2026-05-12, 10:44
Medlem
Att det på riktigt fortfarande finns dioter som pratar om massmord..

Ni är lika psyksjuka som den där jävla kryckmannen allihop..

Haha hade Israel verkligen försökt så hade Palestina varit jämnat med marken efter en helg!

Hur fan kan man som Svensk ställa sig på gator och torg i Sverige och öppet stötta terrorism?! Det är fan ingenting annat än sinnesjukt..
Citera
2026-05-12, 12:23
Medlem
bomhulls avatar
Man vill inte jämföras med korrupta Zelensky och pengatvätt aktiviteter
Citera
2026-05-12, 12:25
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Jag tror att du är extremt korkad och saknar kunskap om historia helt. Israel klarade sig helt utan USA fram till 80-talet och är inte helt beroende.

Ni svenskar missar aldrig en chans att kalla folk olika saker och vara otrevliga. Jag har inte skrivit artikeln och denna handlar om spekulation vad som händer om USA drar tillbaka sitt stöd för Israel, detta innefattar även att USA drar sig ur mellanöstern eftersom om Israel ska styra där är USA en konkurrent.

Även om Israel klarade sig själv för 70 år sedan så är det helt annorlunda nu. Det kan man även se hur USA med mycket större militär inte har samma övertag som de hade precis efter kalla kriget. USA klarar inte av Iran, Israel ensamt har ingen chans mot Iran. Resten av världen har hunnit ikapp.
Citera
2026-05-12, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Israel ensamt har ingen chans mot Iran.

Jag tycker rent allmänt, ingen kritik mot just dig, att folk är för slappa med orden.

Ta din mening som exempel. Vad är det du försöker säga? Talar du om ett krig? Att Israel inte har en chans i ett krig mot Iran? Och i så fall varför. Israel har t ex sedan 2023 fört krig mot Irans proxygrupper, och segrat, i Libanon, Gaza, Syrien, Irak och Jemen, samt bombat Iran helt ensamma först 2024 och sedan igen 2025 (USA anslöt först på slutet av tolvdagarskriget). Iran har skickat tusentals missiler mot Israel men Israel har skjutit ner det mesta. Så det här med att "inte ha en chans" förstår jag inte riktigt. Lever du i något slags fantasivärld där Israel fick stryk i Gaza, Libanon, Jemen, Syrien och Irak, en fantasivärld där Irans missiler mer än i undantagsfall tog sig igenom Israels luftförsvar, en fantasivärld där Israels flygvapen inte genomfört tiotusentals anfall mot Iran och där Iran inte skjutit ner 0 israeliska plan?
Citera
2026-05-12, 12:56
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag tycker rent allmänt, ingen kritik mot just dig, att folk är för slappa med orden.

Ta din mening som exempel. Vad är det du försöker säga? Talar du om ett krig? Att Israel inte har en chans i ett krig mot Iran? Och i så fall varför. Israel har t ex sedan 2023 fört krig mot Irans proxygrupper, och segrat, i Libanon, Gaza, Syrien, Irak och Jemen, samt bombat Iran helt ensamma först 2024 och sedan igen 2025 (USA anslöt först på slutet av tolvdagarskriget). Iran har skickat tusentals missiler mot Israel men Israel har skjutit ner det mesta. Så det här med att "inte ha en chans" förstår jag inte riktigt. Lever du i något slags fantasivärld där Israel fick stryk i Gaza, Libanon, Jemen, Syrien och Irak, en fantasivärld där Irans missiler mer än i undantagsfall tog sig igenom Israels luftförsvar, en fantasivärld där Israels flygvapen inte genomfört tiotusentals anfall mot Iran och där Iran inte skjutit ner 0 israeliska plan?

Israel är helt beroende av USA och det kan man se hela tiden. Varför Benjamin Netanyahu ständiga tjat om krig mot Iran de senaste decennierna (som Obama fick nog av)? Om de klarar av allt själva, då behöver de inte charaderna med USA. Israel kommer inte skicka in marktrupper i Iran, det får USAs soldater göra. Tydligen är det inget de vill göra själva för de är så mäktiga. Under Gazakrigets början så körde USA dit ett par slagskepp, syftet var så klart att avskräcka angränsande arabländerna att hjälpa palestinierna på något sätt.
Citera
2026-05-12, 13:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Israel kommer inte skicka in marktrupper i Iran, det får USAs soldater göra. Tydligen är det inget de vill göra själva för de är så mäktiga. Under Gazakrigets början så körde USA dit ett par slagskepp, syftet var så klart att avskräcka angränsande arabländerna att hjälpa palestinierna på något sätt.

Nu verkar det som Israel bestämt att de kommer skicka in marktrupper oavsett vad du tycker.
Citera
2026-05-12, 13:07
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nu verkar det som Israel bestämt att de kommer skicka in marktrupper oavsett vad du tycker.

Det var ny information i så fall och jag tror på det när jag ser det. Med det menar jag hela plutoner för en markinvasion och inte specialtrupper så snabbt går in för att sedan sticka.
Citera
2026-05-12, 13:30
Medlem
Citat:
Benjamin (Mileikowsky) Netanyahu vill dra ner USA stöd till Israel till noll ("to draw down to zero the American financial support").

https://www.cbsnews.com/news/netanyahu-us-israel-iran-60-minutes-transcript/

Som bekant är Israel nuvarande helt beroende av USA, minst inte med deras krig mot Iran där USA tvingas göra grovjobbet. Om man ska tolka artikeln så vill Israel bli en stormakt likt brittiska imperiet i mellanöstern med vasallstater runt omkring som istället för USA gör grovjobbet.

Med tanke på historien med Israel, kommer det ens vara möjligt. Arabbefolkningen är minst sagt skeptiska till Israel och att Israel skulle kunna kontrollera arabvärlden utan USA är en svår uppgift.

Vad tror ni, är det ens möjligt för Israel kan kontrollera hela arabvärlden utan USA?

Varför skulle Israel säga nej till USA:s stöd? Det är det första jag tänker när jag får höra detta.
Betyder att Israel inte är nöjda med USA:s stöd
Och då frågar jag mig: Varför då?
Vad finns det med USA:s stöd som är dåligt för Israel?
Vet vi vilka villkor USA ställer - för att ge sitt stöd?
Israel har ju fått USA till att utföra det smutsiga och kostsamma jobbet att bomba flera länder i mellanöstern. Nu senast Iran.
Men USA, som konstaterat att Iran inte utgör något hot, är inte intresserade att kriga åt Israel längre?
Och då säger Israel att de inte är intresserade av USA:s stöd - vilket betyder att USA inte längre kan ställa några motkrav på Israel.
USA har i så fall inte längre någon påverkan på Israel.
Och alltså kan Israel göra som de vill - Och de vill tydligen kriga även om USA inte är med på det.
Citera
2026-05-12, 13:37
Medlem
skogsmarans avatar
Det här är tankar och åsikter som har funnits inom det israeliska säkerhetsetablissemanget och politiken sedan åtminstone 90-talet men mer då som långsiktiga ambitioner.

Nu senaste åren (året?) har man uttalat en mer tydlig målsättning att bli av med beroendet av amerikanska vapenleveranser inom 10 år.

Genom att vara beroende av amerikanska vapen uppstår hållhakar, vilket vi t.ex. såg när Israel ämnade gå in i Rafiah och Biden-administrationen hotade att ställa in vapenleveranserna. Israel ser detta som en risk eftersom man inte kan vara säker på hur hur nästa, nästnästa och nästnästnästa amerikanska president kommer att agera.
Citera
2026-05-12, 14:30
Medlem
Citat:
Vad händer med dessa relationer när USA försvinner ur bakgrunden? Israel har stormaktsdrömmar men Saudiarabien kan också få för sig att de vill ha mer inflytande inom regionen. Sedan har vi Turkiet som är NATOs andra största armé. Israel är ett blåbär men de har USA som säkerhetsgarant vilket gör hela skillnaden. Försvinner USA ut ur bilden förändras hela maktbalansen i hela mellanöstern.

Det enda Israel är ute efter är att skydda sitt territorium från avskum och terrorister.

Det finns mycket som pågår i regionen som inte är känt, säkerhetsarbete och annat.
Citera
2026-05-12, 14:46
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Varför skulle Israel säga nej till USA:s stöd? Det är det första jag tänker när jag får höra detta.
Betyder att Israel inte är nöjda med USA:s stöd
Och då frågar jag mig: Varför då?
Vad finns det med USA:s stöd som är dåligt för Israel?
Vet vi vilka villkor USA ställer - för att ge sitt stöd?
Israel har ju fått USA till att utföra det smutsiga och kostsamma jobbet att bomba flera länder i mellanöstern. Nu senast Iran.
Men USA, som konstaterat att Iran inte utgör något hot, är inte intresserade att kriga åt Israel längre?
Och då säger Israel att de inte är intresserade av USA:s stöd - vilket betyder att USA inte längre kan ställa några motkrav på Israel.
USA har i så fall inte längre någon påverkan på Israel.
Och alltså kan Israel göra som de vill - Och de vill tydligen kriga även om USA inte är med på det.
Det är ju bara ett teaterspel vi betraktar.
Det finns ingen normal logik att lägga in i resonemanget. Det är och förblir som det alltid har varit.
Dom har spelat denna föreställningen och dansat samma dans åtskilliga gånger.
Citera
2026-05-12, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Märkligt att höra att en jude inte vill ha pengar, det måste vara ganska unikt.
Men visst, kör på det! Det går nog bra... Ho-Ho-Ho!

Unikt?🤔 Vem vill inte ha pengar?😂😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in