Kontakta vc ang demensutredning. Min pappa hade fett diffusa symptom och det var först när talet blev påverkat (han hittade inte ord/bytte ut ord till helt fel så meningarna blev svåra, tappade bort var han pratade om etc och var allmänt svårt att hålla konversation med) som vi började fatta vad det rörde sig om. Då hade han också ätit dåligt ett tag och tappat mycket i vikt. Han hade ingen tydlig minnesproblematik förrän i slutet (som kom väldigt fort), men det var precis som du beskriver nåt som kändes off, småsaker som var konstiga och han kändes inte alltid som sig själv liksom. Det var svårt att förklara för vården och peka ut tydliga exempel utöver talet. Han hade även nattliga hallucinationer och mardrömmar. Besvären kunde fluktuera kraftigt under dagen. Klassisk lewykkroppsdemens, men vi hann inte ens få diagnos och vård innan han gick bort då han slutat äta helt. Det var väl ca ett halvår av uppenbar problematik innan han dog. Fruktansvärt var det och jag önskar vi hade kopplat och sökt vård tidigare. Sorry för dåligt formulerad text men det var så mycket och så rörigt att det är svårt att få ur sig något klokt. Men iaf, kontakta vc och ligg på om utredning, ju förr desto bättre. Om inte annat för att känna att ni gjort det ni kunnat. Lyft allt du skrivit ovan. Håller tummarna för er!
Citat:
Det är liksom något som är off med honom. Han är omdömeslös eller saknar typ någon sorts grundförnuft till 100%. Han gör inte helknäppa saker, bara liksom sådär som att man hajar till när man ser vad han gör eller lyssnar på honom. Kan inte riktigt sätta tummen på det.
Sen det här med katten. Jag har talat om för honom att inte stressa den, inte vara så viftig med händerna rätt i dess ansikte, inte göra höga jamande ljud för att försöka få dess uppmärksamhet. Flera gånger. Ändå så håller han på så. Jag säger låt katten vara, låt den komma till dig. Men han kan liksom inte ta in dom instruktionerna.
Men det jag tycker är allra konstigast är det där med blodet. Att han liksom inte registrerar att han blöder fastän det är blod på hans badrumsgolv. Han bor själv. Det är ingen annan där som kan blöda ner hans golv. Han vet att han äter blodförtunnande så det borde då vara ganska självklart för vem som helst att det finns en möjlighet att det är han själv som blöder.
Min syster säger att han kör svajigt och ryckigt. Dom gör små utflykter ibland så hon har reagerat på det, säger att han klagar på att bilen varnar för att han måste stanna och ta en paus. För att han kör så konstigt.
Han käkar väldigt dåligt också. En gång om dagen äter han normal mat och sen trycker han in chips, godis och glass resten av dagen. Hans matlagningskunskaper har försämrats också. Förr lagade han ordentligt mat och intresserade sig för det. Nu är det som han inte kan laga på samma nivå längre. Färdiggratänger och airfry-pommes och sånt slop.
Sen det här med katten. Jag har talat om för honom att inte stressa den, inte vara så viftig med händerna rätt i dess ansikte, inte göra höga jamande ljud för att försöka få dess uppmärksamhet. Flera gånger. Ändå så håller han på så. Jag säger låt katten vara, låt den komma till dig. Men han kan liksom inte ta in dom instruktionerna.
Men det jag tycker är allra konstigast är det där med blodet. Att han liksom inte registrerar att han blöder fastän det är blod på hans badrumsgolv. Han bor själv. Det är ingen annan där som kan blöda ner hans golv. Han vet att han äter blodförtunnande så det borde då vara ganska självklart för vem som helst att det finns en möjlighet att det är han själv som blöder.
Min syster säger att han kör svajigt och ryckigt. Dom gör små utflykter ibland så hon har reagerat på det, säger att han klagar på att bilen varnar för att han måste stanna och ta en paus. För att han kör så konstigt.
Han käkar väldigt dåligt också. En gång om dagen äter han normal mat och sen trycker han in chips, godis och glass resten av dagen. Hans matlagningskunskaper har försämrats också. Förr lagade han ordentligt mat och intresserade sig för det. Nu är det som han inte kan laga på samma nivå längre. Färdiggratänger och airfry-pommes och sånt slop.
Senast redigerad av Nkhs 2026-05-14 kl. 20:56.
Senast redigerad av Nkhs 2026-05-14 kl. 20:56.