2026-05-10, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Jag har haft ett par knegarjobb i ungdomen och kan också jämföra med konorsjobb. Jag brukar bara skratta när någon knegare tror att ett kontorsjobb bara är att dricka kaffe och låtsarsjobba…
Vad är det som är så utmattande då? Att det är tråkigt köper jag, men man blir inte utmattad av att ha tråkigt. Jag har nästan hela mitt kontor i telefonen på resande fot och visst, jag är inte en nod i statens närmst oändliga byråkratidjungel men man svarar ju på mail, pratar i telefonen, försöker sälja sin stjärt och detta samtidigt som jag mäter, mekar, svetsar, svarvar, fräser och allt annat som förekommer i den här industrin. Hade jag bara suttit på kontor och pekat med hela handen hade jag antagligen hängt mig av tristess, men jag hade varit utvilad som bara den.
Citera
2026-05-10, 19:56
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Innan jag blev kontorslav hade jag industrijobb , lagerjobb och restaurangjobb. Kontorsjobb är klart mer stressande(undantag vissa restaurangmiljöer) . Som kontorslav man förväntas djupdyka och hantera komplexa arbetsuppgifter samtidigt som man blir störd av email, pingande på teams, och folk som kommer förbi desken utan bokad mötestid . Sedan är det alldeles för mycket möten efter varandra utan möjlighet att reflektera och samla sig. Extremt stressigt.

Det sagt är min uppfattning om att mycket onödig stress på kontorsjobb kommer av vekt och dåligt ledarskap. Karriärister, ja sägare och beta människor med behov av att ställa sig in hos mer seniora chefer och delegera stress nedåt. Min erfarenhet är att vanliga knegarjobb har bättre chefer och ledare.
Citera
2026-05-10, 20:39
Medlem
Vi som har jobbat inom bägger vet om att kontor är enklast, man har oftast flextid, bara detta utgör en stor skillnad, sedan har man möjlighet o jobba hemifrån, denna ger ännu mer fritid, dels man slipper 1 timme rakt av på slippa åka till o från jobbet, man kan anväda flex o jobba hemifrån kombinerat, dvs man ska åka till stugan eller hälsa på släkt/vänner, man lägger in en kombo, jobba hemifrån o flex, det utgör man kan starta resan två dagar tidigare, jobba hemifrån utgör oftast att man bara svara i mobilen, köra bil o svara är inte svårt. får man en fråga som kräver man måste söka svaret ber man att jag återkommer, jag är inte inne just nu.

Det är just dessa skillnader som utgör jag börjat sjukskriva mig ofta som enskildföretagare nu för tiden, dsv FK betalar sjukön så jag kan få en del av det goda även som en statligt anställd tjänsteman., pengarna kommer ändå från samma skattekista, det är vad man insett o lärt sig genom att jobba statligt på kontor, man får dessa förmåner, flex o jobba "hemma".
Senast redigerad av hjorten16 2026-05-10 kl. 20:42.
Citera
2026-05-10, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skatterattsjurist
Jag känner folk i båda läger. Det handlar om att hitta något man själv brinner för.

De kontorsarbetare som högutbildat sig börjar ofta i fel ände och pluggar för någon form av status men tycks aldrig riktigt greppa att resten av världen inte går efter den klockan och de blir sällan "lyckliga". Väldigt många jag pluggade med gjorde detta för att de trodde att de var detta som förväntades av dem, nu sitter de och gnäller över att de arbetar övertid och de funderar på hur mycket de ska fakturera för den tiden. Flödet på socialamedier = en pärm med papper, "helgen räddad". De vill inte ens vara där egentligen och har aldrig frågat sig själva vad de egentligen vill.

Personligen kan jag sitta 15 timmar i sträck med en arbetsuppgift och fullständigt glömma bort tiden ja även lunchen, tanken har aldrig slagit mig att tjafsa eller fakturera någon extra för detta eller om jag tar hem en pärm/ andra förberedelser.

Har en polare som arbetar med odling/växthus, han är precis likadan som mig, har ett genuint intresse och kan lätt arbeta "hårt" från morgon till skymning och när folk frågar hur fan pallar du gör han precis som när de frågar mig... skakar på huvudet. De pallar inte med sitt jobb men de pallar spela tv-spel 15 timmar eller jobba 40 veckor på en veteranbil, kanske har de bara valt....fel yrke.

Haha det här känner jag igen mig. Jobbar också kontor och har en kollega som till och med sagt ”jag vill gärna jobba såsom *mitt namn* men jag vet inte hur jag hittar på käckt att göra”

Jag har en sjukt fritt och kreativt jobb, men det betyder ju inte att man kan sitta och reela hela dagen eller inte jobba 😁

Och så har man kollegor som räknar ner till allt, hemgång, lunch, osv osv
Citera
2026-05-10, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag har aldrig jobbat op golvet, men jag tänker att kontorsjobbare har bekvämare arbetstider, kan vara sjukskrivna enklare, bättre semestrar, mer betalt per timme, är oberoende av t.ex väder eller lokaler. Så, ja, det är bättre att vara tjänsteman än jobbare. Å andra sidan verkar jobbarna ha en bra sammanhållning och roligare kollegor?

Jag var först knegare i 12 år, nu har jag varit tjänsteman i fem år. Det är på två sett, att ha sin servicebil och göra lite som man vill om dagarna är något jag kan sakna. En solig dag lyssnar man på en ljudbok och tar sin morgonkaffe i solen. Det är rätt trevligt så länge blåslampan inte är framme.

Det enda, för mig, som gjorde det outhärdligt är att man som knegare är värd de minuter man producerar. Att ha en chef som sneglar eller i värsta fall påtalar när man är 10 minuter sen…. Det fungerar inte för en vuxen man. Jag är inte din lilla cirkusapa.

Som tjänsteman skiter folk i vad jag gör eller om jag dricker kaffe i 45 minuter, så länge jag gör det som ska göras, och dyker upp där jag ska vara.

Men, arbetsuppgifterna tycker jag är bättre som hantverkare. Om man jobbar självständigt och åker fritt, skulle aldrig klara av att stå i en fabrik eller så.
Senast redigerad av GtfoFfs 2026-05-10 kl. 23:16.
Citera
2026-05-11, 06:48
Medlem
Vojne, vojne, skallen tar mycket stryk när man har ett kontorsarbete. Tidplaner, beläggningsgrader, tidredovisning, allt skulle vara klart igår. Tillkommer meningslösa möten som bara ger dåligt samvete.
Senast redigerad av Konrad 2026-05-11 kl. 06:51.
Citera
2026-05-11, 11:54
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GtfoFfs
Jag var först knegare i 12 år, nu har jag varit tjänsteman i fem år. Det är på två sett, att ha sin servicebil och göra lite som man vill om dagarna är något jag kan sakna. En solig dag lyssnar man på en ljudbok och tar sin morgonkaffe i solen. Det är rätt trevligt så länge blåslampan inte är framme.

Det enda, för mig, som gjorde det outhärdligt är att man som knegare är värd de minuter man producerar. Att ha en chef som sneglar eller i värsta fall påtalar när man är 10 minuter sen…. Det fungerar inte för en vuxen man. Jag är inte din lilla cirkusapa.

Som tjänsteman skiter folk i vad jag gör eller om jag dricker kaffe i 45 minuter, så länge jag gör det som ska göras, och dyker upp där jag ska vara.

Men, arbetsuppgifterna tycker jag är bättre som hantverkare. Om man jobbar självständigt och åker fritt, skulle aldrig klara av att stå i en fabrik eller så.
Min son pluggar till att bli konsult och sitta på fina kontor. Men hans bästa sommarjobb någonsin var att sitta i en egen bil, få ett samtal, köra 4 mil på landsorten, och tömma råttfällor. Total frihet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in