Citat:
Det finns ju en del som hävdar att om inte Nazityskland hade besegrats i grunden med åtföljande ockupation , denazifiering skulle inte dagens demokratiska Tyskland existera.
Den vägen är stängd vad gäller kärnvapenmakten Ryssland. Dessutom har inte Ryssland, till skillnad mot Tyskland haft nån Upplýsning. Ända sedan hedenhös har Ryssland varit en imperialistisk stormakt, så som du beskriver, som med jämna mellarum anfaller sina grannar.
Det är därför en brännande fråga, inte bara för Ukraina,, utan för Europa i sin helhet, vilket krigsmålet bör vara.
Det finns nog många pragmatiska skäl att nu nöja sig med en frusen konflikt längs med nuvarande frontlinjer. Men jag tror samtidigt att det vore ett strategiskt misstag. Ryssland skulle bara slicka sina sår och sedan återstarta kriget igen.
Alla klutar borde därför sättas till att istället slänga ut Ryssland helt och hållet från Ukraina och sedan försöka hitta nån slags "containment"-lösning. Denna måste inkludera obevekliga svarsangepp på Rysslands territorium om inte Ryssland håller sig på mattan.
Det är naivt att tro att Ryssland skulle kunna bli en demokrati inom en överskådlig framtid. Det är mer sannolikt , tror jag, med ett sönderfall med tanke på den befolkningsmässiga och ekonomiska åderlåtning som kriget har påskyndat.
Den vägen är stängd vad gäller kärnvapenmakten Ryssland. Dessutom har inte Ryssland, till skillnad mot Tyskland haft nån Upplýsning. Ända sedan hedenhös har Ryssland varit en imperialistisk stormakt, så som du beskriver, som med jämna mellarum anfaller sina grannar.
Det är därför en brännande fråga, inte bara för Ukraina,, utan för Europa i sin helhet, vilket krigsmålet bör vara.
Det finns nog många pragmatiska skäl att nu nöja sig med en frusen konflikt längs med nuvarande frontlinjer. Men jag tror samtidigt att det vore ett strategiskt misstag. Ryssland skulle bara slicka sina sår och sedan återstarta kriget igen.
Alla klutar borde därför sättas till att istället slänga ut Ryssland helt och hållet från Ukraina och sedan försöka hitta nån slags "containment"-lösning. Denna måste inkludera obevekliga svarsangepp på Rysslands territorium om inte Ryssland håller sig på mattan.
Det är naivt att tro att Ryssland skulle kunna bli en demokrati inom en överskådlig framtid. Det är mer sannolikt , tror jag, med ett sönderfall med tanke på den befolkningsmässiga och ekonomiska åderlåtning som kriget har påskyndat.
Att Ryssland liberaliseras är på gränsen till uteslutet. Ett tänkbart scenario är någon sorts mittenväg, med ett nytt nationalistiskt ledarskap som vill slicka såren och försöka få igång handel med väst igen. Dessa kommer flirta med svaga ledare i Europa (exempelvis Tyskland) och vet vad de ska säga för att spela på Europeisk naivitet och fredsrörelser. Målet är lyfta sanktioner så att man kan börja återuppbyggnaden. Det nya målet kan vara att ge sig på forna OSS-länder enligt klassisk mobbar-logik, i.e välj ett svagare offer. Den dolda ryska analysen kommer att vara att väst inte kommer orka enagera sig på samma sätt för exempelvis Armenien eller Kirgizistan som för Ukraina och dessvärre kan dem ha rätt. Här får man utlopp för sina stormaktsambitioner men på mer lätt-annekterad mark.
Det andra troliga scenariot är inre sönderfall. Tyvärr tror jag att väst är lite för rädda för det scenariot, relaterat till icke spridnings-frågor. Föreställ er tjetjenska separatister som tar makten i Moskva och får kärnvapenkapacitet, eller kriminella nätverk som börjar sälja WMD:s och drönarteknik. Det blir 90-talet igen, men istället för den trötthet och försiktiga optimism som präglade Perestrojkan blir det bitterhet och tumult.
Väst behöver rycka av plåstret och ändå gå för att på allvar söndra Ryssland. Världen behöver ett ordenligt, modernt fall av att ondskan åker på stryk på allvar och resten är ett senare problem. Oavsett scenario ska vi hålla i våra sanktioner för att tvinga Ryssland så långt ner på knä som överhuvudtaget möjligt. Deras befolkning förtjänar inget annat heller. Alla får ju ha sin egen uppfattning här men personligen är min empati för orcherna helt slut. De förtjänar samma behandling som nazisterna efter WW2, det vill säga total underkastelse och åratal av rättsprocesser och det är vad dem kommer få.
Senast redigerad av H24 2026-05-12 kl. 15:43.
Senast redigerad av H24 2026-05-12 kl. 15:43.