Citat:
Ursprungligen postat av
Duke-Of-Wellington
På ett sätt kan jag inte tycka synd om bankanställda som får gå. I synnerhet från storbankerna. Finns sjukt mycket personal som bara sitter och degar samtidigt som de får väldigt bra lön.
Sötbrödsdagarna är över för dessa låtsasjobbare. Då pratar jag alltså inte om de som arbetar direkt mot kunderna, utan folk inom olika stödfunktioner (som IT och annan backoffice/administration).
Det som däremot är sorgligt är att storbankerna inte tar av dessa besparingar och investerar i tillgänglighet, som fler kontor och kundtjänstmedarbetare m.m. Istället kastar man ut 550 i arbetslöshet och ger mer till aktieägarna.
Men dessa aktieägare är i själva verket du och jag! Alla pensionsfonder har säkerligen bankaktier i sina portföljer. Nog vill väl du ha en så god pension som möjligt går att få?
Citat:
Swedbanks tio största ägare:
Senaste förändring 2026-03-31
10 största ägare Kapital Röster
Investor 21,5% 21,5%
SEB eget aktieinnehav 4,4% 4,4%
AMF Pension & Fonder 4,2% 4,2%
Swedbank Robur fonder 4,0% 4,0%
Capital Group 3,7% 3,8%
Vanguard 3,4% 3,4%
BlackRock 3,2% 3,2%
Alecta 3,1% 3,1%
Handelsbanken Fonder 2,8% 2,8%
SEB Investment Management
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5255/seb-a
Fonder, fonder och fonder. Svenska och utländska pensionsfonder. Investor ingår säkerligen som aktie i någon pensionsfond. Jajamensan!
Citat:
Senaste förändring 2025-12-31
10 största ägare Kapital Röster
Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse 20,1% 43,0%
AMF 3,5% 7,5%
Vanguard 3,2% 2,1%
BlackRock 2,6% 0,6%
Swedbank Robur Fonder 2,1% 1,0%
SEB Investment Management 2,0% 0,5%
SEB-Stiftelsen 2,0% 3,5%
Marianne och Marcus Wallenberg Foundation 1,9% 4,2%
Alecta 1,9% 3,1%
Fidelity Investments 1,7% 0,4%
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5246/investor-a
Vill du att jag ska fortsätta att radda upp pensionsfonder som äger svenska företag?
F.ö anser jag att tillgängligheten till bankerna är på topp! Jag kan nå dem dygnet om och nästan var jag än befinner mig. Det är säkert minst 10 år sedan jag var in på Swedbank. Vad ska man göra därinne? Förstår inte riktigt...
Allt onödigt ska bort.