2026-05-12, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snittscheeer
Beviskedjan är så starkt ändå. 1+1+1+1+1 osv. Just håret va snilleblixten av att bevisa att hon ljuger så fort hon får chansen.

Har det framkommit på vems begäran som hårprovet togs?
Kan mycket väl tänka mig att SÄPO skulle vara intresserad av en sån sak för att utreda i vilken omfattning hennes drogbruk skulle kunna utgöra en säkerhetsrisk.
Det är ju knappast ett rutinprov vid dom brott hon misstänks för.
Eller kan Katja själv begärt det för att "Skulle en skyldig person kräva ett test av håret? Nä, knappast va, där ser ni - jag är oskyldig, där har ni beviset"?
Så korkad har hon ju faktiskt visat sig vara.
Sen finns det dom som verkligen lyckas blanda ihop korten så en salig samling nämndemän blir så förvirrade att dom går på den finten, men det beror nog på att dom är ännu mer kalkade.
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Nåja, lätt hänt i midvintermörkret och det på en dåligt upplyst gata att man tar fel på en stor gnagare och en räv. Allt är inte utrett i detalj än. Kapybaran är nära släkt med marsvinet.

https://aalborgzoo.dk/sv/vaara-djur-2/kapivar/
Så, i själva verket kan det ha rört sig om en förväxling mellan en kapybara och en Sibirisk tiger?
Hisnande, och rätt otäckt att tänka sig
Citera
2026-05-12, 20:05
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojoneg
Ja men de gjorde ju inget i akutskedet när hon var på stationen? Dvs hon hade kunnat göra sig av med alla bevis tills de började med sin utredning?
Det där är något jag reagerade på, att hon fick behålla handväskan när hon placerades i arresten. Brukar man inte bli fråntagen sånt eller att det kontrolleras åtminstone innan man hamnar i arresten? Även om, som i det här fallet, vissa utredningsåtgärder avbryts borde ju sånt kollas ändå tycker man innan man hamnar i arresten.
Senast redigerad av Lloyd.Christmas 2026-05-12 kl. 20:10.
Citera
2026-05-12, 20:06
Medlem
BombaySaphires avatar
Hon är en simpel knarkare. Fast i ett missbruk. Bortom kontroll.
Citera
2026-05-12, 20:12
Medlem
Abdul.Alhazreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Det där är något jag reagerade på, att hon fick behålla handväskan när hon placerades i arresten. Brukar man inte bli fråntagen sånt eller att det kontrolleras åtminstone innan man hamnar i arresten? Även om, som i det här fallet, vissa utredningsåtgärder avbryts borde ju sånt kollas ändå tycker man innan man hamnar i arresten.
Jo det stämmer, den hederliga polisen som ser på övervakningskameran att hon snortar ifrågasätter just varför hon fått ha väskan med sig in, därefter tas den i beslag.

Trist att inte alla inblandade poliser var lika hederliga och uppmärksamma...
Citera
2026-05-12, 20:17
Medlem
Womenwarriors avatar
Här kommer förundersökningsprotokollet (FUP):

https://gofile.io/d/C7iB0B

Källa:
https://www.krimfup.se/articles/katja-nyberg-atalas-for-flera-narkotikabrott

Admin får gärna fästa de på första sidan annars blir den svår och hitta.
Citera
2026-05-12, 20:17
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdul.Alhazred
Jo det stämmer, den hederliga polisen som ser på övervakningskameran att hon snortar ifrågasätter just varför hon fått ha väskan med sig in, därefter tas den i beslag.

Trist att inte alla inblandade poliser var lika hederliga och uppmärksamma...
Ja alltså det känns ut som det varit väldigt mycket (kanske medvetet?) slarv. NFC som inte tog DNA på zippåsen som de blivit ombedda att göra, polisen som slängde "snortröret" o.s.v.
Citera
2026-05-12, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Från din länk.

” Överåklagare Anders Jakobsson konstaterar även han att det har begåtts misstag.
– Även NFC har gjort en liten groda.”

Vad kan han syfta på här?

En klantig polis som inte klarar av sitt arbete.

Citat:
Patrull upplever även att den misstänktas beteende är väldigt avvikande och en snabbtest genomförs på första urinprovet som återkommer positivt. Inne på Västberga beslutas och genomförs Kroppsbesiktning samt Kroppvisitation.

När beslut fattas om att snabbt kontrollera den misstänktes väska så tar sig
undertecknad ut snabbt och öppnar väskan. Jag har dock inga nitrilhandskar på mig när jag öppnar väskan och plockar där med ut påsen med det misstänkta narkotikapulvret med mina bara händer, tillsammans med ett sugrör och vad som inledningsvis uppfattas som en brun tablett. Dessa föremål placeras sedan i en nitrilhandske för vidare hantering.
Det som uppfattades som en tablett uppdagas senare inte vara detta utan verkar vara mer av ett lock till en sminkpenna eller liknande. Precis innan misstänkt släpps ut frågar undertecknad hastigt om hon önskar tillbaka denna bruna sak och det önskades ej då hon bara ville komma iväg till en väntande
bil då hon skulle med familjen till USA under morgonen.
Sugröret missar undertecknad att lägga in som beslag under natten och vad det verkar så har sugröret följt med handsken i sopkorgen för avfallshantering.
Sugröret har fotodokumenterats.
Citera
2026-05-12, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det låter som mycket jobb för att fastställa ett så ringa brott som narkotikabruk.

Vet du också hur långt bak man undersöker? Kan man bli dömd för att håret visar rester av extsacy ett år bakåt?

Ringa är det väl 2 års preskription på kan ha fel dock.
Citera
2026-05-12, 20:32
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Womenwarrior
Här kommer förundersökningsprotokollet (FUP):

https://gofile.io/d/C7iB0B

Källa:
https://www.krimfup.se/articles/katja-nyberg-atalas-for-flera-narkotikabrott

Admin får gärna fästa de på första sidan annars blir den svår och hitta.

FUP:en finns redan i tråden. Men aldrig fel att ha den på flera ställen.

Citat:
Ursprungligen postat av banal
Uppdaterade länkar med hela FUP:

Nacka TR B 246-26 - dagbok, stämningsansökan och förundersökningsprotokoll
https://pixeldrain.com/l/6Nx6Bwsc

Mirror:
https://gofile.io/d/3ftDjZ
Citera
2026-05-12, 20:38
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gregerochbengt
Ringa är det väl 2 års preskription på kan ha fel dock.

Nope, det är 5 år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CWG
Samtidigt är ju hårprov rättsosäkert av en anledning. Det går inte säga när i tiden substanserna har hamnat i kroppen, blodprov är ju betydligt mer träffsäkert där.

Fast det stämmer inte helt. Du kan med säkerhet se att en drog har tagits inom 1-3 månader. Men rättssäkerheten kan jag inte yttra mig om då jag har noll koll. Men håret växer i snitt 1cm per månad (diff på någon mm hit och dit)
Citera
Medlem
Sedan när fick polisen rätt att ta annat än blodprov vid en kroppsbesiktning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in