Citat:
Ursprungligen postat av
oldandboring
Wow, lilla vän, ta inte i så att du bajsar på dig nu. Det är inte särskilt trevligt att kalla mig hora och önska mig död redan i ditt första svar.
Jag talar om tandvård.
Du är så uppenbart okunnig så att du blandar ihop allt lite som det passar dig.
Vård som inte kan anstå betyder hos oss akut värk, och har du haft tandvärk någon gång så vet du säkert hur det kan kännas.
Det kan även betyda en vass fraktur, även utan värk, då man kan skära sig rätt ordentligt i tungan och kinden.
Bland annat. Dock absolut ingenting onödigt. Nu talar jag enbart om vuxna, barn har fri tandvård.
När flyktingströmmen kom 2015 drog vi ut en massa inflammerade tänder och punkterade abscesser på folk som såg ut som hamstrar, vi trepanerade och skrev ut antibiotika. Om du tror att vi höll på med en massa förebyggande åtgärder för att eliminera problem 30 år framåt i tiden, så har du fel.
Nu är jag säker på att jag ägnat flera, helt bortkastade, minuter på att försöka förklara för en uppenbar idiot. Dock är jag ledig och lite uttråkad så jag kunde inte låta bli.
Du är efterbliven, det innebär allt detta:
akut tandvärk
akut pulpit
abscess
svullnad, feber eller spridningsrisk
infekterad tand som behöver extraheras
akut rotbehandling eller trepanation
vass fraktur som skär i tunga eller kind
traumatiska tandskador
lossnad krona, bro eller fyllning om det ger smärta, skada, infektion eller funktionsproblem
protes som måste lagas eller ersättas om patienten annars inte kan tugga rimligt
djup karies där väntan riskerar pulpit, infektion, rotbehandling eller extraktion
symtomgivande karies
snabbt progredierande karies
sekundärkaries under krona eller bro om konstruktionen hotas
permanent fyllning när temporär fyllning inte räcker
fortsatt rotbehandling efter akut öppning av tanden
temporär krona eller långtidstemporär fyllning efter akutbehandling
permanent krona om tanden annars riskerar att frakturera, till exempel efter rotbehandling eller stor substansförlust
bro, protes eller annan ersättning om utebliven ersättning ger tydlig funktionsförlust, skaderisk eller risk för följdproblem
Det vill säga ALLT som faktiskt kostar mycket för oss vanliga skattebetalande dödliga, i stället för alla PARASITER du påstår dig behandla.