2026-05-13, 11:25
Medlem
TarmeBaisses avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/man-doms-for-hets-mot-folkgrupp-forringade-forintelsen-i-livesandning

”En man i 30-årsåldern döms för hets mot folkgrupp i Helsingborgs tingsrätt. Mannen ska bland annat ha sagt att Förintelsen är en lögn och ifrågasatt hur många som dog.
Det är första gången den nya bestämmelsen i lagen om hets mot folkgrupp prövas sedan den trädde i kraft i juli 2024.”

Trodde inte det var olagligt att förneka förintelsen i Sverige. Är det den nya lagen?
2026-05-13, 11:26
Medlem
b00b00s avatar
Bra trådstart...

(FB) Första misstänkta förintelseförnekaren åtalas i Helsingborg (2026-04-25)
2026-05-13, 12:09
Medlem
kalkryggars avatar
Finns det enligt lagen någon skillnad i att fråga om förintelsen har ägt rum i jämförelse med att påstå att den inte har ägt rum?
2026-05-13, 12:42
Medlem
Så mao om nån förnekar förintelsen så är det nu HMF, dömds de samma här på fb då?
2026-05-13, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TarmeBaisse
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/man-doms-for-hets-mot-folkgrupp-forringade-forintelsen-i-livesandning

”En man i 30-årsåldern döms för hets mot folkgrupp i Helsingborgs tingsrätt. Mannen ska bland annat ha sagt att Förintelsen är en lögn och ifrågasatt hur många som dog.
Det är första gången den nya bestämmelsen i lagen om hets mot folkgrupp prövas sedan den trädde i kraft i juli 2024.”

Trodde inte det var olagligt att förneka förintelsen i Sverige. Är det den nya lagen?

Extremt läskigt lag. Det får mig att tror att det inte har hänt och att mannen har rätt.
Varför försöker man ens förbjuda andras åsikter.
Låt folk tycka vad dom vill, vad gör det.

Jag har spenderat mycket tid och läst om krig och speciellt 2 världskriget. När man vill förbjuda folks åsikter det får mig nu tror att det är lögner.
Någon som vet vem det är som åkte dit?
Vill höra hans teorier nu bara för det och varför dom är så hotfulla att folk få reda på.

Alla lagar som försöker hindra folk åsikter där går mina alarm klockor igång rejält.
2026-05-13, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Extremt läskigt lag. Det får mig att tror att det inte har hänt och att mannen har rätt.
Varför försöker man ens förbjuda andras åsikter.
Låt folk tycka vad dom vill, vad gör det.

Jag har spenderat mycket tid och läst om krig och speciellt 2 världskriget. När man vill förbjuda folks åsikter det får mig nu tror att det är lögner.
Någon som vet vem det är som åkte dit?
Vill höra hans teorier nu bara för det och varför dom är så hotfulla att folk få reda på.

Alla lagar som försöker hindra folk åsikter där går mina alarm klockor igång rejält.
Riktigt sjuk lag ja.

Frågan är ju var gränsen går. Siffran 50k har ju cirkulerat en del på Twitter bland annat. Ponera att jag påstår att Förintelsen hänt men att det bara var 50k som dog. Är det HMF då?
2026-05-13, 13:49
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Publicera gärna FUP så man får hela bilden. Jag har mycket svårt att tänka mig att om jag skriver: ”Förintelsen har aldrig ägt rum” på min Facebooksida så utgör det HMF.
2026-05-13, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiato
Riktigt sjuk lag ja.

Frågan är ju var gränsen går. Siffran 50k har ju cirkulerat en del på Twitter bland annat. Ponera att jag påstår att Förintelsen hänt men att det bara var 50k som dog. Är det HMF då?

Om man inte var skeptisk till inskränkningar av yttrandefrihet innan så blir man det nästan efter sådana här lagar. Jag förstår argumentet om att man vill motverka hatpropaganda och historieförfalskning, men samtidigt blir det obehagligt när staten börjar avgöra vilka historiska teorier eller åsikter som får uttryckas.

Om sanningen är stark borde den kunna bemöta lögner öppet istället för att kriminalisera vissa påståenden. Annars riskerar man att skapa ännu mer misstänksamhet och konspirationstänkande.
2026-05-13, 15:46
Medlem
Citat:

Ja, åsikts- och yttrandefriheten är ju direkt hotad och denna lag är ett enormt kliv mot att förtrycka folket ytterligare
2026-05-13, 17:34
Medlem
Tuors avatar
Synd att Sverige inte har någon yttrandefrihet.

Vilka länder ska man flytta till om man vill kunna ifrågasätta en historisk händelse?
2026-05-13, 19:21
Medlem
Helt rätt o straffa han, vi har ännu överlevande från förintelsen även i Sverige, handlar inte om yttrandefrihet det handlar om en idiot, låt han prova måla muhammed som en falsk o se hur länge han får leva med sin yttrandefrihet, även om han är i sverige.
2026-05-13, 20:03
Medlem
spoilers avatar
"Fria Tider har tidigare skrivit om Damon Moayed-Mohseni, 29, och Arber Bullaku, 39, som är kända för att gå runt och trakassera folk och utföra skadegörelse i Helsingborg.

Nu döms duon återigen – bland annat för åsiktsbrott."

https://www.friatider.se/jamforde-forintelsen-med-holodomor-doms
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in