2026-05-13, 13:08
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Smittsamheten är låg, men dödligheten är hög - två helt olika saker som leder till helt olika angreppssätt.

Det fanns ca 150 personer ombord. Vad jag har sett är 7-8 personer bekräftat smittade och 2 är misstänkt smittade. Tre har dött hittills. Inkubationstiden verkar vara drygt 40 dagar, så det kommer att ta ett tag innan man kan vara säker på att utbrottet helt är över.

För att verkligen veta om smittsamheten är låg så vore det ju intressant att veta vilket förhållande de smittade haft till "patient zero" och dennes fru. Samtliga verkar ha insjuknat ungefär 2-3 veckor senare så det är väl ett rimligt antagande att det var ungefär när symtomen brakade loss hos det första offret som smittan också satte igång. Är dom bekanta, bodde dom bredvid varandra? Eller sa dom bara "Good morning" på frukosten?

Frågor som inte ställs verkar det som. Det som fick mig att gå i taket var alla resenärer som flugit hem som vanliga passagerare. Endast de som satt två stolsrader ifrån blev ombedda att sätta sig i karantän. WTF...vad är två stolsrader på ett flygplan, två centimeter? Hela planet borde sättas i karantän. Jag skiter i om "experter" säger att det inte smittar utan symtom. Det sa man initialt om Covid också.
Citera
2026-05-13, 13:29
Medlem
madnesstookthems avatar
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/1-700-fast-pa-kryssningsfartyg-larm-om-kraksjuka

Vad fan...läge att skippa kryssningar framöver om någon nu har en förkärlek till det.
Citera
2026-05-13, 14:08
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
För att verkligen veta om smittsamheten är låg så vore det ju intressant att veta vilket förhållande de smittade haft till "patient zero" och dennes fru. Samtliga verkar ha insjuknat ungefär 2-3 veckor senare så det är väl ett rimligt antagande att det var ungefär när symtomen brakade loss hos det första offret som smittan också satte igång. Är dom bekanta, bodde dom bredvid varandra? Eller sa dom bara "Good morning" på frukosten?

Frågor som inte ställs verkar det som. Det som fick mig att gå i taket var alla resenärer som flugit hem som vanliga passagerare. Endast de som satt två stolsrader ifrån blev ombedda att sätta sig i karantän. WTF...vad är två stolsrader på ett flygplan, två centimeter? Hela planet borde sättas i karantän. Jag skiter i om "experter" säger att det inte smittar utan symtom. Det sa man initialt om Covid också.
Det här viruset är känt sedan 90-talet, medan Covid var ett nytt virus. Att du inte ser frågorna ställas, eller själv vet svaret på dem, innebär inte att svaret är okänt för virologer. Jag är helt övertygad om att rätt sorts experter har benkoll på förloppet på skeppet, men frågeställningen om hur man kontrollerar spridning när folk reser runt i världen är förstås relevant för alla virusutbrott. Och just därför är det ju bra när myndigheterna vidtar extra försiktighetsåtgärder; om inte annat är det bra övning inför nästa utbrott. För fler utbrott av virus kommer det att bli, men förhoppningsvis håller sig de allra farligaste virusen fortsatt på mattan både vad gäller dödlighet och smittsamhet.

För övrigt: Om du inte lyssnar på experter, varifrån ska du då hämta din information? Random människor på Flashback?

Folk som tycker att covid var en överreaktion borde fundera på vad som hade hänt om det viruset hade muterat till att bli mycket farligare istället för mildare. Och vad som händer om man då inte snabbt kan få fram ett effektivt vaccin. Det som nu kan uppfattas som en global överreaktion, skulle inte ha hjälpt ett dugg om virusets dödlighet hade ökat exponentiellt i några omgångar av mutationer.
Citera
2026-05-13, 14:15
Medlem
Citat:
Det här viruset är känt sedan 90-talet, medan Covid var ett nytt virus. Att du inte ser frågorna ställas, eller själv vet svaret på dem, innebär inte att svaret är okänt för virologer. Jag är helt övertygad om att rätt sorts experter har benkoll på förloppet på skeppet, men frågeställningen om hur man kontrollerar spridning när folk reser runt i världen är förstås relevant för alla virusutbrott. Och just därför är det ju bra när myndigheterna vidtar extra försiktighetsåtgärder; om inte annat är det bra övning inför nästa utbrott. För fler utbrott av virus kommer det att bli, men förhoppningsvis håller sig de allra farligaste virusen fortsatt på mattan både vad gäller dödlighet och smittsamhet.

För övrigt: Om du inte lyssnar på experter, varifrån ska du då hämta din information? Random människor på Flashback?

Folk som tycker att covid var en överreaktion borde fundera på vad som hade hänt om det viruset hade muterat till att bli mycket farligare istället för mildare. Och vad som händer om man då inte snabbt kan få fram ett effektivt vaccin. Det som nu kan uppfattas som en global överreaktion, skulle inte ha hjälpt ett dugg om virusets dödlighet hade ökat exponentiellt i några omgångar av mutationer.

Nedstängningar och åtgärderna gjorde ingenting, så om viruset hade muterat till något värre så hade vi haft exakt samma resultat oavsett.
Citera
2026-05-13, 14:17
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valsmoms
Nedstängningar och åtgärderna gjorde ingenting, så om viruset hade muterat till något värre så hade vi haft exakt samma resultat oavsett.
Jag är väldigt nyfiken på hur du kommer fram till ”ingenting” i den kommentaren. En källa kanske?
Citera
2026-05-13, 14:22
Medlem
Citat:
Jag är väldigt nyfiken på hur du kommer fram till ”ingenting” i den kommentaren. En källa kanske?
Titta på Sveriges dödlighet gentemot övriga Europa. Storbritannien hade bland de mest strikta restriktionerna i världen och hade ändå högre dödlighet. Restriktionerna var politiskt motiverad panik som stöttades av inkompetenta "experter" och media som vittrade blod.
Citera
2026-05-13, 14:31
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valsmoms
Titta på Sveriges dödlighet gentemot övriga Europa. Storbritannien hade bland de mest strikta restriktionerna i världen och hade ändå högre dödlighet. Restriktionerna var politiskt motiverad panik som stöttades av inkompetenta "experter" och media som vittrade blod.
Du får tro vad du vill, men all vetenskap och logik pekar mot raka motsatsen; om folk sprider ut sig och inte samlas i grupp under ett luftburet virusutbrott, så blir förre smittade. Eller menar du att det inte stämmer?
Citera
2026-05-13, 15:13
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:

Känt virus ja men hur mycket erfarenhet har man om dess beteende i olika miljöer? Om jag förstått det hela rätt så rör det sig om ett par hundra dokumenterade Andes-fall sedan 90-talet, primärt från Argentina och Chile och då landsbygden. Jag är ingen forskare men jag tycker det låter som ett snävt underlag att applicera som en sanning.

Jag lyssnar på experter, det skall man göra. Men i det här fallet känns approachen långt från säker. Och det finns omständigheter som vi inte kan göra något åt nu - som att vissa resenärer (om än utan symtom) lämnade skeppet och reste hem. Det borde naturligtvis aldrig ha fått ske. Varför skall flygresenärer som endast satt två stolsrader från en kryssningspassagerare vidta åtgärder? Är rad 3 safe? Är toaletten safe?
Citera
2026-05-13, 15:35
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blobbare
Gene Hackman och hans fru dog väl av hantavirus för ett par år sen, bliv inga panikåtgärder då, men nu behöver Israel pengar till sina evighetskrig

Nej frun dog av Hantavirus och Hackman dog av hjärtstillestånd då han var för gammal och skröplig för att kunna ta hand om sig själv.
Citera
2026-05-13, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Det är en av de saker som inte stämmer. Människor smittas av det vanliga hanta-viruset varje år. Det är många tusen.

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/hantavirus

Det som inte stämmer nu är att plötsligt så går WHO och stora delar av världen bananas över en båt med 5-10 smittade.

Det finns bara en logisk förklaring här. WHO vet att det inte är samma virus och de vet kanske mer än så.

Exakt antingen är det en muterad variant eller så är det bara WHO och politiker som vill sola sig i virusglansen. Kanske drömmer de sig tillbaka till guldåldern under Corona när de kunde hunsa folk ohämmat.
Citera
2026-05-13, 17:27
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elm17
Under hela mina livstid fram tills 2019 var det aldrig snack om något virus.

Folk var på kryssningar och drack alkohol, njöt och hade kul mm.

Senaste 7 åren har det varit snack om massa jävla virus om inte Corona-virus så Sars-viruset om inte Sars så Hanta-viruset.

Det är som man vill ta död på mänskligheten med alla dessa virus helt plötsligt bryter ut nu de senaste 7 åren utav en ”ren slump”.
Du är för ung att vara på Flashback om du inte upplevt några virus före 2019. 2009 hade vi exempelvis svininfluensa.
Citera
2026-05-13, 18:26
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsje
Staten verkar inte skynda ut något vaccin än så länge. Det lär väl betyda att det inte är nå fara
Staten har inget vaccin eller sysslar med att ta fram vaccin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in