2026-05-06, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Tidö har alltså inte genomfört nånting, tack.
Trams.
Citera
2026-05-06, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Trams.

det är väl det Tidö hållit på med.
samt "signalpolitik" dvs spara alla göttiga vallöften från förra valet så dom kan lova samma sak igen.

detta är inget undantag. prat prat prat, lova lova lova.
men tittar man på va som går från ord till handling är det ingenting
Citera
2026-05-06, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
På 90-talet fanns det ingen tandläkarbrist. Det gör det nu. Tacka invandringen för det
Många invandrade tandläkare också.
Citera
2026-05-06, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Många invandrade tandläkare också.
mm astronauter, kärnfysiker och allt möjligt. absolut!
Citera
2026-05-06, 19:30
Medlem
Citat:
mm astronauter, kärnfysiker och allt möjligt. absolut!
Vad har det med saken att göra?
Citera
2026-05-08, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Vad har det med saken att göra?
Vi har tandläkarbrist då vi tagit hit jävligt mycket folk med dålig tandhälsa från riktigt sunkiga länder. Invandrande tandläkare kompenserar verkligen inte för detta
Citera
2026-05-08, 17:44
Medlem
Deagle66s avatar
Dessa illegala parasiter ska skickas ut direkt dom besöker en tandläkare.

Hur svårt kan det vara att rapportera en papperslös jävel?
Citera
2026-05-12, 15:26
Medlem
oldandborings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Fel, vård som inte kan anstå är allt som kan leda till framtida problem. Det vill säga allt förutom rent kosmetiska ingrepp.

Käften, korkade apa.

Vård som inte kan anstå betyder även FÖREBYGGANDE vård. Läs på, efterblivna nolla. Så länge ett ingrepp är medicinskt motiverat för att förhindra framtida problem (ja, även om problemet skulle vara 30 år i framtiden) så är det VÅRD SOM INTE KAN ANSTÅ.

Vård som inte kan anstå:

"• vård och behandling (inklusive följdinsatser) av sjukdomar och skador där
även en måttlig fördröjning kan innebära allvarliga följder för patienten
• vård som ges för att motverka ett mer allvarligt sjukdomstillstånd
• vård för att undvika mer omfattande vård och behandling
• vård för att minska användningen av mer resurskrävande akuta behand-
lingsåtgärder
• vård för personer med särskilda behov (tortyr, allvarliga övergrepp,
trauma) bör bedömas särskilt omsorgsfullt
• hjälpmedel vid funktionshinder om inte patienten kan få tillgång till det på
annat sätt"

Efterblivna jävla hora. Det är undermänniskor som du som har förstört Europa. Jag hatar sådana som du och jag hoppas att du blir mördad av en illegal.

Wow, lilla vän, ta inte i så att du bajsar på dig nu. Det är inte särskilt trevligt att kalla mig hora och önska mig död redan i ditt första svar.

Jag talar om tandvård.
Du är så uppenbart okunnig så att du blandar ihop allt lite som det passar dig.

Vård som inte kan anstå betyder hos oss akut värk, och har du haft tandvärk någon gång så vet du säkert hur det kan kännas.
Det kan även betyda en vass fraktur, även utan värk, då man kan skära sig rätt ordentligt i tungan och kinden.
Bland annat. Dock absolut ingenting onödigt. Nu talar jag enbart om vuxna, barn har fri tandvård.

När flyktingströmmen kom 2015 drog vi ut en massa inflammerade tänder och punkterade abscesser på folk som såg ut som hamstrar, vi trepanerade och skrev ut antibiotika. Om du tror att vi höll på med en massa förebyggande åtgärder för att eliminera problem 30 år framåt i tiden, så har du fel.

Nu är jag säker på att jag ägnat flera, helt bortkastade, minuter på att försöka förklara för en uppenbar idiot. Dock är jag ledig och lite uttråkad så jag kunde inte låta bli.
Citera
2026-05-12, 15:32
Medlem
oldandborings avatar
Citat:
På 90-talet fanns det ingen tandläkarbrist. Det gör det nu. Tacka invandringen för det

Det är ingen brist på tandläkare i Sverige i stort. Det är brist på tandläkare som vill jobba utanför större städer.
Citera
2026-05-12, 15:46
Medlem
oldandborings avatar
Citat:

Att Sverige släpper in en massa människor med stora vårdbehov har ingenting med tandläkarbristen att göra.
Tandläkarbristen i Sverige är mer ett geografiskt dilemma. Storstäderna har överhuvudtaget ingen brist på tandläkare medan landsbygden har jätteproblem med att få bemannat. Och ofta är det just utländska tandläkare vi får tag i.
Unga nyutbildade tandläkare tenderar att stanna i de större städerna. Ibland börjar de sin karriär på en mindre orter där de lärs upp av handledare, får gå kurser och skaffar sig erfarenhet. Men om de inte bildar familj, så brukar det tyvärr ofta sluta med att de söker sig tillbaka till stan efter något år.
Citera
2026-05-12, 16:07
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldandboring
Att Sverige släpper in en massa människor med stora vårdbehov har ingenting med tandläkarbristen att göra.
Tandläkarbristen i Sverige är mer ett geografiskt dilemma. Storstäderna har överhuvudtaget ingen brist på tandläkare medan landsbygden har jätteproblem med att få bemannat. Och ofta är det just utländska tandläkare vi får tag i.
Unga nyutbildade tandläkare tenderar att stanna i de större städerna. Ibland börjar de sin karriär på en mindre orter där de lärs upp av handledare, får gå kurser och skaffar sig erfarenhet. Men om de inte bildar familj, så brukar det tyvärr ofta sluta med att de söker sig tillbaka till stan efter något år.

Landsbygden har sedan början av 80-talet haft brist på tandläkare och läkare.
Citera
2026-05-13, 02:51
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldandboring
Wow, lilla vän, ta inte i så att du bajsar på dig nu. Det är inte särskilt trevligt att kalla mig hora och önska mig död redan i ditt första svar.

Jag talar om tandvård.
Du är så uppenbart okunnig så att du blandar ihop allt lite som det passar dig.

Vård som inte kan anstå betyder hos oss akut värk, och har du haft tandvärk någon gång så vet du säkert hur det kan kännas.
Det kan även betyda en vass fraktur, även utan värk, då man kan skära sig rätt ordentligt i tungan och kinden.
Bland annat. Dock absolut ingenting onödigt. Nu talar jag enbart om vuxna, barn har fri tandvård.

När flyktingströmmen kom 2015 drog vi ut en massa inflammerade tänder och punkterade abscesser på folk som såg ut som hamstrar, vi trepanerade och skrev ut antibiotika. Om du tror att vi höll på med en massa förebyggande åtgärder för att eliminera problem 30 år framåt i tiden, så har du fel.

Nu är jag säker på att jag ägnat flera, helt bortkastade, minuter på att försöka förklara för en uppenbar idiot. Dock är jag ledig och lite uttråkad så jag kunde inte låta bli.

Du är efterbliven, det innebär allt detta:

akut tandvärk
akut pulpit
abscess
svullnad, feber eller spridningsrisk
infekterad tand som behöver extraheras
akut rotbehandling eller trepanation
vass fraktur som skär i tunga eller kind
traumatiska tandskador
lossnad krona, bro eller fyllning om det ger smärta, skada, infektion eller funktionsproblem
protes som måste lagas eller ersättas om patienten annars inte kan tugga rimligt
djup karies där väntan riskerar pulpit, infektion, rotbehandling eller extraktion
symtomgivande karies
snabbt progredierande karies
sekundärkaries under krona eller bro om konstruktionen hotas
permanent fyllning när temporär fyllning inte räcker
fortsatt rotbehandling efter akut öppning av tanden
temporär krona eller långtidstemporär fyllning efter akutbehandling
permanent krona om tanden annars riskerar att frakturera, till exempel efter rotbehandling eller stor substansförlust
bro, protes eller annan ersättning om utebliven ersättning ger tydlig funktionsförlust, skaderisk eller risk för följdproblem

Det vill säga ALLT som faktiskt kostar mycket för oss vanliga skattebetalande dödliga, i stället för alla PARASITER du påstår dig behandla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in