2026-05-15, 18:20
Medlem
TheJesuits avatar
Som på många ställen har min stad tiggare på en del platser, främst utanför livsmedelsbutiker och Systembolaget. Jag har dock märkt ett nytt fenomen!

Tidigare kunde tiggaren vara borta då och då, antar att de behöver gå på toaletten eller röka en cigg. Men i huvudsak var de på plats. Nu har jag märkt att framför en av våra livsmedelsbutiker är tiggaren nästan aldrig där - men tiggarkopp och ett litet plakat med varför man skall ge pengar är på plats. Någon form av automatisering allstå, de har blivit för lata till och med för att tigga? Eller kanske tigger de framför två butiker samtidigt?

Känns fenomenet igen? Har ni sett detta i era städer?
Citera
2026-05-15, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Som på många ställen har min stad tiggare på en del platser, främst utanför livsmedelsbutiker och Systembolaget. Jag har dock märkt ett nytt fenomen!

Tidigare kunde tiggaren vara borta då och då, antar att de behöver gå på toaletten eller röka en cigg. Men i huvudsak var de på plats. Nu har jag märkt att framför en av våra livsmedelsbutiker är tiggaren nästan aldrig där - men tiggarkopp och ett litet plakat med varför man skall ge pengar är på plats. Någon form av automatisering allstå, de har blivit för lata till och med för att tigga? Eller kanske tigger de framför två butiker samtidigt?

Ja, det har jag också noterat. Kanske någon sorts omstrukturering inom organisationen? Man rationaliserade bort hälften av tjänsterna så de får gå mellan två eller fler platser? De fina klickmänniskorna som gillar olika kanske inte ger så mycket pengar längre? 🤔
Citera
2026-05-15, 18:32
Medlem
Glödskals avatar
Sitter det ingen på plats ärv det att betrakta som nedskräpning? Eller går det att dumpa saker utanför en butik utan att någon har rätt att plocka bort dem?
Citera
2026-05-15, 18:32
Medlem
De har försvunnit till stor del där jag bor, i Sthlm, Systembolaget sitter de jämt på , dock möjligt att de kör skift.. aldrig varit på systembolaget utan att en tiggare sitter i slussen in på bolaget.
Citera
2026-05-15, 18:36
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Sitter det ingen på plats ärv det att betrakta som nedskräpning? Eller går det att dumpa saker utanför en butik utan att någon har rätt att plocka bort dem?

Det fins ingen butiksägare i världen som skulle våga ta bort skräpet, det hade blivit mediadrev direkt, samma med kommunen de hade inte rensat undan. På det sättet är tiggarna Sveriges nya adel, de står över lagen liksom.
Citera
2026-05-15, 18:39
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Det fins ingen butiksägare i världen som skulle våga ta bort skräpet, det hade blivit mediadrev direkt, samma med kommunen de hade inte rensat undan. På det sättet är tiggarna Sveriges nya adel, de står över lagen liksom.

Du har förmodligen rätt, men någon uppmärksamhetstörstande poddare kanske kan, som Nick Alina eller liknande?
Citera
2026-05-15, 18:44
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:

Evolution.
Det är så härligt att se hur livet utvecklas.
🥰
Citera
2026-05-15, 18:46
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Jag går bara förbi alla tiggare.
Jag bidrar dessa ingenting och det gör jag utan att känna skuld, dåligt samvete, irritation, hat eller någonting alls.
Jag ger dom inte lillfingret, vilket jag tror är orsaken till varför många stör sig

Kanske har jag psykopatiska drag men jag anser numera att tiggerifrågan är en ickefråga.
Jag är glad att den inte är i fokus längre, så som den var för ca 10 år sedan
Senast redigerad av Donaldstrumpet 2026-05-15 kl. 18:55.
Citera
2026-05-15, 19:21
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Jag går bara förbi alla tiggare.
Jag bidrar dessa ingenting och det gör jag utan att känna skuld, dåligt samvete, irritation, hat eller någonting alls.
Jag ger dom inte lillfingret, vilket jag tror är orsaken till varför många stör sig

Kanske har jag psykopatiska drag men jag anser numera att tiggerifrågan är en ickefråga.
Jag är glad att den inte är i fokus längre, så som den var för ca 10 år sedan

Nej, jag bryr mig inte heller särdeles förutom att jag tycker det gör att Sverige ser ut som Indien. Tyckte bara det var en intressant observation.
Citera
2026-05-15, 19:27
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, det har jag också noterat. Kanske någon sorts omstrukturering inom organisationen? Man rationaliserade bort hälften av tjänsterna så de får gå mellan två eller fler platser? De fina klickmänniskorna som gillar olika kanske inte ger så mycket pengar längre? 🤔

Ja det är intressant att fundera på hur länge de fina refugees-welcome-människorna fortsätter att ge. Att tycka synd om zigenartiggare kanske inte är lika "inne" längre som det var 2015. Klimatgreta tröttande tex på klimatet och switchade till tycka-synd-om-palestinier istället.

Men eftersom de inte försvinner så finns det säkert vänstermänniskor som finansierar med sin skattefinansierade lön.
Citera
2026-05-15, 19:31
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Nej, jag bryr mig inte heller särdeles förutom att jag tycker det gör att Sverige ser ut som Indien. Tyckte bara det var en intressant observation.

Ok. Då kanske jag är lite of topic men jag tycker ändå att luffarnas/tiggarnas vistelse utanför våra butiker är en del av vårt samhälle. Känner man sig lågt stående i samhället kan man ändå tänka "Jag är fan bättre än de där jävlarna"
Citera
2026-05-15, 20:03
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Jag har faktiskt noterat detta också. Kanske har tiggaren arbetat övertid och har en massa kompledighet att ta ut?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in