2026-05-14, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Prova låg dos quetiapin 25-50 mg det kan mycket väl funka en tid och behöver du sen sluta så ger det ingen direkt abstinens
Men du går upp i vikt av qutetapin. Blir tjock som en gris.
Citera
2026-05-14, 18:49
Medlem
Mikaelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandy7

Det blir man av mirtazapin också. Har en vän som käkar medicinen och han kan inte motstå mat längre och gått upp 20kg. Resultatet har blivit att han är mer ledsen nu för att han blivit fet än innan när han hade depression.
Citera
2026-05-14, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandy7

Beror på en själv, tränar man och äter rätt är det inga problem
Citera
2026-05-14, 20:48
Medlem
Min kombo är magnesium (bisglycinat) + melatonin när jag har svårt att sova.

Det kan låta väldigt paradoxalt, men en ”stimulant” typ Voxra kan faktiskt hjälpa vissa att sova bättre. Är man för trött på dagen orkar man inte röra på sig tillräckligt. När jag jobbade som mest, speciellt kring storhelgerna, var det inte ovanligt att jag somnade med arbetskläderna på. Vanligtvis är det under semestertider som mina sömnproblem är som värst.
Citera
2026-05-14, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mik3Ehrmantraut
Jag har under många år ätit mirtazapin, som jag började med pga svårigheter att somna. Detta var då kopplat främst till ångest/depression. Kunde sova som en kung, men problemet var att tröttheten aldrig försvann.

Kunde sova 12-14 timmar och ändå va hur trött som helst. Det har funkat när jag jobbat pga av att då måste jag tvinga mig iväg, men förstör resten av livet. Så jag vill nu sluta med rävgiftet, men då blir problemet omvänt. Jag kan då inte sova alls på kvällen.

Har testat att sluta och tvinga mig va vaken på dagarna för att bygga upp trötthet mot kvällstid, men slutade med att jag gick 3 hela dygn utan att kunna sova på kvällen. Skulle kunna sova på dagarna, men det passar ju inte med jobb mm. Är galet trött på dagarna, men så fort klockan blir läggdags så blir jag istället klarvaken. Har ni några tips på andra preparat för insomni, vad har funkat för er?

Sluta med dom och prova annat sömnmedel
Citera
2026-05-15, 00:18
Medlem
Inthemoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Sluta med dom och prova annat sömnmedel

Propavan t.ex. Inte vanebildande, ger skön trötthet som man sover natten igenom på.
Citera
2026-05-15, 00:25
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Beror på en själv, tränar man och äter rätt är det inga problem

Diabetesrisken finns vad du än gör.
Citera
2026-05-15, 00:47
Medlem
Alvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mik3Ehrmantraut
Jag har under många år ätit mirtazapin, som jag började med pga svårigheter att somna. Detta var då kopplat främst till ångest/depression. Kunde sova som en kung, men problemet var att tröttheten aldrig försvann.

Kunde sova 12-14 timmar och ändå va hur trött som helst. Det har funkat när jag jobbat pga av att då måste jag tvinga mig iväg, men förstör resten av livet. Så jag vill nu sluta med rävgiftet, men då blir problemet omvänt. Jag kan då inte sova alls på kvällen.

Har testat att sluta och tvinga mig va vaken på dagarna för att bygga upp trötthet mot kvällstid, men slutade med att jag gick 3 hela dygn utan att kunna sova på kvällen. Skulle kunna sova på dagarna, men det passar ju inte med jobb mm. Är galet trött på dagarna, men så fort klockan blir läggdags så blir jag istället klarvaken. Har ni några tips på andra preparat för insomni, vad har funkat för er?
Jag käkar Mirtazapin, blir skittrött på kvällen efter att jag tar det, sover som en stock sen. Kliver upp utan problem och känner ingen trötthet under dagen. Mår bra på medicinen, gått upp i vikt förvisso men det tar jag hellre än att må piss.
Citera
2026-05-15, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvid
Jag käkar Mirtazapin, blir skittrött på kvällen efter att jag tar det, sover som en stock sen. Kliver upp utan problem och känner ingen trötthet under dagen. Mår bra på medicinen, gått upp i vikt förvisso men det tar jag hellre än att må piss.

Detta är den effekt man brukar höra av mirtazapin.

Det saknas mycket relevant info i TS. Exakt vilken dos mirtazapin? 3.75 mg till kvällen, alltså en pyttedos, är oftast lämplig om det är sömneffekten man är ute efter.
Citera
2026-05-15, 10:00
Medlem
3-5 gram glycin 30 minuter innan läggdags
Citera
2026-05-15, 16:26
Medlem
Pruttars avatar
Vilken tid på dygnet tar du det?
Citera
2026-05-15, 18:01
Medlem
Alvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asclepius
Detta är den effekt man brukar höra av mirtazapin.

Det saknas mycket relevant info i TS. Exakt vilken dos mirtazapin? 3.75 mg till kvällen, alltså en pyttedos, är oftast lämplig om det är sömneffekten man är ute efter.
Jag kör på 30 mg, tar dosen ungefär en timme innan läggdags. Då är jag rejält trött och nattmössan åker på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in