta ut ur röken med värjan i hand .. EN GARDE .. ropar han.
De betalar honom för denna teater. Aftonbladet. Ingen bryr sig om det längre. Förutom såna som mig och Jannes gamla fanklubb.