2026-05-12, 08:19
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
När myndigheterna inför smittskyddsåtgärder som karantän m.m. är det ett oerhört och oacceptabelt ingrepp i den personliga friheten. De var en mycket utbredd uppfattning i USA i samband med Covid-pandemin i amerikanska högerkretsar, antivaxare och Kennedysupportrar.

Jag tyckte hela tiden att det var en snurrig inställning. Myndigheterna har ju en skyldighet att skyddda medborgarna från olika farsoter. Ska det bli samma vettlösa tjat nu om hur myndigheterna berövar oss vår frihet?
Jag undrar vad denna grupp, av ofta väldigt högljudda människor som anser att minsta besked från ett samhälleligt organ är en oförlåtlig och måttlös inskränkning av deras mänskliga rättigheter, tycker om statsepidemiologens uttalande om hur man hanterar den svensk som var med på hanta-kryssningen.
I Sverige har Smittskydd Stockholm ”gjort upp ett upplägg som fungerar utmärkt” med den svenska passagerare som rest med MV Hondius, säger Erik Sturegård, tf statsepidemiolog, utan att gå in på detaljer.
Det upplägget ligger ju i linje med hur Sverige agerade under covid-pandemin, där det fanns kontroll men internationellt sett en hög grad av frihet. Och inte hamnade vi i koncentrationsläger heller, vilket flashbacks gapigare pöbelavdelning ibland hävdade var en planerad och oåterkallelig konsekvens av pandemiåtgärderna.
Citera
2026-05-12, 08:27
Medlem
Forssmed: "inte starten på en ny pandemi"

En svensk som befunnit sig på båten har än så länge inte visat några symtom.
– Hittills har personen inga tecken på sjukdom men håller sig isolerad i hemmet,
säger Forssmed och lägger till att personen har kontakt med smittskyddsläkaren i länet.

Livesändningen... "Kommentarer har inaktiverats"
Citera
2026-05-12, 08:55
Medlem
Elm17s avatar
Under hela mina livstid fram tills 2019 var det aldrig snack om något virus.

Folk var på kryssningar och drack alkohol, njöt och hade kul mm.

Senaste 7 åren har det varit snack om massa jävla virus om inte Corona-virus så Sars-viruset om inte Sars så Hanta-viruset.

Det är som man vill ta död på mänskligheten med alla dessa virus helt plötsligt bryter ut nu de senaste 7 åren utav en ”ren slump”.
Citera
2026-05-12, 09:39
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Jag undrar vad denna grupp, av ofta väldigt högljudda människor som anser att minsta besked från ett samhälleligt organ är en oförlåtlig och måttlös inskränkning av deras mänskliga rättigheter, tycker om statsepidemiologens uttalande om hur man hanterar den svensk som var med på hanta-kryssningen.
I Sverige har Smittskydd Stockholm ”gjort upp ett upplägg som fungerar utmärkt” med den svenska passagerare som rest med MV Hondius, säger Erik Sturegård, tf statsepidemiolog, utan att gå in på detaljer.
Det upplägget ligger ju i linje med hur Sverige agerade under covid-pandemin, där det fanns kontroll men internationellt sett en hög grad av frihet. Och inte hamnade vi i koncentrationsläger heller, vilket flashbacks gapigare pöbelavdelning ibland hävdade var en planerad och oåterkallelig konsekvens av pandemiåtgärderna.

Ja det är ett intressant fenomen - "flashbacks gapigare pöbelavdelning". Men det är ju inte bara på FB utan vanligt på nätet. Om det är kvinnor som deltar så är det väl sådana om vilka de brukar säga att de inte har fått ett knull på länge. På något sätt är de ju missnöjda och förgrämda de som alltid måste spy ut hat över allt och alla.
Citera
2026-05-12, 09:44
Medlem
pn222jws avatar
Skrämmande. Rent konspiratoriskt... om det är ett bakteriologiskt stridsmedel - Cui bono? - vilken (vilka) makt skulle tjäna på en ny pandemi... några som hatar västerlandet kanske.
Citera
2026-05-12, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Att folk fortfarande svävar omkring i vårt samjälle ovetandes/okunniga fortfarande övergår mitt förstånd.
Detta virus KAN inte smittas emellan människor.
Epidemiologen i TV rutan poängterade detta ett par gånger men hon om intervjuade, SVT, fortsatte med sitt : OM detta nu blir en pandemi, OM det nu kan smitta mellan människor, OM det skulle sprida sig i samhället.... OM

Tydligen kan hantaviruset smitta mellan människor även om det "normalt" inte brukar göra det. Kanske det krävs ytterligare en faktor för att det ska spridas. Det lär visa sig.
Citera
2026-05-12, 09:45
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elm17

Folk var på kryssningar och drack alkohol, njöt och hade kul mm.

Senaste 7 åren har det varit snack om massa jävla virus om inte Corona-virus så Sars-viruset om inte Sars så Hanta-viruset.

Det är som man vill ta död på mänskligheten med alla dessa virus helt plötsligt bryter ut nu de senaste 7 åren utav en ”ren slump”.
Du missade alltså helt Sars 2003, H5N1 (aka fågelinfluensan) 2006, Influensa A (aka svininfluensan) 2009 och de mångtaliga utbrott av norovirus på kryssningar som har skett bara de senaste 15 åren? Det måste vara en bekväm sten som du bor under.
Citera
2026-05-12, 09:47
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Att folk fortfarande svävar omkring i vårt samjälle ovetandes/okunniga fortfarande övergår mitt förstånd.
Detta virus KAN inte smittas emellan människor.
Epidemiologen i TV rutan poängterade detta ett par gånger men hon om intervjuade, SVT, fortsatte med sitt : OM detta nu blir en pandemi, OM det nu kan smitta mellan människor, OM det skulle sprida sig i samhället.... OM
Vad snackar du om? Som statsepidemiologen just sade på presskonferensen: Andesviruset, som är ett hantavirus, kan smitta mellan människor men det har en låg smittsamhet.

Varför skriver du ett inlägg när du har så uppenbart totalt fel?
Citera
2026-05-12, 09:59
Medlem
Rookie81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Kritiken mot myndigheterna i Sverige kom framför allt från antivaxarna som var en blandad, disparat grupp av olika sorters foliehattar. Där samlades alla möjliga stollar och konspirationsteoretiker.

Själv är du en stolt samhällshjälte som gör precis vad pappa staten säger. Man vill ha såna när man ska övertyga massorna att vissa människor är sämre än andra och de kan man lika gärna göra sig av med.
Citera
2026-05-12, 10:06
Medlem
"Hantavirus Vaccines and Treatments Are in the Pipeline
But it has been hard to attract interest in medical interventions for viruses that have not been considered a top public health priority, scientists say."

https://www.nytimes.com/2026/05/09/science/hantavirus-vaccines-treatment.html
Citera
2026-05-12, 10:12
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rookie81
Själv är du en stolt samhällshjälte som gör precis vad pappa staten säger. Man vill ha såna när man ska övertyga massorna att vissa människor är sämre än andra och de kan man lika gärna göra sig av med.

Är du också en foliehatt: Anarkist? Libertarian? Marxist? Kommunist? MAGA? Kennedysucker? Anti-BigPharma? Antivaxare? Sektmedlem? Järnabo?
Citera
2026-05-12, 10:35
Medlem
amfibiesoldats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elm17

Minns svininfluensan själv och MERS. Minns också AIDS när jag gick i skolan på 90-talet. Sen pratade mormor rätt mycket om polio och spanska sjukan mindes hennes föräldrar. Sen har jag nåt vagt minne från historielektionerna om digerdöden. Men min livstid är nog kanske lite längre än din?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in