Överblick över hur Danderyds sjukhus psykiatri avd. 141/140 fungerade:
https://assets.zyrosite.com/cdn-cgi/image/format=auto,w=2800,h=3964,fit=crop/WLkBnybDP6OJHW9p/3-copy-WWQHCJ7ZVepWjbcU.jpg
Bild på kulverten/brandtrappan ur FuP:
https://assets.zyrosite.com/WLkBnybDP6OJHW9p/screenshot-2025-04-13-223354-bISVIHP6wSavsM5g.png
DN:
https://www.dn.se/sverige/misstankta-sexbrott-pa-psykosavdelning-cheferna-laste-in-varningar-i-skap
------------------------------------------
Det fanns ett återkommande mönster på avdelningen, där unga och utsatta kvinnliga patienter kunde väljas ut, isoleras, föras bort under till synes legitim vårdrutin, och sedan återföras i ett så traumatiserat skick att deras berättelser därefter kunde avfärdas som "panik", "psykos", "osammanhängande prat" eller allmän psykisk försämring.
Det avgörande är alltså inte bara själva övergreppet, utan hela kedjan:
- urvalet av vilka patienter som var mest sårbara,
- tillgången till dem genom rollen som personal,
- möjligheten att föra bort dem under UmP/promenad,
- återkomsten i chock/panik,
- dokumentationen i journal,
- medicineringen,
- chefers och kollegors medverkan & passivitet,
- och därefter ett system där offret blir allt mindre trovärdigt ju mer traumatiserat hon är.
- sedan hot om fler våldtäkter efteråt om hon inte betalar pengar till de/dem som gjorde övergreppen.
- pengarna går upp i ledet i verksamheten (sjuksystrar, chefer) och tiotals miljoner omsätts.
----------
Hur urvalet gick till
Det hela handlade inte om att det var "vem som helst" som våldtogs, utan om en viss typ av patient: unga kvinnor, ofta mycket utsatta, ibland deprimerade, ibland med drogproblematik, ibland anorexi eller allmän skörhet.
När en sådan patient kom in skedde först det yttre, professionella mottagandet. Inget såg avvikande ut inför andra. Tvärtom: allt kunde se lugnt, vårdigt och rutinmässigt ut i allrummet där alla satt.
De första dagarna får nya patienter ofta inte gå ut. Det gör dem extra beroende av personalen. De är på en ny plats, bland kanske 20 nya människor, och den personal som ger dem mest uppmärksamhet får snabbt ett psykologiskt övertag. Min tes är att just denna fas gjorde det lätt att skapa en slags emotionell exklusivitet: "jag är den som guidar dig här", "jag är den trygga vuxna", "jag vet hur allt fungerar".
----------
UmP som nyckelmekanism
Nästa steg var när chefsöverläkaren tillät UmP – att patienten fick gå ut med personal (detta utifrån vad skötarna sa om patienten).
På pappret ser det helt normalt ut. I praktiken gav detta gärningsmannen perfekt tillgång till patienten utanför allas blickar men fortfarande inom en officiell vårdrutin. Patienten tror att hon går på promenad med personal. Personalen har legitimitet. Patienten kan inte området. Hon leds.
Om patienten var rökare kunde promenaden sägas gå till rökrutan. Om hon inte var rökare kunde det vara kiosk, godisaffär eller bara "en sväng". Patienten vet inte vägen. Personalen vet vägen. Patienten följer.
Det är här kulverten blir central.
----------
Kulverten och brandtrappan
Kulverten användes därför att den både känns legitim och avskild. Den är stor, sjukhusaktig, teknisk, nästan som ett underjordiskt transportsystem. Om någon säger att "det här är snabbaste vägen till rökrutan" så låter det rimligt för en ny patient.
Patienten förs därför ned till våning 0, genom kulverten, fram till metalldörren till brandtrappan. När dörren öppnas blir det ännu ett steg i "vägen dit vi ska". Patienten ser kanske bara trappan och antar att de ska vidare.
Det är här övergreppet hastigt börjar (ju snabbare desto mer överrumplad blir tjejen och desto lättare att få in henne i brandtrappan (med sina tjocka betongväggar och 10 cm tjock ståldörr - ingen kan höra en skrika där)).
Om patienten tvekar finns ett uppenbart maktövertag. En 40-årig man i personalroll mot en 18-årig, skör eller redan rädd patient. Bara den situationen kan räcka för att framkalla frysreaktion.
Gärningsmännen hade, inne i det lilla betongutrymmet, ett intresse av maximal kontroll och maximal skräck. Ju mer chock, desto sämre minne. Ju mer panik, desto mindre förmåga att skrika, resonera, protestera sammanhängande eller senare vittna tydligt. Plus utpressning blir lättare.
----------
Varför traumat i sig blir en del av "metoden"
Traumat/PTSD inte bara är en bieffekt utan en del av skyddsmekanismen för gärningsmännen.
En patient som utsätts för något extremt i en brandtrappa, av en person i vårduniform, i ett läge där hon redan är maktlös, kommer mycket lätt att:
- frysa till,
- få fragmenterat minne,
- tappa språkförmåga,
- bli osammanhängande,
- uppfattas som "psykiskt försämrad".
Och just det kan sedan användas emot henne.
När hon förs tillbaka till avdelningen ser andra inte början på händelsen – de ser bara slutresultatet: en livrädd, skakande eller osammanhängande patient. Då blir det lätt för personalen att säga: "hon har panik", "hon är psykotisk", "hon behöver lugnas".
Jag tror att detta är varför våldtäkterna inte bara skadade offret utan samtidigt producerade den "bevisning" systemet sedan använde mot henne.
----------
Återföringen till avdelningen
Jag såg själv flera gånger mönstret att en ganska lugn eller halvdeppig ung kvinna gick ut på promenad med (eller 2) manlig personal – och att hon kom tillbaka i ett helt annat skick: panik, frysning, gråt, osammanhängande prat om våldtäkt eller intensiv rädsla.
Om patienten sa "nej", kämpade emot, eller pratade om övergrepp, kunde detta direkt omtolkas som symptom på psykos. Då blev inte frågan "vad har hänt henne?" utan "hur bryter vi hennes panik/psykos?"
Kollegor kunde hjälpa till att fysiskt föra patienten tillbaka till sin cell (rummet är lite större än en fängelsecell och innehåller inte så mycket - alltid dubbelbelagt). De 3 våldtäktsmännen som sammarbetade (R*sen, M*rheban, Isa*) skrämde genom kroppsspråk, ansiktsuttryck eller korta ord som gjorde situationen ännu mer skrämmande för henne. Hon förstår då inte bara att hon varit ensam med en möjlig förövare – utan att hon nu återvänder till en låst avdelning där fler i personalen kan vara på hans sida.
Det är i praktiken ett budskap om total maktlöshet.
----------
Journalerna som kontrollverktyg
Journalåtkomst - personalen kunde läsa:
- patientens adress,
- telefonnummer,
- familjekontakter,
- ekonomi,
- privat bakgrund,
- sårbarheter,
- anledningen till att hon sökt vård.
Direkt makt på avdelningen: man vet exakt vad som gör patienten mest rädd, mest skamsen, mest lätt att manipulera.
Makt efter utskrivning: man vet hur man hittar henne, hur man kontaktar henne, och vad man kan hota med.
Efterföljande sms, antydningar, sexuellt laddade fraser på tyska och stalking bör inte ses som isolerat, utan som en fortsättning på samma kontrollkedja.
----------
Sms, språk och efterkontroll
I FuP verkar J*nathan R*sen ha lagt mycket energi på att förklara bort sina sms som "fantasier". För mig är just det intressant, eftersom det tyder på att sms:en var viktiga.
Min tolkning är att sms:en fungerade som kodad kontroll:
- inte tillräckligt explicita för att omedelbart fälla någon,
- men fullt begripliga för offret i ljuset av det hon varit med om.
Om en gärningsman under ett övergrepp använder sexuellt laddade fraser på tyska, och sedan efteråt sms:ar liknande formuleringar, så blir budskapet för offret inte romantik utan påminnelse, hot, kontroll. Det behövs inte att sms:et ordagrant säger "jag ska skada dig" - offret hör redan resten mellan raderna.
Bild:
https://assets.zyrosite.com/WLkBnybDP6OJHW9p/sperma-10-7YqleRdGIZhmgzDs.jpg
----------
Brandtrappan och de tre spermalämnarna
En av de mest anmärkningsvärda uppgifterna är att polisen hittade sperma från tre olika män i brandtrappan samma dag.
För mig gör det två saker svåra att tro:
1: att detta skulle vara en enskild, helt isolerad incident,
2: att de närmast berörda kollegorna inte visste något.
Om flera män lämnat sperma på samma plats, på en plats som samtidigt enligt flera uppgifter knyts till övergrepp, och detta sker i en miljö som städas regelbundet, så framstår det för mig som starkt stöd för att platsen användes återkommande och inte slumpmässigt.
Jag menar därför att detta pekar mot en krets, inte en ensam avvikare.
----------
De närmaste kollegorna
R*sens närmaste kollegor var inte sådana som enbart "borde ha förstått" - utan faktiskt visste (och blev mutade med offrens pengar (från utpressningarna)) eller själva våldtog & utpressade. De flesta övriga personal på 141/140 visste inte nödvändigtvis varje detalj varje gång, men tillräckligt för att vara del av den inre kretsen.
Här är kollegorna till R*sen:
Samtliga på avd. 141 i "inre cirkeln":
Skötare/våldtäktsmän: R*sen, M*rheban, Isa*, ++
Mutade sjuksystrar (Ghislande Maxwell-roll: de fick mycket pengar (och undvek hot) genom att vara kvinnor som hjälper män våldta): E*elie B*ckius, E*in S*enling.
Chefsöverläkare som blev stenrika på att se mellan fingarna på övergrepp: A*ne S*enstedt, L*ena P*hl, M*ttias M*nsson.
Det var personal som var (på kvällspassen då de flesta våldtäkter hände).
På avdelningen mittemot (avd. 140) visste också alla vad som pågick (J*nathan R*sens fru jobbade där; denna fru har ej lämnat R*sen på flera år trots att hon känner till allt han gör - dvs hon är djupt inblandad i härvan om sex och pengar). Men de sa nog inte det till sina 2 barn... än.
E*a B*uermann var högsta chef ansvarig för verksamheten. Hon var aldrig på själva verksamheten (där alla tjänade miljoner på patienternas lidande) så det är oklart om hon också blev mutad med miljoner för att hålla tyst och låta allt fortsätta.