Citat:
Om man bara följer empirin så är ju tendensen stalemate. Under 2025 var tendensen att Ryssland skulle ta Donbass om 2 år, nu står det närmast stilla. Jag är inte säker vad det beror på, den minst osannolika förklaringen är att Ryssland trycker på mindre, och den ständigt ökande mängden drönare gör kriget mer och mer till ett statiskt utnötningskrig. Ukraina är hårt pressat på manskap för att bemanna fronten, men genombrott av strategisk betydelse verkar osannolika.
Vi ser också bägge sidor prata om förhandlingar, möjligen signalerar man både mot den egna befolkningen att det är ok att inte vilja slåss till total vinst eller fullt nederlag. Når någon av sidorna stopp i sina flaskhalsar snabbar de nog sig till förhandlingarna.
Därför är min prognos att fronten blir ganska händelselös. Man kan t om tänka sig något mindre motjuck av AFU, men även de kommer stoppas av massiva mängder drönare. Det intressanta och oväntade kan nog snarare komma inrikes på någon av sidorna.
Vi ser också bägge sidor prata om förhandlingar, möjligen signalerar man både mot den egna befolkningen att det är ok att inte vilja slåss till total vinst eller fullt nederlag. Når någon av sidorna stopp i sina flaskhalsar snabbar de nog sig till förhandlingarna.
Därför är min prognos att fronten blir ganska händelselös. Man kan t om tänka sig något mindre motjuck av AFU, men även de kommer stoppas av massiva mängder drönare. Det intressanta och oväntade kan nog snarare komma inrikes på någon av sidorna.
Jag läser ditt inlägg och det låter som att du känner av att det går piss för Ryssland och ganska bra för Ukraina.
Sen kan vi alltid hamna i en diskussion om det är bra för Ukraina att Ryssland slår ut nästan hela deras elförsörjning mitt i vintern när det är -15 grader, är det bra osv? En vettig människa hade dragit diskussionen till, är det något som berör en militär frontlinje? Inte du, inte Ryssland, uppenbarligen.
Men nu är det sommar, allt glömt och förlåtet för såna som dig, det går fint att blicka framåt. Om vi då blickar framåt ser det däremot ganska mörkt ut för den ryska militären. De har faktiskt förlorat mark de senaste månaderna. De har alltså inte stått still, det har rört sig bakåt. Inte lika kul nu att bomba civila, det tyckte du ju för några år sedan?