Citat:
Ursprungligen postat av
HipToBeSquare
Benjamin (Mileikowsky) Netanyahu vill dra ner USA stöd till Israel till noll ("to draw down to zero the American financial support").
https://www.cbsnews.com/news/netanyahu-us-israel-iran-60-minutes-transcript/
Som bekant är Israel nuvarande helt beroende av USA, minst inte med deras krig mot Iran där USA tvingas göra grovjobbet. Om man ska tolka artikeln så vill Israel bli en stormakt likt brittiska imperiet i mellanöstern med vasallstater runt omkring som istället för USA gör grovjobbet.
Med tanke på historien med Israel, kommer det ens vara möjligt. Arabbefolkningen är minst sagt skeptiska till Israel och att Israel skulle kunna kontrollera arabvärlden utan USA är en svår uppgift.
Vad tror ni, är det ens möjligt för Israel kan kontrollera hela arabvärlden utan USA?
Varför skulle Israel säga nej till USA:s stöd? Det är det första jag tänker när jag får höra detta.
Betyder att Israel inte är nöjda med USA:s stöd
Och då frågar jag mig: Varför då?
Vad finns det med USA:s stöd som är dåligt för Israel?
Vet vi vilka villkor USA ställer - för att ge sitt stöd?
Israel har ju fått USA till att utföra det smutsiga och kostsamma jobbet att bomba flera länder i mellanöstern. Nu senast Iran.
Men USA, som konstaterat att Iran inte utgör något hot, är inte intresserade att kriga åt Israel längre?
Och då säger Israel att de inte är intresserade av USA:s stöd - vilket betyder att USA inte längre kan ställa några motkrav på Israel.
USA har i så fall inte längre någon påverkan på Israel.
Och alltså kan Israel göra som de vill - Och de vill tydligen kriga även om USA inte är med på det.