Citat:
Ursprungligen postat av
madnesstookthem
För att verkligen veta om smittsamheten är låg så vore det ju intressant att veta vilket förhållande de smittade haft till "patient zero" och dennes fru. Samtliga verkar ha insjuknat ungefär 2-3 veckor senare så det är väl ett rimligt antagande att det var ungefär när symtomen brakade loss hos det första offret som smittan också satte igång. Är dom bekanta, bodde dom bredvid varandra? Eller sa dom bara "Good morning" på frukosten?
Frågor som inte ställs verkar det som. Det som fick mig att gå i taket var alla resenärer som flugit hem som vanliga passagerare. Endast de som satt två stolsrader ifrån blev ombedda att sätta sig i karantän. WTF...vad är två stolsrader på ett flygplan, två centimeter? Hela planet borde sättas i karantän. Jag skiter i om "experter" säger att det inte smittar utan symtom. Det sa man initialt om Covid också.
Det här viruset är känt sedan 90-talet, medan Covid var ett nytt virus. Att du inte ser frågorna ställas, eller själv vet svaret på dem, innebär inte att svaret är okänt för virologer. Jag är helt övertygad om att rätt sorts experter har benkoll på förloppet på skeppet, men frågeställningen om hur man kontrollerar spridning när folk reser runt i världen är förstås relevant för alla virusutbrott. Och just därför är det ju bra när myndigheterna vidtar extra försiktighetsåtgärder; om inte annat är det bra övning inför nästa utbrott. För fler utbrott av virus kommer det att bli, men förhoppningsvis håller sig de allra farligaste virusen fortsatt på mattan både vad gäller dödlighet och smittsamhet.
För övrigt: Om du inte lyssnar på experter, varifrån ska du då hämta din information? Random människor på Flashback?
Folk som tycker att covid var en överreaktion borde fundera på vad som hade hänt om det viruset hade muterat till att bli mycket farligare istället för mildare. Och vad som händer om man då inte snabbt kan få fram ett effektivt vaccin. Det som nu kan uppfattas som en global överreaktion, skulle inte ha hjälpt ett dugg om virusets dödlighet hade ökat exponentiellt i några omgångar av mutationer.