2026-05-13, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Detta var vad han skrev:

Vad ska jag besvara? Lite av vad jag svarade var: "Vi ska inte önska varken Georgien eller Armenien samma öde som Ukraina bara för att ni vill jävlas med Ryssland för nöjes skull." Duger det inte?

Hänger du inte med i världen? Ryssland kindappar inte presidenter, dödar ledare i andra länder, sätter höga tarriffer mot sina "vänner", bombar barn som i Minab Iran och sen sätter Europa i en kommande energikris. Ryssland varnar i åratal om konflikt om NATO flyttas fram men väst ignorerade för Ryssland ska lyda och sedan då konflikt uppstår så pekar ni finger.

Ryssland erbjuder handel och det gör BRICS också men väst vill gå samma väg som med Ukraina, statskupp eller köpta politiker och sedan aggression mot Ryssland eller Kina (konkurrens önskas ej). Internationell lag betyder inget för USA eller EU för då hade man aldrig tillåtit statskuppen 2014 i Kiev utan krävt att nyval hållits som utlovat och man hade även sett till att Minskavtalet genomfördes.

Vad menar du med den norska länken? spotta ut det nu!

Men din J***a reta@rd. Det var ingen statskupp! Möjligtvis för att den Rysslandsvänliga presidenten stal statskassan och drog till Ryzzland.
Citera
2026-05-13, 15:53
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Men ska inte länderna få välja själva?

Om man inte vill ingå i Ryssland, då har man väl all rätt till det.
Försvinner till EU…
Vad då försvinner?
Om Ryssland inte är ett attraktivt alternativ, varför skulle man inte ta en bättre deal?
Önskan om att ses som européer och ingå i den inre marknaden?
Polen har lyckats bra. Baltikum också.

Citat:
Tycker du inte och hur skulle experten ha svarat då? Det handlade om Armenien och EU och jag lade till NATO som alltid kommer hand i hand. Ryssland ska alltså var öppen för att alla deras sammarbetspartners försvinner till EU och inte till BRICS, Ryssland ska med andra ord lyda. Ukraina blev en militär proxy via löften om pengar, EU och NATO där en liten del av befolkningen kan plocka frukterna. Låt oss hoppas för folkens skull att inte Georgien och Armenien tar samma väg som Ukraina, att folk lär sig nu då man ser vad som hänt och händer i världen.
Citera
2026-05-13, 15:59
Medlem
Hur många oljeraffinaderier i Ryssland har bombats, och hur många kvarstår?
Citera
2026-05-13, 16:00
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Nej, det handlade om Kreml och Putin. Du kunde inte besvara det.Ryssland, Kreml och Putin får göra som andra: Vårda sina relationer. Erbjuda något och se hur det står sig mot andra möjligheter.

Hota med politiska interventioner på annat lands mark, hota att starta krig och starta krig är motsatsen.

Intervention i Norge:
https://marcusoscarsson.se/just-nu-ryssland-inleder-rekrytering-i-norge/

Det är själva fan vad ryssarna bär sig åt.
Förekommer detta i Norge, så förekommer detta i Sverige också, så klart.

– Det här rekryteringsförsöket illustrerar allvaret och verkligheten i de hot vi står inför, säger Atle Tangen.

LÄS MER: Turistresort i Moskva står i lågor

"Kan förbereda sabotage"

Norska PST har kunnat kartlägga hur rekryteringsförsök sker både digitalt och via fysiska kanaler.

– Personer med ukrainsk bakgrund kan bli intervjuade av ryska underrättelsetjänster. De får en överblick över var personerna kommer ifrån i Ukraina, familjerelationer, kontakter i deras hemland, yrkesbakgrund från Ukraina, tidigare kontakt med ryska myndigheter, utöver vad personerna gör i Norge för närvarande, säger Tangen.

– Syftet med dessa rekryteringsförsök är att inhämta information, kartlägga olika förhållanden eller utföra andra uppdrag i Norge. Den information som erhålls kan användas för att utföra påverkansoperationer eller förbereda sabotageåtgärder.

Här påföljd sitter idioter och försvarar Putin och moskvastaten….
Citera
2026-05-13, 16:03
Medlem
Till skillnad från vissa andra är Danmarks statsminister Mette Frederiksen fast övertygad om att Ryssland inte är på väg att överge kriget.

Tvärtom tror hon att Ryssland förbereder en omfattande eskalering.

https://marcusoscarsson.se/otackt-besked-om-putin-mette-frederiksen-overtygad/

Citat:
Enligt flera bedömare och experter kan Rysslands diktator Vladimir Putin vara på väg att avsluta kriget i Ukraina. Detta med anledning av landets hårt pressade ekonomi och den ryska militärens obefintliga framgångar på slagfältet.

– Jag tror att den ukrainska konflikten närmar sig ett slut, sade Putin själv under lördagens firande av Sovjetunionens seger i andra världskriget.

Danmarks statsminister Mette Frederiksen delar inte analysen. Hon tror tvärtemot att Ryssland förbereder en omfattande eskalering.

– Det finns goda nyheter från fronten, men jag köper inte att det är ett särskilt försvagat Ryssland. Jag tror att de förbereder sig för att attackera ett annat land, säger hon enligt den danska tidningen BT.

Frederiksen utfärdar den uppseendeväckande varningen under ett samtal i Köpenhamn med Natos tidigare generalsekreterare Anders Fogh Rasmussen. Den danska statsministern varnar för att Putins ambitioner sträcker sig bortom Ukraina.

– Jag har aldrig sett den här konflikten som att den enbart handlar om Ukraina. Ryssland vill ha tillbaka sitt gamla imperium, säger hon.
Helt rimligt.

Att tro att ekonomiskt sönderfall eller höga förluster i sig skulle få Putin att backa är naivt. Hans ego är alldeles för stort för det, och man ska heller inte underskatta hur långt de sinnessjuka ryssdjuren är beredd att gå för den store ledaren.
Senast redigerad av Chillgren 2026-05-13 kl. 16:17.
Citera
2026-05-13, 16:16
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Well..om sk "hardliners" kommer till makten, blir det något bättre för Ryssland då ?

Svaret på det är ju : Nej. Utan det blir mer av det samma, och hur du än ser på det..så finns det bara en väg för Ryssland att gå..om det skall bli bättre. Angående kärnvapen så är det ett "nej" på det också. De undertecknar bara sin egen dödsdom med det..och inte går det något bättre för Ryssland då heller..

Nej, vem har påstått det. I alla fall inte jag!.
Citera
2026-05-13, 16:35
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Detta var vad han skrev:

Vad ska jag besvara? Lite av vad jag svarade var: "Vi ska inte önska varken Georgien eller Armenien samma öde som Ukraina bara för att ni vill jävlas med Ryssland för nöjes skull." Duger det inte?

Hänger du inte med i världen? Ryssland kindappar inte presidenter, dödar ledare i andra länder, sätter höga tarriffer mot sina "vänner", bombar barn som i Minab Iran och sen sätter Europa i en kommande energikris. Ryssland varnar i åratal om konflikt om NATO flyttas fram men väst ignorerade för Ryssland ska lyda och sedan då konflikt uppstår så pekar ni finger.

Ryssland erbjuder handel och det gör BRICS också men väst vill gå samma väg som med Ukraina, statskupp eller köpta politiker och sedan aggression mot Ryssland eller Kina (konkurrens önskas ej). Internationell lag betyder inget för USA eller EU för då hade man aldrig tillåtit statskuppen 2014 i Kiev utan krävt att nyval hållits som utlovat och man hade även sett till att Minskavtalet genomfördes.

Vad menar du med den norska länken? spotta ut det nu!
Ryssland kidnappar bara barn och kvinnor eller dödar bara sina egna ledare och oppositionella, för det är det enda dom är kapabla till, sen är det väl bra att nån städer upp bland ledarna i kriminella regimer.
Senast redigerad av Norrbagg79 2026-05-13 kl. 16:38.
Citera
2026-05-13, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
USA skickar militärer till Ukraina.

USA:s krigsminister Pete Hegseth uppger att amerikanska militärer kommer att skickas till landet för att utbilda sig i hur man använder drönare i krig.

Under en utfrågning i senaten uppger Hegseth att han personligen godkänt utplacering av amerikansk militär personal i Ukraina, rapporterar Ukrainska Pravda.

– För att säkerställa att vi drar alla möjliga lärdomar från konflikten och hur vi försvarar oss själva och går till offensiv i en tid där drönaröverlägsenhet är avgörande, säger han.

För omkring sju månader sedan erbjöd Ukraina den amerikanska militären hjälp att skjuta ner attackdrönare.

Då tackade USA nej.

Nu har dock inställningen förändrats.

Enligt amerikanska källor till Axios beskrivs beslutet att avvisa hjälpen som ett stort strategiskt misstag.

Källorna hänvisar till att kunskapen från Ukraina skulle ha varit värdefull under kriget mot Iran.

https://marcusoscarsson.se/just-nu-usa-skickar-militarer-till-ukraina/

Jag tycker generellt att Ukraina gör klokt i att inte lämna ut alla militära hemligheter gällande drönarteknik till Putins närmaste allierade Trump.
Vi minns alla hur Trump krävde att få veta vilka mål Ukraina tänkte bomba med amerikanska långräckviddsmissiler – när Trump väl hade informationen fanns det plötsligt ingen möjlighet att Ukraina ändå kunde få tag på missilerna.
Citera
2026-05-13, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Jag tycker generellt att Ukraina gör klokt i att inte lämna ut alla militära hemligheter gällande drönarteknik till Putins närmaste allierade Trump.
Vi minns alla hur Trump krävde att få veta vilka mål Ukraina tänkte bomba med amerikanska långräckviddsmissiler – när Trump väl hade informationen fanns det plötsligt ingen möjlighet att Ukraina ändå kunde få tag på missilerna.

Håller helt med dig. Kursk-offensiven från ryssarna sammanföll också med att Trump just då valde att inte lämna ut satellitbilder till Ukraina.
Citera
2026-05-13, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
eller när Frankrike/ ukraina ” läckte” uppgifter till Trump för att kolla om dessa hamnade hos putin,,, vilket de gjorde,,,,
Citera
2026-05-13, 17:22
Medlem
Vampyrdrönare till undsättning när ryska soldater panikslaget överger fångar och försöker fly.

Ryska styrkor var redan på väg att marschera sina nya fångar tillbaka till sina egna linjer. Då hörde de ett skräckinjagande ljud precis ovanför sig.

Det ukrainska luftfartyget, känt som en Vampire, sprider stor fruktan bland fiendens led. Ryska trupper kallar faktiskt den tunga bombdrönaren ”Baba Yaga” efter en berömd häxa från lokal folktro.

”När de hörde det distinkta ljudet av Vampiren som svävade ovanför dem, fick ryssarna panik, övergav fångarna och försökte fly”, uppgav militären.

Paniken räddade inte tillfångatagarna. Ukrainska Pravda noterar att drönarbesättningen utförde precisionsanfall och dödade två ryska soldater på plats.

Det plötsliga kaoset gav de tillfångatagna infanteristerna ett perfekt tillfälle att fly. Båda männen tog sig framgångsrikt tillbaka till vänligt sinnade linjer och återförenades slutligen med sina ursprungliga enheter.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/vampyrdr%C3%B6nare-till-unds%C3%A4ttning-n%C3%A4r-ryska-soldater-panikslaget-%C3%B6verger-f%C3%A5nga r-och-f%C3%B6rs%C3%B6ker-fly/ar-AA233Y0b?ocid=hpmsn&cvid=6a0495df3cdb4c948aa632b81 7ff6fb2&ei=16

Baba Yaga
Citera
2026-05-13, 17:31
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Hur många oljeraffinaderier i Ryssland har bombats, och hur många kvarstår?
Jag tror 22 av de 27 största raffinaderianläggningarna är bombade minst en gång. Men jag har inte lustläst.

Omsk, Tyumen, Krasnoyarsk, Angarsk (Irkutsk) och Khabarovsk raffinaderier tror jag inte attackerats. De ligger långt österut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in