2026-05-16, 21:03
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hur ofta dyker man så djupt på en skolresa? Professorn måste ha fått rejält hjärnsläpp.

Joggar de uppför Bottleneck (K2) på skolutflykter med numera?

Universitet är inte ett gäng 9 åringar med reflexvästar
Citera
2026-05-16, 21:20
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa

De ska ha brutit mot flera regler eller lagar.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/de-forsvann-mystiskt-i-semesterparadiset/

Stämmer dessa uppgifter, att kvinnan som var chef för det hela både bröt mot instruktioner från universitetet för vilken hon arbetade, mot lokala lagar på Maldiverna, så var hon ju tokig redan innan de dök ned. Hon ansåg nog att hon visste bättre än alla andra, och hon gjorde som hon ville, och detta var knappast första ggn. Av någon anledning lät de henne hållas.

Och då är det inte förvånande att de dog allesammans. Märkte inte dottern att mamman var galen??

Citat:
Tidningen skriver även att dykarna inte hade med sig någon lokal guide – vilket krävs enligt maldivisk lag. Och La Repubblica skriver att forskningsuppdraget från universitetet enligt uppgifter enbart inkluderade snorkling, inte dykning.
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-05-16 kl. 21:44.
Citera
2026-05-16, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
100m går ju lätt med flykthuva från ubåt men det lär gå från 50.

Skall finnas en obekräftad historia som inte det finns nån information om att en ryskubåts besättning lyckats överleva med helioxflyktluva från många hundra meter - eventuellt 500m.Kommer inte ihåg vart jag hörde detta
Dom spydde väl lite blod o lödder vid ytan men överlevde
Äpplen och päron här. Att skjutas upp från en ubåt i en flykthuva fungerar bara för att besättningen suttit i torrt, normalt tryck ända fram till utslussningen – deras blod är inte mättat med kväve än.
Dykarna i Maldiverna hade ju varit nere på 50 meter ett bra tag. Då är kroppen full av kväve, Det spelar ingen roll vilken huva man än skulle ha då, man klarar det ändå inte.
Citera
2026-05-16, 21:29
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Universitet är inte ett gäng 9 åringar med reflexvästar

Sure! Firma Smartskafts nästa skolutflykt blir:

1. Jägarvila bland lavinerna på Annapurna.

2. Picknick hos cyklopen i Odysséen.

O.s.v.
Citera
2026-05-16, 21:33
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .icigigk
Äpplen och päron här. Att skjutas upp från en ubåt i en flykthuva fungerar bara för att besättningen suttit i torrt, normalt tryck ända fram till utslussningen – deras blod är inte mättat med kväve än.
Dykarna i Maldiverna hade ju varit nere på 50 meter ett bra tag. Då är kroppen full av kväve, Det spelar ingen roll vilken huva man än skulle ha då, man klarar det ändå inte.

Ja exakt har dom varit nere blir det ingen succe.

Kursk besättningen på 100m skulle fått en Dolphin Byford död om dom lyckats få upp luckan efter många timmars arbete trycksatta till 100m luft.Dom satt fast längst bak i ubåten och läckage via prpelleraxeln fyllde området sakta då bufferten inte länspumpades.
Citera
2026-05-16, 21:51
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Stämmer dessa uppgifter, att kvinnan som var chef för det hela både bröt mot instruktioner från universitetet för vilken hon arbetade, mot lokala lagar på Maldiverna, så var hon ju tokig redan innan de dök ned. Hon ansåg nog att hon visste bättre än alla andra, och hon gjorde som hon ville, och detta var knappast första ggn. Av någon anledning lät de henne hållas.

Och då är det inte förvånande att de dog allesammans. Märkte inte dottern att mamman var galen??
Att dottern inte ville säga emot mamman är nog inte så konstigt men det var två vuxna karlar som inte heller hade några invändningar och borde förstått bättre. De vågade väl inte göra annat än vad den kvinnliga chefen bestämde.
Citera
2026-05-16, 22:30
Medlem
exoticspices avatar
Dottern hade en pojkvän som skriver mycket om henne på Facebook.

Det är inte bara pappan som förlorat sin familj.
Citera
2026-05-16, 23:07
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
50m är inte alls omöjligt och kvävenarkoseffekten är individuel som alkoholpåverkan på individer men det är snabbt ned o upp som gäller

Till min utbildning hörde det att svara på enkla frågor och göra enkla IQ-testuppgifter på tid på 25, 28, 31, 34, 37 och 40 meter. Med luft. 34 meter gick bra, men på 37 meter började det balla ur, så jag kom aldrig ner till 40. När jag kollade tiderna efteråt så såg man tydligt att allt hade börjat gå litet långsammare redan vid 31 meter. Själv märkte jag ingenting, jag tyckte allt gick skitbra. Tills instruktörerna knackade på axeln och skickade upp mig. Väldigt lärorikt. Under alla dyk sen dess är det ytterst sällan jag varit ner under 30 meter.
Citera
2026-05-16, 23:14
Medlem
israelisinnocents avatar
Tråd i dykarforum
https://scubaboard.com/community/threads/five-italians-die-in-maldives.668310/page-25

"According to Mundhu, the search effort has been entrusted to an Italian company called DAN, while three Finnish cave divers with technical expertise are also expected to join the mission."

Jag hade aldrig hört talas om "förgiftad luft" men brukar mest bada vid havsytan
Är det nåt man pratar i dykutbildning
Känns som det borde dö några varje år av det på billiga dykställen

finns tydligen co-testare för dykare
finns även kommentarer om det inte var förgiftning utan att de försökte dyka med "vanlig luft"

Citat:
A sixth diver, understood to be a female University of Genoa student, had reportedly been preparing to dive with the group but decided at the last moment not to enter the water.
Senast redigerad av israelisinnocent 2026-05-16 kl. 23:29.
Citera
2026-05-16, 23:21
Medlem
Jag har ett TDI cert extended range med 55 meter på luft som max under kursen. Kan meddela att jag inte kommer ihåg direkt mycket från själva dyket. Så någon typ av absolut död på det djupet med luft är inte sant.

https://www.tdisdi.com/tdi/get-certified/extended-range-diver/

Rekommenderar jag det? Nej - absolut inte. Kommer jag planera sådna dyk - inte det heller.
Citera
2026-05-16, 23:29
Medlem
otellos avatar
Tragiskt. Jag dyker aldrig på 50m, men har en del kompisar som gör det, djupberusning är otäcka grejer.
Citera
2026-05-16, 23:44
Medlem
israelisinnocents avatar
Uppdaterad sammanfattning från annat forum

https://scubaboard.com/community/threads/five-italians-die-in-maldives.668310/page-21

Citat:
It's confirmed that the only gas available onboard were air and nitrox 28/0.

Equipment details and operational setup​
Vessel operator statement on dive awareness: In a new interview published by Corriere della Sera, Orietta Stella, the legal representative for the tour operator Albatros Top Boat (owners/operators of the Duke of York), stated that the agency "did not know" the group intended to execute a dive exceeding the 30-meter regulatory limit and "would have never authorized it" (Sky TG24).

Gas and equipment checking procedures: Investigators are currently reviewing logs to ensure compliance with strict local prep protocols, which require checking dual regulators, buoyancy compensator devices (BCDs), and dive computers prior to entry (Sky TG24).

Vessel technical capabilities: Technical documentation for the Duke of York highlights that the vessel is natively equipped with high-capacity Coltri compressors and steel multi-valve tanks (ranging from 10 to 18 liters) supporting both standard air and Nitrox 28 blends, alongside support infrastructure for technical rebreather systems (Scuba Cruise). The specific gas analysis of the exact cylinders used by the victims is still being processed by investigators looking for oxygen toxicity or mix mismatches (Sky TG24).
New situational developments​
License suspension: The Maldives Ministry of Tourism and Civil Aviation officially issued an "indefinite" suspension of the operating license for the Duke of York luxury safari boat pending the conclusion of the joint inquiry (The Guardian).

Search team casualty: A 31-year-old Maldivian military diver, Sergeant Major Mohamed Mahudhee of the National Defence Force, died while attempting to locate the remaining bodies trapped inside the cave network (La Gazzetta del Mezzogiorno). Initial medical assessments indicate he suffered fatal decompression sickness (DCS) during a rapid ascent from the deep site (Sky TG24).

Cave architecture details: The Italian Foreign Ministry released updated mapping data of the accident site, noting that the underwater cave is divided into three distinct large chambers interconnected by highly restrictive, narrow passages. Recovery teams have only successfully cleared and explored two of these three chambers (Hillingdon Times).

Tragiskt med räddningsdykaren, djupberusning eller panik vid uppstigning?
Senast redigerad av israelisinnocent 2026-05-17 kl. 00:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in